Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Generic Thermostat i HA - mot varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Har lest meg opp på generic thermostat i HA og prøver meg med dette på en gen 2 mill kontakt nå, bare for å teste den ut.

Ser jo til å fungere, men hvordan er det opp mot en varmepumpe?

 

Har fått inn varmepumpen i HA slik at jeg kan justere temp opp og ned, men skulle gjerne la den kjøre justert etter en ekstern tempsensor, da jeg synes temperaturvalget på selve pumpen ikke alltid stemmer helt. 

Feks for øyeblikket står den på 21 og gir 20 grader litt ut i rommet, som er greit nok.

Dog synker temperaturen ute så vil den kanskje ikke gi mer enn 18-19 grader i rommet, selv om pumpen står på 21, så da må jeg manuelt justere den opp til feks 22 og 23 hvis det er enda kaldere.

 

Det jeg egentlig lurer på er vel vil generic thermostat endre feks vifte / temp opp / ned? Eller vil den slå av hele varmepumpen og slå den på igjen? Hvis sistnevnte vil det jo ikke fungere.

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (15 minutter siden):

Det jeg egentlig lurer på er vel vil generic thermostat endre feks vifte / temp opp / ned? Eller vil den slå av hele varmepumpen og slå den på igjen? Hvis sistnevnte vil det jo ikke fungere.

Sitat: One Generic Thermostat entity can only control one switch.
Generic Thermostat - Home Assistant (home-assistant.io)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (10 timer siden):

uhm, så den kan justere temp opp og ned? men feks ikke vifte? eller? skjønte ikke helt hva du mente

Generic thermostat kan styre en bryter (switch). En bryter har to tilstander, av eller på. Hva du kan gjøre med det må du nesten finne ut selv. Av og på kan du selv lage til å styre vifte mellom lav og høy fart. Eller mellom lav og høy temperatur. Eller hele pumpen av og på. De som har lagd generic thermostat har ikke laget den spesifikk for noe. Det er derfor den heter generic. Tanken bak den er at den er en byggekloss der en selv må finne ut hvordan den skal styre det utstyret en har. Det er ikke godt for oss andre heller å vite hvordan du kan styre dette. Du har ikke sagt noe om hva du har av utstyr. Jeg mener du selv må undersøke hvordan du kan styre varmepumpen slik som du ønsker og om dette lar seg gjøre med en av og på bryter. Hvis svaret er nei, en bryter er for lite, da kan du ikke bruke generic thermostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @stigvi sier så består en generisk termostat av en temperatursensor og en bryter. Regner med at du har en temp-sensor og at varmepumpen da skal være bryteren.

 

Akkurat slik som man gjør det med en gammel panelovn må man isåfall gjøre det med varmepumpa. Altså at varmeenheten settes til en fast temperatur. og så skrur HA av og på denne med bryteren etter hva du har satt som ønsket temperatur og hvilken temperatur sensoren gir.

 

Det er dog mulig å trikse det til med to temperaturer på varmepumpa hvis du lager en "toggle helper" som du angir som bryteren i den generiske termostaten og automatiserer at hvis bryteren er av så settes pumpa til 19 og på så settes den til 22.

 

Jeg ville nok heller prøvd meg på en automasjon for å få ønsket resultat. Kanskje ved bruk av input_number for å angi grenseverdier, da slipper man å gå i automasjonen hver gang man vil justere på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (31 minutter siden):

Hei,

 

Har som mål å gjøre noe av det samme etter hvert med vår gamle Panasonic pumpe. Planen er å bruke denne oppskriften:

https://community.home-assistant.io/t/automated-heat-pump/24220

 

Esphome har også en kraftig "climate" komponent som kan brukes og glir lett inn i Home Assistant

Climate Component — ESPHome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (5 minutter siden):

Ikke dumt, har ikke fått testet noe med ESPHome enda, men ser jo ut som det er noe som skal på 2do listen.

Det synes jeg absolutt alle med Home Assistant må prøve. Esphome er på et annet nivå i å være kult. Det er Home Assistant sine nyrer. En kan klare seg uten, men livet er mye bedre med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble det brått mye å sette seg inn i :D

 

Var en på FB som nevnte at generic fungerte opp mot varmepumpe, så lenge den var merket HVAC.

Tenkte å teste kjapt i ettermiddag og se om jeg får noe fornuftig ut av det.

 

Hvis ikke må jeg nok bite i det sure eplet og automatisere litt.

 

Var forøvrig slik jeg tolket generic therm også, en av og på bryter, men som sagt en på FB som sa det fungerte av seg selv med den, noe det ikke gjorde 😛

Den slo riktignok heller ikke av varmepumpen selv om jeg skrudde høyere temp. en target, så vet egentlig ikke helt hva generic gjør om man kobler den opp mot en VP 

Endret av Kålgrim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du kan integrere din varmepumpe mot HA generic thermostat og dermed få bruke en ekstern temperatursensor. Først må du lage en bryter som slår av og på varmepumpen. Se her hvordan dette gjøres hvis du bruker Sensibo: https://www.home-assistant.io/integrations/sensibo/ . Du kan på tilsvarende måte lage en av/på bryter for Zxt-120 Ir sender. Deretter er det bare å legge til switch (bryter) i generic thermostat og extern temperatur føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (19 timer siden):

Du kan integrere din varmepumpe mot HA generic thermostat og dermed få bruke en ekstern temperatursensor. Først må du lage en bryter som slår av og på varmepumpen. Se her hvordan dette gjøres hvis du bruker Sensibo: https://www.home-assistant.io/integrations/sensibo/ . Du kan på tilsvarende måte lage en av/på bryter for Zxt-120 Ir sender. Deretter er det bare å legge til switch (bryter) i generic thermostat og extern temperatur føler.

Det tror jeg ikke er en god mulighet, varmepumper opererer best ved å få

være påslått.

har tenkt til å utforske en automasjon som sjekker en gang i timen opp mot ønsket temp, er den lavere, øk vp med 1 og motsatt om den er høyere.

 

vp bruker litt tid på å varme opp et rom, så greit å unngå at den druser på med aux heater hver gang det blir for kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.