Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømbruk per enhet i energidashboard


Anbefalte innlegg

Jeg har flere enheter som viser faktisk strømbruk for enheten (termostat, wall plug osv).

Jeg bruker Vera Plus som kontroller, og har integrert denne mot HA. I Vera UI får jeg opp strømforbruket i watt på enhetene som støtter dette, men jeg finner ikke dette igjen i HA.

Entitetene dukker heller ikke opp som valg i energidashboardet.

 

Om jeg forstår det riktig må jeg opprette en sensor for dette i HA type:

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      watt_from_plug:
        friendly_name: "Watt from Plug"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('switch.your_switch', 'energy') }}"

Hvor switch.your_switch erstattes med entity_id - dette er OK

og energy erstattes med navnet på attributten som inneholder wattmålingen - hvor finner jeg dette navnet i HA?

 

Når dette er på plass og definert som en energiattributt i HA regner jeg med at den vil dukke opp i energidashboardet slik at man kan aggregere strømforbruker for en dag, uke, måned osv. og se hvor stor andel av forbruket forskjellige enheter utgjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du sørge for at energy entity har 'device_class: energy' og 'state_class: measurement', det finner du også i dev tools om stigvi viste deg.

Vil tro de ikke har det, da kan du feks legge dette i configuration.yaml merk at da må du sørge for at entity slutter med '_energy'

 

  customize_glob:
    sensor.*_energy:
      last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
      device_class: energy
      state_class: measurement

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye, hadde helt glemt ut oversikten i Developer Tools

 

La til denne og det funker topp i forhold til å få opp en sensor med data:

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      bad_energy:
        friendly_name: "Energi bad"
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('climate.gulvvarme_bad_2etg_393', 'current_power_w') }}"

image.png.45ea6c471b068f55bfb078819196da44.png

Men, jeg får fortsatt ikke opp sensoren i energidashboardet.

Regner med dette har noe med det kjetilsn nevner, men forstår ikke helt hvordan jeg skal implementere det med sensoren vist over.

Om jeg bare legger til 

state_class: measurement

i linjene overe får jeg feilmeldingen: Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]. Check: sensor.template->sensors->bad_energy->state_class.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrlod skrev (16 minutter siden):

Men, jeg får fortsatt ikke opp sensoren i energidashboardet.

Det er nok fordi du har lagd en sensor som viser effekt og det er ikke det samme som energi. Hvis du ikke har energi direkte som en attributt du kan hente ut så kan du se på Integration - Riemann sum integral - Home Assistant (home-assistant.io) for å regne ut energi når du har effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, stigvi said:

Det er nok fordi du har lagd en sensor som viser effekt og det er ikke det samme som energi. Hvis du ikke har energi direkte som en attributt du kan hente ut så kan du se på Integration - Riemann sum integral - Home Assistant (home-assistant.io) for å regne ut energi når du har effekten.

Hadde energi også tiljengelig og la til dette for å hente begge:

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      bad_effekt_energy:
        friendly_name: "Effekt bad"
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('climate.gulvvarme_bad_2etg_393', 'current_power_w') }}"
      bad_energy:
        friendly_name: "Stromforbruk bad"
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "kWh"
        value_template: "{{ state_attr('climate.gulvvarme_bad_2etg_393', 'current_energy_kwh') }}"

Men får fortsatt ikke kWh sensoren opp i energidashboardet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (3 minutter siden):

Tror du må ha med:

'state_class'

Og da må en vel over på den nye måten å sette opp mal-sensorer på? Tviler litt på om gamlemåten støtter state_class. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, kjetilsn said:

Hva ser du som "attributes" på entity?

 

Tror du må ha med:

'state_class'

'device_class'

'last_reset'

Termostat:

image.png.30f91255f5d247fa8b0aecaf958a46d1.png

Nye sensorer:

image.png.8b58213e3e1bffa6f5023f1dcf005015.png

 

Ut fra dokumentasjo i HA ser det ut som jeg må ha med device_class, ja:

"Integrations need to configure their entities correctly so Home Assistant knows that we need to track statistics for it and how."

image.png.1627a96bbb92bfd35cbddd85396cc459.png

Av dette ser det ut som wattmålingen skal ha device_class: power og state_class: measurement
Strømforbruket bør ha device_class: energy og state_class: total

 

Men jeg får ikke brukt state_class med sensor.template... Hvordan løser jeg det?

sensor:
  - platform: template
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrlod skrev (8 minutter siden):

Av dette ser det ut som wattmålingen skal ha device_class: power og state_class: measurement
Strømforbruket bør ha device_class: energy og state_class: total

 

Men jeg får ikke brukt state_class med sensor.template... Hvordan løser jeg det?

sensor:
  - platform: template

 

Du må lage deg en template.yaml, og legge inn denne i configuratin.yaml ("template: !include template.yaml")

Blir noe slikt: 

- sensor:
    - name: "Effekt bad"
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: energy
      state: "{{ state_attr('climate.gulvvarme_bad_2etg_393', 'current_power_w') }}"

    - name: "Stromforbruk bad"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
      state_class: measurement
      state: "{{ state_attr('climate.gulvvarme_bad_2etg_393', 'current_energy_kwh') }}"

 

Nå er jeg ikke så stødig på state_class selv, kanskje noen andre kan bidra her?
Tror kanskje den heller skal være på total/total_increasing istedenfor? Da sensoren alltid vil telle oppover slik jeg forstår det, og ikke er et tall på forbruket nå?

Derimot kan effekt bad være state_class measurement? Eller tar jeg feil her?

 

https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, kjetilsn said:

Jeg løste det med "customize" prøv å legg til dette i configuration.yaml

  customize_glob:
    sensor.*_energy:
      last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
      device_class: energy
      state_class: measurement

 

Denne har jeg ikke brukt før, hvordan vil resten av sensoren se ut da om jeg skal skrive den om? På hvilken måte brukes dette inn mot det jeg har? Ser ike helt om "customice" er i forbindelse med oppretting av sensoren, eller om det kommer etterpå.

 

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer her er at alle entities som slutter på _energy vil få de tre attributtene vi snakker om.

Jeg har selv en del "gamle" heatit termostater som ikke gir med energimåling, der jeg regner dette for å få en kWh teller, som igjen trenger disse attributtene for å "virke" i energi dashboardet:

 

Det er mer ryddig å gjøre det i en template, men som stigvi er inne på så er det kanskje ikke rett frem.

customize er mer en "nødløsning" men det funker.

 

image.thumb.png.d496ded7cafb1bea96ae4ad402dfce61.png

 

Endret av kjetilsn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (42 minutter siden):

Og da må en vel over på den nye måten å sette opp mal-sensorer på? Tviler litt på om gamlemåten støtter state_class. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Må over på den nye måten ja, gjorde satt med nesten det samme for 2 dager siden. 

Slik som posten min ovenfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (9 minutter siden):

Må over på den nye måten ja, gjorde satt med nesten det samme for 2 dager siden. 

Slik som posten min ovenfor.

Men mister du ikke litt funksjonalitet når du splitter opp i filer? Gjør en det med automasjoner så kan en vel ikke redigere de i UI lenger, eller er det jeg som roter nå?

Chrlod, her er ny måte å gjøre det på. Jeg brukte selv ikke så veldig mange minuttene på å formatere det om.

Template - Home Assistant (home-assistant.io)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, kjetilsn said:

Det som skjer her er at alle entities som slutter på _energy vil få de tre attributtene vi snakker om.

Jeg har selv en del "gamle" heatit termostater som ikke gir med energimåling, der jeg regner dette for å få en kWh teller, som igjen trenger disse attributtene for å "virke" i energi dashboardet:

 

Det er mer ryddig å gjøre det i en template, men som stigvi er inne på så er det kanskje ikke rett frem.

customize er mer en "nødløsning" men det funker.

Takk for forklaringen. Tenkte i starten at * skulle erstattes med sensornavn i koden, men den er jo selvfølgelig der for å tillate alle varianter av sensornavn som slutter på _energy.

 

Litt trøbbel med å implementere "customize_glob", den må stå direkte under "homeassistant:" for å fungere, ref denne om noen andre støter på samme problem:

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/customizing-devices/

 

Nå dukker den opp i energidashboardet 😀

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du har gjort nå må du se på som en midlertidig løsning. I fremtidige utgaver av HA kommer de sannsynligvis til å ta vekk støtte for å lage malsensorer på gammel måte. Hvis gammel måte ikke blir tatt vekk så er det uansett helt sikkert at nye ting kun blir lagt til på det nye formatet, som allerede med state_class.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (56 minutter siden):

Men mister du ikke litt funksjonalitet når du splitter opp i filer? Gjør en det med automasjoner så kan en vel ikke redigere de i UI lenger, eller er det jeg som roter nå?

Template - Home Assistant (home-assistant.io)

 

Man har vel aldri kunnet lage template fra UI? Jeg har kun brukt YAML til det før ihvertfall.

Jeg splitter opp på samme måte som jeg splitter opp sensor, recorder osv.

Automasjoner er vel som standard en egen fil? Mener "automation: !include automations.yaml" linjen ligger inne som standard. Litt usikker på det

Jeg har automations i en egen .yaml fil, men kan fortsatt redigere og lage ny automasjoner fra UI. Testet det nå.

 

Fra linken din.

Sitat

Sensor, binary sensor, number and select template entities are defined in your YAML configuration files, directly under the template: key and cannot be configured via the UI.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (16 minutter siden):

 

Man har vel aldri kunnet lage template fra UI? Jeg har kun brukt YAML til det før ihvertfall.

Jeg splitter opp på samme måte som jeg splitter opp sensor, recorder osv.

Automasjoner er vel som standard en egen fil? Mener "automation: !include automations.yaml" linjen ligger inne som standard. Litt usikker på det

Jeg har automations i en egen .yaml fil, men kan fortsatt redigere og lage ny automasjoner fra UI. Testet det nå.

 

Fra linken din.

 

Jeg som roter, da 🙂

Men jeg anbefaler sterkt å lage nye sensorer på den nye måten. Og på sikt er det sikkert lurt å flytte eksisterende konfigurasjon over på nytt format, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (2 timer siden):

Nå er jeg ikke så stødig på state_class selv, kanskje noen andre kan bidra her?
Tror kanskje den heller skal være på total/total_increasing istedenfor? Da sensoren alltid vil telle oppover slik jeg forstår det, og ikke er et tall på forbruket nå?

Derimot kan effekt bad være state_class measurement? Eller tar jeg feil her?

 

stigvi skrev (1 minutt siden):

Men jeg anbefaler sterkt å lage nye sensorer på den nye måten.

Enig det. 

Har du noen formening om bruk av state_class selv? Mot measurement/total/total_increasing og hva som er riktig i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (6 minutter siden):

Har du noen formening om bruk av state_class selv? Mot measurement/total/total_increasing og hva som er riktig i denne situasjonen?

Enten total eller total_increasing, avhengig av om kwt telleren blir nullstillt eller alltid teller oppover

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at enheter som rapporterer dette direkte, feks heatit z-relay og noen fibaro releer bruker "state_class: total_increasing" ja så det er nok riktig.
 

state_class: total_increasing
meter_type: 1
meter_type_name: ELECTRIC
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
friendly_name: AC

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.