Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre lysekrone + lys i stikkontakt med én dimmer


trydis

Anbefalte innlegg

Smarte pærer som du legger inn i en zigbee-gruppe og så styrer gruppa

Så vidt meg bekjent har du ikke andre alternativer. En kan ikke koble en dimmer på stikkontakter fordi slike dimmere har en begrensing på effekt. Plugger en i støvsuger eller varmeovn i stikkontakten så er en i uføret med en gang. (Hvis ikke stikkontakt er utilgjengelige oppunder tak, da)

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at jeg kan fjerne den eksisterende dimmeren og erstatte det med f.eks. en zigbee-bryter + zigbee-dimmer?

 

F.eks.:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-1-kanal-bryter-k2/4512701/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html

 

Eller trenger jeg kun bryteren og kan gjøre resten via HA?

 

Det optimale er å kunne styre både via HA og fysisk bryter/dimmer.


 

Endret av trydis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om det bare er å legge til bryteren i HA (Conbee II) og så dukker events opp der, som jeg kan bruke videre i automasjoner.

 

Virker kanskje slik når jeg ser i bruksanvisningen til bryteren, men topp om noen kan bekrefte/avkrefte.

 

image.thumb.png.889a496f2e4c5e929ccba0a706714221.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 4 kanalers Namron-bryter og testet i HA. Ser at jeg mottar "zha_event" for trykk, hold/slipp på de forskjellige knappene. Da er det vel bare å få på plass pærene, definere grupper i HA så er jeg i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer grubling endte jeg heller opp med å gå for smartpærer i lyskildene i stikkontakt og Namron Zigbee dimmer + Namron Zigbee 4 kanaler bryter. Da slapp jeg å bytte ut alle 7 pærene i lysekronen med smartpærer.

Endret av trydis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.