Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Best practice for styring av varme etter ukesplan?


Anbefalte innlegg

Jeg har en del Heatit Z-TRM3 termostater og varmeovner jeg gjerne vil styre etter en ukesplan. 

For de som kjenner Mill appen så er dette type kontroll jeg ønsker meg. Altså å kunne definere forskjellige tidsplaner for når enheter skal gå i "komfor", "sove" eller "borte" modus, og så for hver enhet angi hvilken tidsplan den skal følge og hvilke temperaturer den skal ha i "komfor", "sove", "borte" modus.

 

Jeg er ganske fersk til HA så mye jeg ikke vet, men etter en del Googling og søk blir jeg ikke helt klok på det.

Jeg skjønner jeg f.eks. kan sette opp automations til å helt enkelt endre temperaturen på forskjellige enheter til forskjellige tider. Kanskje dette er veien å gå? Men jeg frykter det kan bli litt uhåndterlig om jeg har mange forskjellige tidsplaner, soner og enheter som skal styres på sikt.

 

Men siden dette antakeligvis er et ganske "normalt" scenario for mange så vil jeg tro det finnes gode løsninger på dette som folk flest benytter seg av? Er det noen ferdige komponenter jeg burde benytte meg av eller hva gjør folk flest for å få kontroll over dette?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at de fleste styrer varme hjemme ut i fra tilstedeværelse. Noe jeg tror, altså. Jeg har gjort det selv, men jeg har også definert klokkeslett for noe slik som dette. Men har sett på Home Assistant forumet at noen har laget flotte oppsett for å tidsstyre dette.

image.thumb.png.15c2f103190dd6dc506e3304ad28e051.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt Schedy en stund. 

https://hass-apps.readthedocs.io/en/stable/apps/schedy/

 

Ulike rom har ulike regler for temp/tid, og tar også hensyn til åpne vinduer, borte-modus, strømsparing, "tørke våte vinterklær på gulvet i ganga-modus" etc, 

Ikke etablert noe grafisk grensenitt for å kontrollere, så (nesten) alt gjøres i configfil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.