Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[LØST] Integrasjon med Philips Hue - kan ikke kontrolerer lysene


Anbefalte innlegg

Home Assistant:
Versjon: 2021.12.8

 

Jeg har fra tidligere to Philips Hue Ambiance pærer som kun er koblet til en Hue fjernkontrol, dette har fungert perfekt. I går koblet jeg til en Hue Bridge som jeg har anskaffet meg. Jeg gjorde ikke noe mer enn å bare koble denne til i nettverket mitt (kablet).

 

Etter ca 30min så gikk jeg i HA->Configuration->Devices&Services->Integration. Da fant jeg ut at HA allerede hadde funnet Philips Bridge så jeg la den til/akksepterte at den skulle legges til. Med i listen så kom bridge, pærer og fjernkontroll.

 

image.thumb.png.acfb8c1299dbd36f40426f28b4d7950d.png

 

Jeg fikk også lagt til pærene i UI, men, det er null kontroll. Det er bare i gui jeg ser at pærene skrues av og på, det skjer ikke noe fysisk med dem.

image.png.d938fbf665d534980e44e064b4493474.png

 

Så, jeg har ikke gått igjennom noe førstegangs installasjon på Hue Bridge, ikke noe app-installasjone på telefonen min. Kun installert integrasjonen Philips hue.

 

Er det noe mer som skal til eller er det den kjente Hue-bug'en på 2021.12-serien jeg har rotet meg inn i, er det kanskje bedre å nbedgradere til 2021.11 eller kanskje 2021.12.1 ?

 

Forslag?

 

Endret av Prizm78
Løst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[LØSNING]

 

Problemet viste seg å være at de to lampene jeg hadde med Hue Ambiance var koblet opp til Hue Dimmer Switch-fjernkontroll (Bluetooh, og når lampene er i denne modusene så vises de i status "unreachable") . Disse ble så oppdaget og sett av Hue Bridge, men Hue Bridge hadde ikke kontroll over disse på noe vis, dermed hadde heller ikke Home Assistant heller noe kontroll.

 

I Home assistant så kom devicene/entitetene fram og jeg kunne legge dem til i Lovelace, men fremdeles ikke noe kontroll over lampene på noe vis.

 

1) Installer Hue BT-app på telefonen din

2) Legg telefonene så nær èn og ?en lampe av gangen og søk etter denne

3) Gi pæren et fornuftig navn

4) Om nødvendig oppdater firmwaren på pæren (gjøres på eget ansvar. Det fungerte fint for meg)

5) I app'en så har den en funksjon på pæren "Transfer to Hue Bridge"... gjør dette og følg instruksjonene til appen.

6) Gjenta prosessen med den andre pæren

7) Etter at pærene er overført til Hue Bridge så kan du avinstallere Hue BT app'en og installere Philips Hue appen for mer kontroll samt legge til fjernkontrollen som accessories.

 

Nå kan du kontrollere lampene fra Philips Hue app'en, fra dimmer-switch fjernkontrollen og fra HA.

 

image.png.1bb90543e232f30cad3145c1d6ba3e75.png

 

Endret av Prizm78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Prizm78 endret tittelen til [LØST] Integrasjon med Philips Hue - kan ikke kontrolerer lysene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.