Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabil UZB1


psv021

Anbefalte innlegg

Har i skrivende stund 36 z-wavenoder i nettverket. Bruker UZB1 som (eneste) z-wave interface. Den fungerer, men opplever en del ustabilitet etter hvert som nettverket har blitt større/eldre. Opplever ca 2-3 ganger i uken at devicer ikke gjør det de skal, og det er min antagelse her at det er interfacen som ikke fungerer. Står kommandoer i kø, osv. De siste gangene jeg har lagt til nye noder, har jeg hatt store problemer den første tiden etterpå. La til en wallplug nå (uten problemer). Men når jeg forsøker å legge til en til, får jeg denne med en gang:

Skjermbilde.PNG

 

(den kommer før jeg har satt device i inclusion-mode, så dette er 100% kontrolleren selv som feiler). Samme har skjedd de forrige gangene jeg har lagt til noder.

 

Loggen ser slik ut fra tid til annen (mange, mange slike innslag, ikke bare disse tre).

Skjermbilde2.PNG

 

 

Opplever fra tid til annen stor forsinkelse på kommandoer. Disse virker å kun gjelde Fibaro-dimmere, så her kan det være det er dimmerne som trøbler, og ikke interfacen.

 

Har forsøkt å restarte interfacen, uten at det hjelper. Har forsøkt å ta den offline/online, uten at det hjelper. Har forsøkt å optimisere nettverket, uten at det hjelper.

 

Forsøkte nå å legge til en ny node, men hele prosessen feilet umiddelbart, og noden restartet seg selv. Nå sliter den med å få start igjen:

Skjermbilde3.PNG

 

Spørsmålet er: Er det noen triks man kan gjøre her? Jeg antar at det kan være enkeltdevicer som trøbler det til, eller det kan være interfacen selv (eller finnes det kanskje enda flere alternativer også?).

Endret av psv021
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 noder er langt fra mange noder for UZB1. Jeg hadde over 70 med den (før jeg byttet til Z-NET) og opplevde ingen slike problemer.

 

Spørsmålet nå er hva vi kan gjøre for å redde den. Er det lenge siden du har tatt backup av UZB1?

 

Vi prøver med triks i ludo i stigende rekkefølge (et forsøk pr punkt).

  1. Start maskinen på ny.
  2. Trekk ut UZB, vent 10-15 sek, og sett den i igjen.
  3. UNNGÅ eventuelle USB-hub'er
  4. Bytt USB-kabel (hvis du bruker noen noen).
  5. Installer HS3-demo på en annen maskin, og prøv den der.
  6. Installer Z-way og prøv å backup derfra, eller evt. oppdatering av firmware
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer greit igjen akkurat nå, men... Tar backup ved jevne mellomrom (som f.eks om ca 30 sekunder etter å ha blitt minnet på det nå :) ).

 

Utfordringen er at den fungerer stort sett greit, bortsett fra når den ikke fungerer, med helt ujevne mellomrom. Det jeg har sett som et mønster er at den går helt i stykker når det kommer en ny node i nettverket. Ellers går den ned sånn av og til, par ganger i måneden kanskje.

 

Skal prøve listen neste gang jeg ser at den funker, takk for tips!

 

Edit: Ingen HUB

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interfacen har ikke kollidert skikkelig enda, virker å være ved inkludering av nye enheter det skjærer seg. Men jeg har de siste ukene sett ganske stor forsinkelse i kommunikasjon til ulike enheter. Stort sett har jeg sett dette for Fibaro-dimmere, så jeg har tenkt at det var noe relatert til disse. I tillegg har det typisk vært under kjøring av eventer der 10-12 devicer endres samtidig. Vet ikke hvor godt UZB1 håndterer slikt. Innblandet i dette har det vært eventer til IDlock, som har gitt noen feilmeldinger her og der. Så det har i det hele tatt vært ganske mange mistenkte, i tillegg til interfacen.

 

De siste dagene har jeg imidlertid sett forsinkelse også på andre eventer der kun 1 device skal trigges. Eksempel fra nå nettopp:

 

Skjermbilde_1157.PNG

 

Kl 10.57 trykker jeg på "rullegardin opp" i HStouch. Ingenting skjer. Et minutt etterpå kommer det en feilmelding i loggen.

Kl 11.06, 8-9 minutter etterpå, går rullegardinen plutselig opp.

 

I mellomtiden har det vært en del innslag i loggen, og det har gått z-wavekommunikasjon frem og tilbake i nettet. Jeg har åpenbart et ikke-fungerende z-wavenettverk. Dvs, stort sett fungerer det som det skal, men jeg vil anslå at rundt 10% av bruken er beheftet med feil/forsinkelser. Noen tips? Kjører Optimize ved jevne mellomrom, uten at det virker å hjelpe særlig. Det er lett å mistenke UZB1, men kanskje litt urettferdig da det finnes mange potensielle feilkilder.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.