Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle forbruk på uttak med smart plug?


Anbefalte innlegg

Vurderer å bruke Fibaro wall plug eller lignende for å sette i stikket hvor jeg har kjøleskap, fryser osv. Hva mener folket om det? Er det en dårlig løsning hvis pluggen skulle få en hickup? Eller er den sikker som banken? Kan ikke bruke den på bereder når den ikke tar mer enn 2500 watt. Så der blir det evnt å bruke et z-wave relé som takler 3600 watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig den pluggen  er litt for dyr for å bare bruke til å måle strøm trekk av eks. kjøleskap. Men ja den gjør absolutt jobben.

Skal du ha mange wallplugs, ville jeg satt opp prisvarsel på de aktuelle. Hender det er gode tilbud. 

 

For høyere laster som f eks  vaskemaskin, så er det viktig å sjekke manual til pluggen. Fibaro sin wallplug er 2500w for resistiv last, så den er ikke nødvendigvis egnet for en vaskemaskin. Mener det er noen forumtråder her som går på smart plugg for vaskemaskin. 

 

Er også mange tråder om løsninger for styring av bereder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har eit poeng i at det bør vere driftsikkert til kjøleskap og frys.
Du kan vurdere ei løysing med delbar strømtransformator som du klipsar rundt eine leiaren, då blir det ingen kontaktpunkt. Men det krever eit lite minimum av arbeid for å splitte kabel og helst plassere denne i kapsling.
Ingen produktforskriften på ståande fot desverre.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags kjøleskap du har så er det lett å detektere at motoren går med en temperaturføler. Da kan du også lage varsel på åpen dør osv. Hvor mye strøm skapet brukes kan du da måle en gang med en energimåler fra Clas eller et multimeter.
Men lurer litt på hva du egentlig har av nytte med å måle effekt på slike apparater. De bruker lite strøm og er i tillegg ganske forutsigbare.

image.png.c1a18e3a27ecc8762640424e7cce59bc.png

 

 

Men mitt mer moderne kjøleskap på kjøkken har en mer stabil temperatur så jeg kan ikke se når kompressoren går (toppen i tempertur er sannsynligvis avriming)

image.png.b30241f9937433e41f234705e0ba6cfa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg prøver å skaffe meg oversikt er at jeg på et eller annet tidspunkt i løpet av dag. Når alle er ute av hus så hender det vi har maksforbruk på 10kw+

Varmekablene i stua og kjøkkenet er av. Gjenstående er 2 bad og gangen. Maksforbruk på bad og gangen er ca 830 watt, termostat. Så er forsåvidt vaskerommet delt fra badet av en teit grunn. 

 

Så tipper maksforbruk på varmekablene når alle står på er ca 2,5 kW. Så hvor de resterende til tider 3,4,5 kW kommer fra vet jeg ikke. Har 2 kjøleskap og 1 fryser, men nekter å tro at de trekker så mye. Lys i huset er så liten del at det tar jeg ikke med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.