Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva blir den enkleste måten å integrere opplåsing med MQTT når noen nærmer seg døra utenfra?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Det må jo være noe med Bluetooth, jeg har sett det fins et system som heter Monitor, men jeg er litt usikker på om den kan brukes. For jeg vil bare at døra skal låse seg opp når en av mobilene nærmer seg den utenfra, ikke innenfra. Ellers gjør plasseringene av inngangsdørene at de vil låse seg opp hver gang noen går på badet i huset eller i fryseren/vaskemaskinen på hytta. Dørene er med ID Lock på hytta og Easy Access Easycode Touch i huset, den ene styrt av Z-Wave og den andre av Zigbee. Er det noe system som kan brukes til dette? Helst noe alenestående med MQTT, så det er systemuavhengig. Jeg pleier å kjøre Hass og Node-RED, men er åpen for andre ting også.

 

Ville det være best med en kombinasjon av wifi-skanning og Bluetooth, så når en mobil kommer på det trådløse nettverket fordi den nærmer seg utenfra, settes det en variabel som varer i kanskje 20 sekunder, og hvis så den mobilen kommer mot døra, kan det antas at den kommer utenfra? Eller fins det noe retningsbestemt skanning som kan brukes? Jeg har aldri tuklet med noe sånt før, så jeg er helt grønn her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker monitor og ville aldri klart å få til noe av det du ønsker her med den alene. Men jeg har også installert Home Assistant appen og laget en sone rundt huset som gjør at jeg kan detektere når jeg kommer hjem. Home Assistant appen sender inn beskjed om hvilken sone den er i. Det er ikke via MQTT. Jeg bruker det til å slå av alarm og til det fungerer det sånn 90%. Skulle den låst opp døren så tror jeg at jeg ville blitt frustrert fordi det da stilles strengere krav til respons. Når er det slik at jeg har et par minutter på meg til å få slått av alarmen og selv dette er ikke helt treffsikkert, altså.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og hm... Kanskje en kombinasjon? Home Assistant appen har altså et slags innebygd radiofyr? Går det over wifi, da? Kanskje hvis jeg setter opp en Pi med Monitor ved døra, og så legger inn sonen der man kommer mot huset/hytta fra utsiden. Så setter jeg en automasjon til å sende en melding med MQTT fra Hass når noe kommer inn i den sonen, samtidig som Monitor sender MQTT melding når signalstyrken er høy, kanskje 90 %. Da vil den bare reagere feil på når man går inni huset/hytta rett fra det området der man  kommer mot hytta utenfra og til utgangsdøra. Kanskje det til og med funker å sette Pi-en på utsiden, i en tett boks. Jeg må tydeligvis iallfall lære meg hvordan den sonegreia til appen funker.

 

Jeg bruker disse vanntette boksene fra Clas til Pi og ESP-32 i båten, og de funker veldig greit. Ved å legge inn en pose med fuktslukende ilisiumoksid (silica gel, av den typen som bytter farge når den er mettet og så kan legges i stekeovn for å gjenbrukes) forsvinner det lille fuktigheten som måtte komme inn. Og så borer jeg hull til kablene og tetter igjen rundt dem etterpå med masse smeltelim.

 Vanntett boks

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monitor er for treg og du må også sende den kommandoer for å starte å skanne. Jeg gjør skanningen når ytterdør og garasjeport åpnes. Jeg bruker en raspberry pi zero w til dette og den har så lang rekkevidde at hele huset og vel så det er dekket.

I tillegg har jeg satt opp sone rundt huset og den (via HA appen) bruker telefonens geolokasjons-system. Det er ios og android som styrer dette i bakgrunnen. Sonen har en radius på 200 meter. På samme måte som jeg trigger monitor så blir telefonens posisjon spurt om når dør og port åpnes.

Og for det tredje så bruker jeg HA appen til å fortelle meg hvilket wifi nett den er på. 

Som du ser så trigges mye av det jeg har av at noe annet skjer hjemme (dør, garasjeport). Du vil jo at noe skal skje når du sniker deg innpå 😉

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Greit, takk. Men da kan jo Monitor settes til å skanne akkurat så ofte man vil med å kjøre konstante meldinger. Hvis jeg bruker en Pi 3, så vil den vel også være mye raskere. Tror du ikke? Så kanskje to stykker utendørs (jeg har en bunke Pi 3B liggende etter overgang til Pi 4), en plasert der man først kommer til huset/hytta (jeg har et skur jeg kan bruke til det), og en ved døra, der begge skanner hvert femte sekund? Så justerer jeg dem sånn at signalstyrken må være veldig høy begge steder for å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Jeg har installert etter anvisningene, og jeg har MQTT-serveren i drift (det ser jeg på Node-RED), og Monitor starter opp (det ser jeg på meldingen med payload "online" i Node-RED). Den viser også mobilen min når jeg starter.  Men det skjer absolutt ingenting når jeg sender monitor/scan/arrive eller monitor/Garasje-Pi/scan/arrive (siden online-meldingen kom med topic "monitor/Garasje-Pi/status"). Når jeg ser på ledetekstvinduet på Pi-en, sier den ved oppstart "mkfifo: klarte ikke å lage fifo 'packet_pipe': Filen eksisterer" Det kommer MQTT-meldinger omtrent hvert minutt om mobilen når -r for å kjøre rescan-modus (det gjorde ikke det først, men så begynte det plutselig). Det ser ut til at den bare skanner om igjen hvert minutt, og det er jo altfor lite for mitt bruk, så jeg må få det til å funke med å trigge skanningen. Det skjer heller ikke noe hvis jeg flytter mobilen inn i et annet rom (så det burde bli en annen signalstyrke), den viser fremdeles 100. Har du noen anelse om hva jeg gjør galt?

 

Edit: Det stoppet opp å komme meldinger om mobilen etter et par ganger. Og så kommer det innimellom en ny "online"-melding, og så en ny melding om mobilen. Nesten som om hele programmet starter på nytt. Kan det stemme? I tillegg er det "confidence" 100 uansett om jeg har mobilen ti meter eller ti centimeter unna.

 

Edit 2: Rarere: Hvis jeg starter om igjen monitor manuelt (altså med systemctl), viser den mobilen min selv om jeg har slått av Bluetooth. Men da kommer det monitor/Garasje-Pi/tor/rssi "-99"

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (1 time siden):

Har du noen anelse om hva jeg gjør galt?

Egentlig ikke. Det er to år siden jeg satte opp min og jeg har knapt tatt i den etter det. Som nevnt, jeg skanner ikke så ofte som du har planer om og det kan godt hende du bruker monitor på en måte som den ikke var lagd for. Men det er bare en løs tanke jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt videre. Hvis jeg trigger depart scan når jeg har slått av bluetooth på mobilen, kommer det etter en stund3-4 ganger, med varierende "confidence" ned mot 18 (aldri null, av en eller annen grunn). Hvis jeg så slår på BT og triggere arrive scan, så blir mobilen registrert...etter halvannet minutt! 😮 Det er jo ikke mye poeng i det hvis det skal ta så lang tid, da har jeg rukket å gå rundt hushjørnet og slå koden 4-5 ganger. Det er vel noe jeg gjør galt, håper jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fanken, det svaret så jeg ikke før nå, beklager! 😮 Jeg fikk ikke E-postvarsel om det. Jeg har sett litt på den, men jeg lurer på om jeg heller skal prøve meg på denne:

 

https://espresense.com/install

 

ESP-er koster jo omtrent ingenting. Ulempen med alle disse systemene er vel at man må ha en app på mobilen som sender til dem, men det kan umulig kreve så mye strøm fra mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er planen klar. ESPresense funker veldig greit. Ulempen er jo at det vanskelig kan se om vi går fra stua og forbi ytterdøra til badet, eller om vi kommer utenfra og skal inn døra. Så derfor gjør jeg det sånn, med ESPresense som dekker det meste av huset, sånn at vi som regel vil ha en status som tilsvarer det rommet vi er i eller er nærmest. Hvis ikke den har hatt oss inne på 30 sekunder, går den ut fra at vi er gått ut og går over til statusen not_home. Så flyten blir sånn:

 

1. Hvis status på en av oss går fra not_home til et av rommene (det vil enten være gjesterommet hvis vi kommer fra den ene siden eller boden hvis vi kommer fra den andre), vil det sende en mqtt-melding som gjør det mulig å låse opp døra.

 

2. Så ventes det et visst tidsrom. Jeg har ikke helt bestemt det ennå, men det blir vel noen minutter, så vi rekker rundt huset, for den får oss nok inn idet vi går ut av bilen. Hvis ikke noe skjer på den tiden, deaktiveres opplåsingen av døra igjen.

 

3. Hvis derimot den bevegelsessensoren som jeg skal plassere sånn at den dekker rundt én meter fra døra blir utløst innen den tiden, låses døra opp. Så deaktiveres låsingen av døra igjen.

 

Det burde funke uten noen problemer, så lenge det ikke er en banditt som kommer foran døra akkurat mens en av oss starter om igjen mobilen eller tar den ut av flymodus... 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt appen Geofency et par år nå. Den trigger på GPS-fence 100 meter rundt huset. I tillegg er det en iBeacon ved ytterdøra som også Geofency trigger på. Hvis den trigger mindre enn 10 min etter at GPS-fence ble trigget, så låses døren opp. Stort sett skjer det når vi går opp trappa mot ytterdøra. :) Og, den låser ikke opp så lenge iBeacon trigges fra innsiden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en godt fungerende løsning. Vi har ikke iGreier, og ikke minst er vi begge to veldig allergiske for å ha GPS-en aktivert mer enn absoluttt nødvendig. For fruen er det aldri, og for meg er det når jeg setter og trekker teiner, som jeg plotter inn i en app. Så Google tror at jeg går i dvale i en uke, drar en tur på sjøen og går i dvale i en ny uke... 😁 Akkurat som Facebook vet at det eneste jeg gjør, er å gå på metallfestivaler, kjøre Mercedes EQC og fiske. Jeg er medlem av grupper om det, men legger ALDRI ut noe personlig noe sted. Paranoid på personvernet? En liten tanke... ;)  I motsetning til Trump-gjengen er jeg ikke så urolig for hva staten vet om meg, mer om hva private firmaer vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (1 minutt siden):

Det høres jo ut som en godt fungerende løsning. Vi har ikke iGreier, og ikke minst er vi begge to veldig allergiske for å ha GPS-en aktivert mer enn absoluttt nødvendig.


Tror det funker på Android også? iBeacon er vel Apple sitt navn på beacons som de støtter, men det finnes jo Bluetooth-beacons som støttes av Android også. :) 

 

Kan man ikke i stor grad blokkere enkelt apper fra tilgang til posisjon? Geofency mener jeg kan settes til å ikke logge noen posisjoner, bare kalle en URL man selv definerer ved enter/exit av et geofence. :) 

 

Men det er selvsagt enklere å slå av GPS helt enn å måtte passe på det pr app da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trodde du mente en egen enhet fra Apple. Jeg bruker iBeacon-teknologien i en app på mobilen, og det er iBeacon-format på signalet som går inn via ESPresense. Det irriterende er at mobilen min (Huawei P30) tar knekken på sensingen etter 12 timer.

Home Assistant Companion-appen ble knekt ti minutter etter at jeg slo av mobilen, den tålte ikke "ventemodus" eller hva man nå skal kalle det når man "slår av" på vanlig måte.

 

Jeg må enten få kontroll på det hysteriske strømspareopplegget deres, eller så må jeg ha en liten bluetoothdings på nøkkelknippet. Kan noen anbefale en sånn dings?

 

Og GPS-styring er ikke 100 %, Android kan gi systemet selv tillatelse til å bruke GPSen selv om alle appene er sperret for det. Blant annet i forbindelse med Bluetooth... Det er komplett idiotisk, men man kan ikke oppdatere firmware på en ID Lock uten å slå på GPS-en først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg ut av det. Hvis noen andre skulle trenge det, er Huawei-opplysningen her:

 

https://www.digitalcitizen.life/stop-huawei-from-closing-apps-when-you-lock-screen/

 

Det var det aller siste skrittet som manglet hos meg. Så nå har jeg full kontroll over hvor jeg er i huset, hvis jeg er der, og låsen åpner seg når jeg går fra ikke hjemme (not_home) til et av rommene, vanligvis boden. 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.