Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utstyr for å sikre best mulig stabil WIFI?


Thlian

Anbefalte innlegg

Jeg har wifi i huset og ingen mulighet til å strekke kabler til gamerne mine uten å gjøre for stor inngripen i huset.

Idag har jeg Altibox sin hjemmesentral stående, ikke i bromodus, siden det er internett i LAN 4 pluggen fra sentralen. Denne går til en switch ved TV`en som så er kablet til TV, Apple-TV og TV-boksen, en Huawei Q22.

Inne på teknisk står enda en switch med noen HUB`er for litt diverse og Jensen ruter til Mesh nettet. Ruteren er koblet direkte til LAN uttaket på hjemmesentralen så den går ikke via switchen.

 

Jeg synes farta trådløst er bra, også på tross av at den ene noden ikke er helt med lenger og gir ikke så mye guffe lenger. Men Mesh nettet er 3-4 år gammelt og synes ikke alt går smertefritt selv om jeg flyr rundt i huset med telefonen og måler hastighet med speedtest appen. Pingen er relativ høy, stort sett på 30+ ms, jitter er bra.

Men når gutta boys sitter og spiller Sea of Thieves og samtidig har livefeeden fra de andre spillerne oppe, jeg sitter og streamer på loftsstua og fruen i stua nede så kan det være litt variabelt hvor stabilt det oppleves. Hva slags utstyr anbefales for å ha så stor båndbredde som mulig trådløst ut til enhetene våre som takler en del datatrafikk uten å gå på kompromiss med hastighet og kvalitet?

 

Utstyr som brukes er 

- Altibox zyxel hjemmesentral, den nyeste utgaven

- Jensen Omnilink Mesh nett

- 2 stk TP link switcher

 

Ikke spør meg om brannmurer og sikring for da er vi på et kompetansenivå way beyond mine evner. Har passord på det trådløse, Bitdefender og Mcafee på maskinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener det er verdt ganske mye (spesielt i din situasjon) å få lagt opp kablet nettverk til de mest kritiske delene av huset, som f.eks. gamingrom... Det kan være en del arbeid, spesielt hvis man vil ha det pent (som WAF krever), men det blir så mye bedre etterpå.

 

Jeg kjører Mikrotik og er veldig fornøyd. Men det er på ingen måte forbrukervennlig.

Ubiquiti er ellers populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at trådløse nett bruker en delt resurs - "eteren" (eller spektrum på fagspråket). Jeg vet ikke hvordan dette ser ut hos deg, men bor du i tettbygd strøk, leilighet eller lignende, må du også ta høyde for hva naboen(e) forbruker av denne delte resursen. Såkalte mesh-nett med bare EN av boksene på "kablet nett" er ofte sårbare når fellesresursen deles på mange. Blir det "travelt" går det på bekostning av ytelse/forsinkelse. Tådløse nett er litt som walkie-talkie, en snakker om gangen -da sier det seg selv at når mange vil si noe går effektiviteten ned.

Er helt enig med @moskus, få så mange av mesh-nodene dine på kablet nett - det gjør underverker.

Det er mange gode produkter der ute.
Ubiquity og Mikrotik er nevnt
"Meraki GO" eller "Aruba Instant On" er proffaktørene sine privatmarked versjoner, de funker fjell. Ikke alltid de vinner "ytelsestester" hos TEK.no (som er mindre relevant spør du meg), men de er stabile og diftsikre.

Her fra Dustin.no:
image.png.415e5095990fc2aa5efa03a9dec597a2.png

image.png.0af33940bdd92056522f69f11f7d4119.png

Endret av espenvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabel fram til hvert aksesspunkt og kanalplanlegging er absolutt det beste. Disse er vanskelig å komme rundt om man skal ha ett stabilt resultat.

 

Om man skal gå for en mesh-løsning, så må man ha en separat uplink på egen frekvens.

Da begynner det fort å bli trangt med kanaler også på 5ghz.

Dette krever etter min mening enda mere kanalplanlegging.

 

Jeg kan si mye om autovelging av kanaler, likevel for å gjøre det kort:

Gjør krav på kanalene, "Dette er mine kanaler" og stabilisere infrastrukturen med UPS ol. (Igjen: kabling).
Heller ikke sett båndbredden på kanalene for bredt. Dvs. gi naboenes auto-velging av kanaler noen frekvenser å velge imellom så det blir mindre sjans for at de forstyrrer ditt anlegg.

Med andre ord: Ditt anlegg må være bedre enn naboens, sånn att ditt anlegg er oppe (med fornuftige settinger!) når naboens sitt auto/auto/alt forsøker seg på å finne kanaler.

 


 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.