Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybegynner HA. Har en plan på papiret, setter pris på litt innspill :)


Anbefalte innlegg

Hei

Har endlig kommet oss over i hus vi eier selv, og far kan da endlig begynne å implementere dippedutter og smartstyring :)

beklager på forhånd for teite spørsmål!

 

Har brukt litt tid på å finne ut hvilket system jeg vil benytte meg av, og valget falt på HA. Grunn var rett og slett at det var gratis, men også at det faktsik er litt utfordrende å sette opp (mitt intrykk). Ser mitt snitt til å lære meg noe nytt rett og slett.

 

Før jeg går "all in" å handler en dedikert NUC og haugevis med smartprodukter er planen å starte billig for å bedre kunne identifisere hvilke produkter jeg faktisk trenger (og vi har jo kjøpt oss nytt hus så sparekontoen er ikke akkurat smekkfull om dagen).

 

Siden jeg driver med 3D printing har jeg en Raspberry pi 3b liggende. Tenkte jeg å starte med denne til å drifte HA.

så er planen å starte med disse "duppedittene" :

  • Xiaomi temp and humidity sensor 2 (innledningsvis 4stk, 10 stk på sikt). Vet at disse må "hackes" for å unlocke nøkkel til bluetooth.
  • styring av Panasonic varmepumpe (denne har wifi, idag koplet mot comfort cloud))
  • Tibber pulse

 

samt hvis mulig

  • "vær app"
  • styring av Nanoleaf i 2 rom (hvis mulig)

 

RPI vil ha en dedikert skjerm slik at overnevnte produkter skal kunne monitoreres på Lovelace Dashboard. RPI vil innledningsvis få plass på "kontoret" i stua, kablet direkte på router. (skikkelig hjemmenettverk er planlagt på sikt)

 

Som sagt, starter forsiktig før jeg begynner å "smartifisere" hele huset :)

 

Har brukt tid til å lese meg opp på overnevnte og se videoer på youtube. Men sitter igjen med noen sprørsmål jeg håper jeg kan få litt veiledning på:

Xiaomi sensorene blir fordelt i hele boligen, altså i 1etg og i innredet kjeller (under bakkenivå).

  • Jeg vil anta at Bluetooth i alle sensorene ikke når helt frem til RPI?
  • samt, vil en RPI kunne kople til flere sensorer over sin egen bluetooth? eller takler den kun 1 av gangen (hvis det ga mening)
  • vil løsningen være å benytte en ESP32 til hver sensor (som igjen broadcaster over wifi til RPI), og må jeg i såfall gjøre det på alle? eller trengs dette kun på de lengst unna RPI?

 

Generelle spørsmål:

  • Ser det anbefales at man benytter RPI4, men vil en RPI3b holde nå i starten?
  • Vil i såfall en RPI3b takle alt jeg nevner over?
  • Hvis ESP32 anbefales, er det en spesiell type som anbefales?
  • andre tips, råd og innspill? si gjerne ifra hvis jeg er helt på jordet :)

 

Har som sagt mål om å holde kostnadene nede nå i starten før man går med hodet først ned i kaninhullet:)

Har fiber linje i huset (dvs, den kommer neste uke).

 

mvh

 

Hans

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, midnite said:

Har som sagt mål om å holde kostnadene nede nå i starten

Akkurat dette er et to-egget sverd, og vi har alle vært der. Tenk i det minste på kompabilitet når du handler utstyr.

 

Lys og varme (og sensorer) kan med settes over på Z-wave og/eller Zigbee. Wifi er supert, men ikke der jeg (personlig) ville valgt å legge tyngden av sensorer.

 

22 minutes ago, midnite said:

Hvis ESP32 anbefales, er det en spesiell type som anbefales?

Hva som helst vil fungere fint. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (1 time siden):

Vil i såfall en RPI3b takle alt jeg nevner over?

Den vil helt sikker klare jobben.

Når det gjelder sensorer så ville jeg først som sist sett på Aqara sine med zigbee istedenfor å plages med bluetooth.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (3 timer siden):

Før jeg går "all in" å handler en dedikert NUC og haugevis med smartprodukter er planen å starte billig for å bedre kunne identifisere hvilke produkter jeg faktisk trenger

God tilnærming. En Pi er et greit startpunkt så du kommer i gang. Da jeg gikk bort fra de dedikerte systemene som Fibaro HC2 og Zipatile ble det Pi med diverse systemer på før jeg havnet på NUC med ESXI som kjører flere LinuxMint maskiner for bl.a. NodeRed/Mosquitto/PiHole og en Win maskin for HS4, i tillegg har jeg 3 Pier med Zigbee2mqtt og 2x ZWave2mqtt.

   

Ville nok siktet meg inn på både Zigbee og ZWave for utstyret rundtom i huset. Philips og Ikea har mye supert lysutstyr på Zigbee mens der er en del saker som bare finnes i ZWave.

 

midnite skrev (3 timer siden):

Ser det anbefales at man benytter RPI4, men vil en RPI3b holde nå i starten?

Når du har en Pi3b liggende så ville jeg brukt den men skal du kjøpe så hadde jeg ikke stusset på å kjøpe Pi4.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (1 time siden):

haugevis med smartprodukter er planen å starte billig for å bedre kunne identifisere hvilke produkter jeg faktisk trenger

Kjøp noen få (en eller to) av hver dings. Begynn å bruke de så du ser hvor godt dingsen fungerer til ditt bruk.

Billige dingser er billige av en grunn.

Men også dyrere dingser kan fort vise seg å falle igjennom.

Det er definitivt mye søppel i salg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mye gode innspill mens jeg jobber meg gjennom arbeidsdagen :)

 

z-wave og Zigbee

Disse protokollene trenger slik jeg forstår det egen gateway. Vil man, gitt at man har 1 GW til hver protokoll, kunne styre de fra 1 rpi/nuc etc? Altså, kan man ha flere "systemer" på 1 "hovedsystem"?

 

stigvi skrev (20 minutter siden):

Den vil helt sikker klare jobben.

Når det gjelder sensorer så ville jeg først som sist sett på Aqara sine med zigbee istedenfor å plages med bluetooth.

Ved bruk av Aqara så trenger man gateway fra de også? Vil anta en RPI/HA ikke klarer å snakke direkte med disse?

 

 

Skal bruke kvelden til å se litt nærmere på z-wave/zigbee. tips til gateway som er verdt å kikke på innen disse?

Kan man fint kombinere disse i et stort system, eller bør man gå for kun 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Jeg også kjører en kombinasjon av ZigBee og Z-Wave under et Home Assistant.

 

Du trenger ikke flere gateway, men du trenger to ulike radioantenner, dette er for å støtte de ulike frekvensene. Disse radioantennene kommer ofte bygget inn i en USB stick og man kan ha begge koblet direkte i rPi som kjører Home Assistant. Selv bruker jeg Conbee II for ZigBee og Aeotec Z-Stick 5 for Z-wave. På denne måten jeg integrere eksempelvis Aqara sensorer som kjører ZigBee på samme Conbee som IKEA pærer som også bruker Zigbee.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en conbee II som er en usb dings som settes i rpi. Den støtter zigbee. Så var jeg inne på "Tillegg" seksjonen i Home Assistant (altså på din egen enhet) og la til deconz. Da har en alt en trenger for å støtte zigbee. Istedenfor deconz så er det også mulig å se på zigbee2mqtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (2 timer siden):

samt hvis mulig

  • "vær app"
  • styring av Nanoleaf i 2 rom (hvis mulig)

 

Skal være mulig det,

Vær data bruker jeg weather-card til selv:

https://github.com/bramkragten/weather-card

Hvis du ikke vil installere HACS enda, så kan du begynne med https://www.home-assistant.io/lovelace/weather-forecast/

Ville installert HACS så fort du får det til, veldig greit for å installere ekstra community addons/cards

https://hacs.xyz/

 

Nanoleaf skal være mulig å integrere. 

https://www.home-assistant.io/integrations/nanoleaf/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (2 timer siden):

Har brukt tid til å lese meg opp på overnevnte og se videoer på youtube. Men sitter igjen med noen sprørsmål jeg håper jeg kan få litt veiledning på:

Xiaomi sensorene blir fordelt i hele boligen, altså i 1etg og i innredet kjeller (under bakkenivå).

  • Jeg vil anta at Bluetooth i alle sensorene ikke når helt frem til RPI?
  • samt, vil en RPI kunne kople til flere sensorer over sin egen bluetooth? eller takler den kun 1 av gangen (hvis det ga mening)
  • vil løsningen være å benytte en ESP32 til hver sensor (som igjen broadcaster over wifi til RPI), og må jeg i såfall gjøre det på alle? eller trengs dette kun på de lengst unna RPI?

 

Generelle spørsmål:

  • Ser det anbefales at man benytter RPI4, men vil en RPI3b holde nå i starten?
  • Vil i såfall en RPI3b takle alt jeg nevner over?
  • Hvis ESP32 anbefales, er det en spesiell type som anbefales?
  • andre tips, råd og innspill? si gjerne ifra hvis jeg er helt på jordet :)

 

Om du ikke har kjøpt inn bluetooth sensorer så vil jeg foreslå at du dropper det. Du må sansynligvis ha en ESP32 til hver etasje, og batterilevetiden er ikke så god som på Aqara sine. (Har to xiaomi bluetooth som jeg kjøpte for å teste). Og forresten så er det kommet ny firmware på xiaomi bt sensorer som ikke er knekt enda. Så du kan være uheldig å få noen nye du ikke kan hacke. Og kjøper du Aqara i norske butikker så har du norsk garanti/reklamasjon som sikkerhet.

 

 

Kjører openhab, mqtt og zigbee2mqtt på samme rpi3b+, virker helt fint. Så HA og ZHA vil nok også gå bra.

Og som andre har sagt før meg, start der og utvid når behovet er tilstede.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten over her. 

 

Jeg har både zigbee og zwave, det finnes en del forskjellige produkter til hvert system. 

 

Temperatur og fuktighetsgivere kjører du på zigbee med en sånn feks. https://www.elektroimportoren.no/aqara-temperature-sensor/94289/Product.html Det står at den kommuniserer med aqara sin hub, men du integrere disse helt fint uten problemer med en Conbee II

 

I tillegg kan du integrere alt av IKEA sine smart produkter via Conbee II. 

 

Hvis du skal pusse opp, bør en også vurdere om du skal inn med smarte vridimmere og termostater, slik dette også kan styres. 

 

Les deg opp på zigbee/zwave nettverk, og hvordan dette fungerer. 

 

Jeg kjøpte den billigste (tror jeg) Intel NUC på komplett.no, og lå på 8gb ram og en ssd disk. Med linux maskin og docker har jeg home assistant, zigbee2mqtt, zwavejs2mqtt, mysql, mqtt, visual studio code (for å redigere filer rett i nettleser), samt teslamate med flere moduler, egen dns server. I home assistant har jeg 175 automasjoner, 31 script, 150 helpers, 650 sensorer. Koblet mot tibber, mill, verisure, roborock støvsuger, wifi smartplugger, 23 zigbee enheter og 20 zwave enheter. Jeg ligger på rundt 10-20% CPU last og rundt 30% minne brukt. Opplever ingen treghet på noe! Bare litt info omhva du trenger av hardware for å kjøre noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra svar over her, føyer bare min inn i rekken her siden jeg er helt fersk i spillet mitt jeg også. Rett før jul så stod valget på Home Seer eller Home Assistant. Valget mitt ble HA (det er gratis, utrolig mye dokumentasjon og videoer på youtube rundt dette +++).

 

For lys hjemme hos oss før jeg begynte med smarthjem så var det dumme pærer og med Nexa-kloss på støpselet og en liten Nexa fjernstyring (433MHz), hadde også en WiFi-pære, men denne er nå byttet ut.

 

Lys hos meg er på vei til å bli byttet ut med Philips Hue (med bridge): Denne er jeg faktisk super fornøyd med selv om jeg synes at hue-pærene er overpriset. Ha kan jeg styre lysene fra Hue app'en, jeg kan styre det fra Hue Dimmer Switch (kona er veldig glad for det), og det fungerer sømløst inn mot Home Assistant (Philips Hue Integration). (Jeg har en annen post her inne hvor jeg hadde problemer med Hue oh HA, men har lagt inn en How-to på hvordan jeg løste det).

 

Siden det var veldig god deal på Black Friday i fjor så gikk jeg for Z-Wave og da med Aeotec Z-Stick 5 for Z-wave (USB) og Aeotec Smart 6 plug'er. Disse er tenkt opp mot vaskemaskin/tørketrommel eller annet utstyr i huset som er "dum" fra før av.

 

Jeg har også gjort integrasjonen med Tibber, den er jeg også veldig fornøyd med og føler meg som en geek med all data som den spytter ut til meg.

 

Mitt neste prosjekt er å få på plass ZigBee, her er jeg veldig usikker på hvilken USB modul/antenne jeg skal velge, jeg ser en del på forumet her benytter ConBee, men jeg har også lagt merke til en som er laget fra en person nede i Ukrania som jeg synes ser litt interessant ut (husker ikke hva den heter, men leste om den en eller annen plass).

 

Jeg ville ha lagt fra meg alt med BT/Blåtann og heller gått for Z-Wave og/eller Zigbee. Begge disse teknologiene kan gå om hverandre da de går på forskjellige frekvenser. Her koker det heller mer ned til utstyr du vil ha og hva du trenger.

 

Som en som er total fersking i gamet så vil jeg si at i begynner fasen så er det mer interessant å se på alt du kan få inn og integrere og bare få på plass av/på knappen inne i HA sin Overview. Når du har ting på plass så har du sikkert et ønske om å enten få en WAF på plass så da må du lage et dashboard som kona liker og skjønner seg på. Etter på det så blir det sikkert automasjon av noe slag som må på plass.

 

Jeg kjører HA på et VM inne på QNAP med 2 kjerner og 2GB RAM, funker som bare det, ikke noe delay som jeg kan se, eller ting er i hvertfall akseptabelt for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (4 minutter siden):

lagt merke til en som er laget fra en person nede i Ukrania som jeg synes ser litt interessant ut

Denne her tenker jeg. Hadde Raspbee2 først, funket helt fint men gikk over til CC2652P etterpå. Funker også fint med Zigbee2MQTT og har vesentlig bedre rekkevidde enn ZWave med UZB eller Z-Stick5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 minutter siden):

Denne her tenker jeg. Hadde Raspbee2 først, funket helt fint men gikk over til CC2652P etterpå. Funker også fint med Zigbee2MQTT og har vesentlig bedre rekkevidde enn ZWave med UZB eller Z-Stick5.

 

Du kom meg i forkjøpet gitt, jeg holdt akkurat på å google den, fant den endelig.

 

Men så bra at noen har erfaringer med den, for meg så står valget akkurat nå mellom CC2652P eller Conbee. Men siden du har erfaringer, hvordan er integrasjonen/installasjonen av denne? Plug-n-play?

Jeg tenker å bruke den til følgende:
- Hente inn sensor-informasjon temp/fuktighet

- Potensielt styre Zigbee ting (trådfri/Hue/eller andre lys)

- Styre ting og tang.

 

Eller vil du anbefale noe annet enn CC2652P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (1 minutt siden):

Plug-n-play?

Ja, litt enklere enn RaspBee som krever litt leting etter oppsett på nett til Zigbee2MQTT. Jeg fikk en del trøbbel med overflytting fra RaspBee til CC2652P. I teorien skulle det aller meste bli med over uten videre men jeg endte opp med å måtte legge inn alle enhetene på nytt. God respons i Serge på teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet MYE bra!

Har ikke fått vært innom her da vi har ventet på å få fiber på plass i huset (som ENDELIG kom, har krevd sitt å underholde kidsa uten nett men har heldigvis hatt ski og bålpanne tilgjengelig😄 )

 

Mens vi har ventet på nett har jeg skissert og notert meg ting jeg lurte på, og alt er faktisk besvart her🤗

Blåtann har jeg bevegd meg vekk ifra, og kom over disse Conbee USB/Aotec z-stick stickene. Og nå trenger jeg ikke lure på om de passer, for det er allerede besvart :) Anser dette også som et godt utgangspunkt siden planen på sikt er å flytte seg over på en NUC, og da kan jo disse bare bli med over.

Aotek sticken har de på Power sjappa i nabobyen, så den handles i helgen, Conbee bestilles idag.

 

Har jeg forstått det rett, at både z-wave og zigbee sensorer/stikkontakter/dimmere/ etc fungerer som "mesh extender", så man trenger ikke nødvendigvis en ekstra hub/gateway for å nå sensoren som er lengst unna Raspberrien (under forbehold om at det er sensorer i mellom RPI og ytterste sensor ofc).

 

Takker for alle gode råd og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppfølging spørsmål:

Aeotec Z-stick gen5+ vs gen7

Gen5+ har jeg forstått har god støtte, mens gen7 er nyere så den er ikke så utbredt ennå. Vil anta det fortsatt er "trygt" å gå for en gen 5? eller er gen7 såpass godt implementert at det er like greit å gå for den nyeste?

 

Takker for alle gode råd og innspill :)

Endret av midnite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

midnite skrev (1 time siden):

Har jeg forstått det rett, at både z-wave og zigbee sensorer/stikkontakter/dimmere/ etc fungerer som "mesh extender",

Jepp, i prinsippet alle enheter som går på strøm (ikke batteri) funker som meshextender.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
midnite skrev (På 28.1.2022 den 14.58):

oppfølging spørsmål:

Aeotec Z-stick gen5+ vs gen7

Gen5+ har jeg forstått har god støtte, mens gen7 er nyere så den er ikke så utbredt ennå. Vil anta det fortsatt er "trygt" å gå for en gen 5? eller er gen7 såpass godt implementert at det er like greit å gå for den nyeste?

 

Takker for alle gode råd og innspill :)

Har en 5 jeg selv er veldig fornøyd med :) tror 7 fortsatt er veldig nytt, ikke sikkert den støtter alt. Jeg sammenliknet de for noen dager siden, for lurte på om jeg skulle oppgradere, men eneste jeg følte jeg fikk ekstra var at den er mindre. Dette er hovedsakelig fordi den ikke har et backup batteri om jeg forstod det rett. Jeg vet ikke prisforskjellene, men jeg ville nok anbefale deg å gå for 5, men du har vel tatt et valg alt, da jeg svarer litt sent ser jeg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.