Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart styring av VVB - På en legionella trygg måte


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk elektrikeren til å installert meg en Heatit ZM Single Relay 16A ved varmtvannsberederen. Så nå kan jeg altså styre den.

Men hvordan gjøres dette på en legionella-trygg måte.

Jeg leser jo at vannet bør være over 65 grader (helst 70).

Men gjelder det kontinuerlig? Om ikke kontinuerlig, hvor ofte? En gang om dagen? En gang i uka? Eventuelt hvor mange timer om dagen/uka? 

Jeg antar det er noen best practices her for å ikke gå på en legionella-smell.

 

Selv har jeg satt VVB tanken til 70 grader ved normal operasjon. Om jeg f.eks. smart-styrer den til å bare bruke strøm de 4 billigste timene om dagen så antar jeg temperaturen vil synke under 70 og 65 grader i løpet av dagen (avhengig av bruk). Men så varmes det opp igjen i disse 4 billige timene.

 

Jeg har ingen temp-måler på VVB.

 

Hvordan gjør dere andre dette og på hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del dokumentasjon på dette. Mitt inntrykk etter å ha fått litt mer kunnskap om det er at media i Norge liker å lage dramatiske overskrifter. De bruker gjerne "bombe", "livsfarlig", "dødelig" i samme setning som legionella i vvb. Jeg mener ikke at en skal ignorere det, men en må se litt mer nyansert på det.

Hva med kaldtvannsrør som ligger nedstøpt i badegolv sammen med varmekabler? Det er ikke helt uvanlig og kaldtvannet har gjerne 20 grader. 
Hva med dusjhodet som alltid er mellom 20 og 40 grader, det mest gunstige for bakterievekst?
Hva med høytrykkspyler som har stått i varm garasje hele sommeren?
Hvorfor er det ikke et stort fokus på disse 3 punktene ovenfor istedenfor VVB?

Det er ikke slik at en får voldsomme oppblomstring av bakterier. Det er fordi vekstvilkårene er dårlige. Og norsk drikkevann tar med seg svært lite legionella. Er temperaturen over 45 grader vil en knapt ha noen vekst i det hele tatt. Kommer temperaturen opp i 70 grader så vil bakterier dø raskt. I bunn av tanken kan temperaturen være 30-40 grader selv om du har 60-70 i topp. Sammen med bunnslam kan det være litt uheldig, men varmer du opp en gang i døgnet så mener jeg at dette ikke er noe å bekymre seg for.

Her er mer info: Hold hjemmet ditt fritt for legionellabakterier (fhi.no)
Kanskje det er andre ting enn VVB en bør fokusere på.


Edit: Her, Interne vannfordelingsnett som forsyner dusjer og andre aerosoldannende tappepunkter - FHI , mener FHI at å komme over 70 grader en gang i uken er tilstrekkelig.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigvi har besvart dette grundig ovenfor og her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/120-hva-har-du-automatisert-idaghva-har-du-gjort-på-dine-prosjekter-idag/?page=112#comment-97695

 

 

Hos oss er VVB innkoblet på natta, fordi prisen stort sett alltid er lavere på den tiden.

I løpet av noen timer vil temperaturen øke til den maks temperaturen berederen er satt opp til.

Legionellabakterier vokser i temperaturområdet 20-50 grader så det bør ikke by på noe problem.

-

Har en temperatursensor i tanken, stukket inn under isolasjonen (under lokket ved kolben), men godt til side for kolben.

Når/hvis temp går under ca 50 grader kobles VVB inn uansett pris. (Gjelder å holde alle i husstanden fornøyd).

 

Benytter en enkel sensor: https://www.eldirekte.no/telldus-fridge-freezer-sensor-433mhz/cat-p/c/p10636125

Evt. denne:

https://www.eldirekte.no/fibaro-smart-implant-universal-sensor/cat-p/c/p1500010404?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4pOlNWR_5y76bjnW_6QVdyu5ScQk9OK3vH61Op1dGNmETkxosCuHkgaAihBEALw_wcB

Benytt sensor: ds18b20, den fås rimelig fra "østen". 

Eller her: https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/solceller/temperatursensor-for-regulator-p45134?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4pGxQhUkw4bnwU_rRvvhFBcJTFROOWcgR5W3Jis52ZlKwyd2rdYAcMaAglHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

 

 

 

 

  

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store legionellasakene som havner i media gjelder jo kjøletårn i industri- eller næringsbygg der vann sirkulerer rundt og rundt på 20-30 grader i uker og måneder og så tar vinden med seg en sky med "konsentrert legionella"...

 

På den andre siden: Hørte om en kar som hadde vært borte fra huset sitt i noen måneder og kontaktet Næringsmiddeltilsynet for å få tatt vannprøver med tanke på legionella. De ville ikke ta prøver men han fikk greit svar: "Der ER legionella i vannet, bare la det renne litt i alle kraner så er det greit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og lenker!

Jeg tok en titt på FHI lenkene du sendte og ser at det kan holde å komme seg over 70 grader i berederen en gang i blant. Jeg vil nok selv legge meg på 1-2 ganger pr. dag for å være på den sikre siden.

I tillegg ser jeg at de også anbefaler at:

Sitat

Temperaturen på utgående vann fra varmtvannstanken bør ikke synke til under 55 °C i mer enn
20 minutter i løpet av en dag. Dersom berederen er underdimensjonert slik at tilstrekkelig temperatur ikke kan holdes, vil tiltak for å sikre høy nok temperatur være påkrevd.

 

Så for å være på den sikre siden bør jeg altså ha noen temperatur-sensorer på plass. Kanskje helst 3. Topp bereder + bunn bereder + utgående vann.

 

Jeg ser at du Stigvi har temp-sensorer på topp og bunn av bereder her:

image.png.ab039a80c467032240651aa1bb793b23.png

 

Lyst til å dele hvordan du har fått til det? (altså hvilke sensorer du benytter og hvordan du har montert dem?)

Endret av erik_ha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er av typen Dallas DS18B20. Den øverste av typen som ølbryggere liker og er skrudd inn i et hull i tanken som er lagd for termometer. Denne gir lite nyttig informasjon. Hadde jeg lagd dette i dag så hadde jeg droppet topptemperatur. Men nå har jeg den og den er med kun til visning. Jeg bruker den ikke til noe styring.

Den i bunn er stukket inn under isolasjon der varmekolbe er. Jeg setter på varme hvis den kommer under 45 grader. Og en gang i døgnet varmer jeg opp til 75 grader. Vi er to i huset og bruker stort sett mindre enn 4kWh pr døgn på vvb så to timer med oppvarming er nok for oss.

image.png.e00b3671609be95c7f3c0914b7d9a322.png
Dette er status akkurat nå. For meg er topptemperatur lite interessant. Den synker jevnt og trutt og kan nærmest regnes ut med god nok nøyaktighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Den i bunn er stukket inn under isolasjon der varmekolbe er.

 

Hmm litt usikker på om jeg forstår helt. Får du den inn i vannet? Har du et hull nede på VVB hvor du kan stikke inn en slik sensor? Eller måler du utenpå?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner. Har googlet litt rundt nå. Ser fibaro smart implant trenger å være påkoblet fast strøm. Skulle gjerne likt meg en temp-sensor som kunne brukt batteri så jeg slipper å legge opp stikk til temp-sensoren. 

Google gir meg ingen enkel løsning på den utfordringen såvidt jeg ser. 

arneolav linket til denne: https://www.eldirekte.no/telldus-fridge-freezer-sensor-433mhz/cat-p/c/p10636125, men den tåler bare  + 50 grader ser det ut til.

Helst skulle det også vært z-wave, eller zigbee, men kan jo til nøds montere en 433 på min rpi4 også.

 

Noen tips til hva som kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.