Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste måte å koble til Zigbee utstyr


oeh

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Ganske ny til HA, men har prøvd meg frem litt og fått det meste til å dukke opp, men ser at mange her nevner zigbee2mqtt og broker og zha o.l mange ganger. 

Hva er egentlig beste/tryggeste måten å koble til zigbee utstyr? 

Jeg har bare brukt den innebygde støtten som dukket opp i integrations når jeg installerte HA.

image.png.14770ddc4ed45d54008b83011ac5581b.png

 

Er det noen fordeler og ulemper med denne måten evt. andre måter?'

 

På forhånd takk for hjelpen, mye å sette seg inn :)

 

Mvh, 

Odd Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conbee II er nok blant de mest fleksible ZigBee coordinatorene man kan velge. Den er godt supportert og veldig fleksibel. Du har jo allerede fått inn 4 devices med tilsammen 12 entites, så du er jo godt i gang.  Conbee kan benyttes både mot ZHA (som jeg antar du gjør), og mot produsentens egen driver (deConz), men ikke samtidig (så vidt jeg vet).  Jeg vet heller ikke om det er mulig å blande Z2M og ZHA (eller deConz) samtidig, eller om man må velge enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/01/2022 at 22:45, VikingOy said:

Conbee II er nok blant de mest fleksible ZigBee coordinatorene man kan velge. Den er godt supportert og veldig fleksibel. Du har jo allerede fått inn 4 devices med tilsammen 12 entites, så du er jo godt i gang.  Conbee kan benyttes både mot ZHA (som jeg antar du gjør), og mot produsentens egen driver (deConz), men ikke samtidig (så vidt jeg vet).  Jeg vet heller ikke om det er mulig å blande Z2M og ZHA (eller deConz) samtidig, eller om man må velge enten eller.

Heisann, noen fordeler/ulemper med den ene eller andre varianten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibilitet og brukervennlighet er dessverre ofte motstridende parametere.  Hjemmeautomasjon er fremdeles kun for spesielt interesserte. Jeg vil nok mene at en MQTT broker kombinert med Z2M er det som gir størst fleksibilitet. Her er mulighetene for tilpasninger nesten uendelige, og du kan i en og samme broker kombinere både WiFi, zWave og Zigbee. Men det er kompetansekrevende.

HomeAssistant ZHA integrasjonen er nok antagelig det minst bruker-uvennlige alternativet, men selv det krever en god del basisforståelse av hvordan tingenes iboende jævelskap fungerer.  Jeg tror kanskje vi kan håpe på et syvmilsskritt i riktig retning når "Matter" lanseres og erstatter dagens kaotiske tilbud av ZigBee varianter. Men det vil ta tid.  Så kan man jo på den annen side si at det nettopp er utfordringene som inspirerer folk til å velge hjemmeautomasjon som hobby 😜

Det er utrolig motiverende å plutselig oppleve "lyset" etter dager, uker og kanskje måneder med slit og neglebiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, VikingOy said:

Hjemmeautomasjon er fremdeles kun for spesielt interesserte

Ja og nei. Hjemmeautomasjon er for alle. Avansert hjemmeautomasjon er nok enda kun for spesielt interesserte.

 

10 hours ago, VikingOy said:

Jeg tror kanskje vi kan håpe på et syvmilsskritt i riktig retning når "Matter" lanseres og erstatter dagens kaotiske tilbud av ZigBee varianter. Men det vil ta tid. 

Dette! Mange sitter og venter på lanseringen av Matter som om det over natten løser alle kompabilitetsproblemer vi har.

Narrator: It doesn't.

 

Det kommer til å bli bedre. :) Men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ting som ikke står i noen standard, men er forskjellig fra produsent til produsent. Som feks at du på en ikea lyspære må slå av og på strøm x antall ganger raskt mens en på Philips lys for å gjøre det samme må ta en fjernkontroll og holde to knapper inntrykt i n antall sekunder.

At en må gå 10 ganger rundt en krakk på stuegolvet, mot klokken og aldri ved fullmåne, har de derimot blitt enige om.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Tverfyll said:

Ja, alt ordner seg nok når matter kommer...

 

 

xkcd: Standards

Ja, dette er nok den viktigste meme'n når det gjelder hjemmeautomasjon og nye standarder. Håpet er at Matter virkelig får det til, de er de første på lenge som faktisk har litt "traction". Men det er fremdeles aaalt for tidlig å si.

 

12 minutes ago, stigvi said:

At en må gå 10 ganger rundt en krakk på stuegolvet, mot klokken og aldri ved fullmåne, har de derimot blitt enige om.

Heldigvis. Det hadde vært irriterende hvis den ene brukt 8 ganger og den andre 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kjører på mqtt (Zigbee2mqtt og ZWavejs2mqtt) så får en et greit bilde av problematikken. Ikke at en ser rådata direkte fra sensorene i mqtt men en ser at hver enkelt dings blir implementert forskjellig selv om rammeverket er noenlunde lignende.

 

Fordelen med de litt åpnere standardene kan jo være at utvalget av brukende utstyr blir større.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (28 minutter siden):

Zigbee2mqtt

 

Her ser man også behovet for å kunn hysje på enheter som spammer helt usaklig mye. Noen enheter har jo støtte for å kommandere de til å kun "send endring > 0,1 grad" eller tilsvarende, mens andre enheter rapporterer hver bidige endring. Helt unødvendig at jeg skal få rapport hver gang enheten går 0,1W opp eller ned i strømtrekk

 

Se eksempelvis forskjellen her:

image.png.68c2ee255ea02bac456943a908792a66.png

 

Det er unødvendig mye støy, selv om det bare er broker og abonnerende enheter som får dataene med MQTT så er det lite skalerbart. Tilsvarende problem har jeg med Heatit sine termostater (selv med siste FW og redusert alle mulige parametere, og kontaktet Heatit support).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.