Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vil homey pro erstatte wifi-ruteren?


Steven

Anbefalte innlegg

Hei, dette vil kanskje være et dumt spørsmål for mange, men: vi vet at de fleste routerne (med mindre man kjøper en wifi6-rutere) ikke støtter altfor mange wifi-basert smart enheter og at pga dette kan internett-signal svekkes. Men da lurer jeg på: om jeg kjøper Homey Pro som støtter wifi, betyr det at de enhetene skal kobles til Homey og ikke til ruteren? Eller? Også, kan man slå av wifi-ruteren og fortsatt ha alt som fungerer fordi det er koblet til Homey Pro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, så enhetene skal fortsatt kobles til ruteren, også kobler Homey seg til ruteren.

Jeg har lest flere steder at, selv om teoretisk sett kan wifi5-rutere støtte 100+ enheter, anbefaler produsentene ofte å ikke ha mer enn 20-30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iot WiFi-enheter vil kople seg opp mot "routeren" og forhåpentligvis kommunisere med Homey-boksen som også er koplet opp mot "routeren".


Bluetooth, zigbee,z-wave -enheter vil kople seg opp mot Homey-boksen på sine respektive interfacer. Mesteparten av trafikken som disse enhetene produserer vil derfor ikke påvirke det lokale nettet (som WiFi).

 

Antall enheter som en typisk hjemme-"router" støtter vil variere.

Det kommer an på minne, cpu og hvordan radio-delen er konstruert.

De boksene som Internet-leverandørene typisk har levert ut kan være svært begredelige. Alt er skrudd samen etter kostnad. Resultatet er en dings dær alt er tynet ned til minimum.

Jeg antar at det er slike ned-tynede bokser som er hoved-årsaken til advarslene/anbefalingene mot antall Iot WiFi-dingser.

 

Når det er sagt: Zigbee og z-wave er laget for formålet.

Det er ikke WiFi.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.