Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beregne forbruk i kr på device


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt meg på å få vist forbruk i kr pr dag på noen devicer som jeg har strømmåling på. 

Min første tanke var å kjøre dette som SQL-spørringer direkte mot Device History-databasen, men det stoppet seg litt da det ble noe for komplisert for min begrensede SQL-kunnskap.

(Spørringen må hente ut alle registreringer innenfor en klokketime, og så regne ut hvor mange kwh det er innenfor denne timen, eventuelt så må den trekke fra maks forrige time fra maks denne timen og vise forskjellen som jeg så kan gange med strømprisen den timen - hvis noen er god på SQL og har en enkel løsning på dette tar jeg imot med åpne armer)

 

Så, leste jeg en post her som jeg ikke finner igjen om å skrive en verdi til en virtuell device. - Det kunne kanskje vært enklere, så hvis jeg kunne fått lage en virtuell device som kun hadde antall kWh forbrukt pr time, så kunne jeg nok enklere gange verdien i denne med strømprisen - muligens, hvis jeg skjønner hvordan jeg skal spørre på en spesifikk time :P

 

Jeg har søkt endel, for jeg tenkte dette var noe noen hadde gjort før, men har egentlig ikke funnet noe som passer helt.

Er det noen som har gjort dette, eller har et forslag til hvordan det kan løses? Har begrensede SQL-kunnskaper og lite vbscript-kunnskaper ....

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette må det nok litt scripting til. Det er ikke egentlig vanskelig, men det er litt nytt å tenke på.

Å skrive en verdi til en device er bare hs.SetDeviceValueByRef(DEV_REF, value, True). Det er det andre som er litt mer komplisert.

 

Hvis du har Device History kan du hente ut snitt, max og min-verdi for den siste timen, og regne på det: max-min = forbruk hvis du henter det ut kl. HH:59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Moskus said:

Til dette må det nok litt scripting til. Det er ikke egentlig vanskelig, men det er litt nytt å tenke på.

Å skrive en verdi til en device er bare hs.SetDeviceValueByRef(DEV_REF, value, True). Det er det andre som er litt mer komplisert.

 

Hvis du har Device History kan du hente ut snitt, max og min-verdi for den siste timen, og regne på det: max-min = forbruk hvis du henter det ut kl. HH:59.

 

Mja, det er selvsagt så - i forhold til å gjøre det slik så er det nok scriptingen jeg lurer mest på. - og når du sier det, så trenger jeg jo egentlig bare høyeste verdi innefor hver time - denne times verdi minus forrige times verdi.

 

Men - er det vbscript som må benyttes? og hvor enkelt er det å starte med? Eller er vet noe om noe lignende som kan tilpasses? Er helt blank på det området...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.