Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nå skjønner jeg hva Moskus har mot Everspring...


Mastiff

Anbefalte innlegg

@Moskus Jeg har sett kommentarene dine til Everspring før, men har ikke tenkt over det fordi jeg ikke har hatt problemer. Jeg har en hel bunke Everspring Z-Wave-strømplugger av denne typen, TZWP-101

 

proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fproducts.z-wavealliance.org%2FProductImages%2FIndex%3FproductName%3DZC10-16015003&sp=1642950468Taced0dff4894ce7804a97b207e2deb4053e94496bcb6b6fe85b3f8c9cd7cac55

Noen er kjøpt separat, mens andre fulgte med to sett med Telldus Live! Z-Wave-pakker. Og de har funket fint i fire år...til de putselig begynte å gå én etter én. Og nå har fire av de seks jeg kjøpte da gått. Men ingen andre enheter jeg har i huset eller hytta, og jeg har en del av typen man setter i veggbokser. Det mest irriterende i dag var at jeg måtte kjøre ut til hytta fordi alt plutselig døde der ute. Jeg fant ut hva det var også: En av de strømpluggene som styrte en enhet koblet til samme UPS (en APC med to 110 amperetimers bilbatterier som kilde, så normalt skal den uten problemer kjøre hele oppsettet i åtte timer) hadde gått. Og tydeligvis på en så pass voldsom måte at den hadde utløst vernet i UPS-en. Ikke sikringen, men det hadde ikke så mye å si, for både serveren, pfSense-brannmuren og fibermodemet er på samme greia. Så da ble alt død. heldigvis er det ikke mer enn et kvarter å kjøre, og jeg kunne sjekke musefellene samtidig (for en gangs skyld tomme), men irriterende like fordømt. Jeg tror nok ikke jeg skal bruke de greiene der til noe "kritisk infrastruktur" heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også meget dårlige erfaringer med disse. Det som er rart er at jeg kan se på andre z-wave eneheter når en av disse begynner å ta kvelden. Første som skjer er at en eller flere av mine Aeotec smart switch Gen5 eller TKBHome plugger begynner å blir trøblette. Slår seg av uten grunn og rapportering av strømtrekk ikke virker. Disse er det bare å ta en reset på så fungerer de som før, men da er det bare et tidsspørsmål før en sånn everspring z-wave plugg kneler, og det kan gå raskt. Snakk om timer før en eller flere plutselig tar kollektivt selvmord 🤨

Endret av PCI
Skriveleif
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest Everspring-dimmere jeg har kranglet mye med, og det begynner faktisk å bli ganske mange år siden.

Men jeg har noen TZWP-101 i drift jeg også. Gjør jobben fremdeles OK, iallfall noen av dem, selv etter noen år.

 

En var montert i brødskuffen assosiert fra en magnetsensor som skrur på strømmen til brødristeren når skuffen er åpen. :) 

Da klarte ikke Everspring/Telldus'en seg så veldig leng. Etter å ha byttet ut to stykker, så satte jeg inn en AeoTec'en og den er fin og stabil.

 

... men Telldus sine var plagsomt billige på et eller annet salg. ;) 

 

2 hours ago, PCI said:

Det som er rart er at jeg kan se på andre z-wave eneheter når en av disse begynner å ta kvelden.

Samme her! Jøss, jeg trodde det bare var meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ser og ser.... Mer i den duren her: Fruen ringer og lurer på hvorfor i H... Stekeovnen, vaskemaskina og tørketrommelen er død. (Har jo Aeotec plugg i alle store forbrukere for å lese av strømtrekken). Så før herren i huset roter fram siste dags logg fra HomeSeer'en så ryker det en eller flere sånne Everspring/Telldus plugger. Loggen full av røde linjer og gubben rimelig svett når fruen klager over både hobby og strøm. Men utrolig nok, den pluggen av typ Aeotec som sitter i oppvaskmaskina, nei den holder seg stabil og bra. Da slipper iallefall jeg å ta oppvasken 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at i sånne tilfeller, uansett om alt har fungert perfekt i et par år, er det samme visa: "Det er alltid noe galt med disse greiene her." Heldigvis er det noen år siden jeg kom til det nivået at ting bare funker, så lenge ikke noe maskinvare svikter. Og etter mer enn 20 års voksenopplæring (ja, jeg begynte med hjemmeautomasjon i forrige årtusen) har fruen iallfall godtatt at maskinvarefeil kan jeg ikke lastes for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, PCI said:

Tja ser og ser.... Mer i den duren her: Fruen ringer og lurer på hvorfor i H... Stekeovnen, vaskemaskina og tørketrommelen er død. (Har jo Aeotec plugg i alle store forbrukere for å lese av strømtrekken). Så før herren i huset roter fram siste dags logg fra HomeSeer'en så ryker det en eller flere sånne Everspring/Telldus plugger. Loggen full av røde linjer og gubben rimelig svett når fruen klager over både hobby og strøm. Men utrolig nok, den pluggen av typ Aeotec som sitter i oppvaskmaskina, nei den holder seg stabil og bra. Da slipper iallefall jeg å ta oppvasken 😄

Oi, det er ganske ille ja. Så galt har jeg ikke hatt det selv. 

Hvor mange Telldus'er har du?

 

Jeg har sluttet å kjøpe "billig ræl", iallfall for ting som skal være "permanent". Det gir minst problemer og frustrasjon over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Hvor mange Telldus'er har du?

Har vel en 7 - 8 Telldus'er igjen som fortsatt fungerer på 3 - 4  året. Ja de blir erstattet etterhvert som de ryker. De styrer stort sett kaffetrakter, vannkoker og noe lys så ingen kritiske funksjoner på de. Fordelen med de er at de kan stå to i en dobbel kontakt, samt timer funksjon som passer bra til vannkokern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SveinHa said:

Der tok en til kveld...eller ble en smule hyper er vel riktigere...

Hehe, sånn så den første som tok kvelden på brødristeren min ut! Den ligger her på pulten min til skrekk og advarsel til neste gang jeg tenker å sette inn en slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"Another one bites the dust..." 

(En annen en biter dusten...) 

 

Merket trøbbel i går kveld, og i dag var det tidvis helt krise. Denne styrer info-skjermen på badet, og har vært i bruk i nesten 3 år... Det ser ut til å være maks levetid på disse. 

 

Egentlig burde jeg ta meg bryet for å reklamere på dem, men vet ikke om jeg orker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Og siden sist har fire sånne til tatt kvelden... Men jeg har tatt sjansen på å bytte dem ut med Everspring AN180, for jeg hadde en sånn gående som driftskontroll i kjelleren i to år. Det betyr at den ble slått på og av hvert minutt for å sjekke at Z-Wave-nettverket fremdeles var i drift (jeg hadde visse problemer med det da). Nå poller jeg istedenfor Heat It!-termostater. Men på de to årene har vel den bryteren slått seg av og på (riktignok uten belastning) drøyt 63 millioner ganger, så det bør vel kunne sies å være rimelig driftssikkert...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (På 25.9.2022 den 9.08):

Men på de to årene har vel den bryteren slått seg av og på (riktignok uten belastning) drøyt 63 millioner ganger, så det bør vel kunne sies å være rimelig driftssikkert...

Det er vel rundt en million hvis den blir slått av og på hvert minutt i to år...

 

Det virker uansett lovende. Men har du sjekket at releet faktisk virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.