Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til bevegelses- og dør/vindus sensorer?


Anbefalte innlegg

Jeg har tre stykk Aeotec Multisensor 6 for å slå på lys ved bevegelse, men jeg synes disse er trege i reksjonen, noen som har erfaringer rundt dette? 

Holder på å starte opp igjen prosjektet mitt etter flytting og ønsker erfaringer/tilbakemeldinger og forslag om sensorer. 
 

Skal inn med totalt:
8 bevegelses detektorer, for å detektere tilstedeværelse i rommet slik at lys kan styres automatisk.

5 Sensorer for å kontrollere om vindu er åpent/stengt
2 sensorer for å kontrollere om dør er åpen/stengt

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en del Multisensor 6 og ALLE plasser der de står OG jeg er avhengig av pålitelig deteksjon har jeg måttet doble opp med en annen sensor. Nexa har at par som fungerer supert men de ser litt harry ut og må gå på batteri. Har også veldig god erfaring med Philips HUE Bevehelsessensor (også batteri), ser bedre ut enn Nexa og minst like gode.

 

Dør/vindussensorer bruker jeg Nedis fra Kjell&co, har vist seg å funke godt og koster ikke stort men er litt nøpen på plassering av magneten, er ikke nødvendigvis slik at magneten midt på sensoren er det optimale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på flere "anti" anbefalinger.

På dører har jeg selv Aeotec Door/Window Sensor 6. Jeg er ikke helt fornøyd siden de av og til setter seg som åpne til tross for at døren er lukket. Dette skjer spesielt når noen trekker døren litt hardt igjen så den "spretter" noen ganger før den lukkes. Enten så sender sensoren mange åpen/lukket meldinger som ikke håndteres korrekt av mottaker eller så sender sensoren en melding som er feil. 

Jeg har ikke gravd noe mer i hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Philips Hue bevegelsesensor og de virker 100%. Er raske og måler også temperatur og lysstyrke.
Mine Aqara dør- og vindusensorer er nærme 99%. Av og til så rapporterer de feil status. Kanskje pga det samme som Guahtdim nevner, men de henter seg alltid inn igjen innen en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LEHoisveen said:

Jeg har tre stykk Aeotec Multisensor 6 for å slå på lys ved bevegelse, men jeg synes disse er trege i reksjonen, noen som har erfaringer rundt dette? 

Fungerer helt strålende her. Mine er på fast strøm, i et stort ikke-optimalisert nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 minutt siden):

Fungerer helt strålende her.

Det er langt mer enn jeg kan si men jeg har fått merkbart bedre respons fra de etter å ha flyttet/delt opp HS/ZWave nettet mitt i 2 separate ZWavejs2mqtt deler. Eneste tweak jeg har gjort er å sette PIR timeout ned fra 240(?) til 15 sekund. I mitt gamle ZWave nett direkte i HS dukket de opp med alskens merkelige oppsett, ofte med PIR disabled, og jeg kunne aldri stole på de. Føler det IKKE har med nettet å gjøre fordi selv om jeg var i TYDELIG bevegelse foran ble der ofte ikke liv i det grønne lyset. Men altså betydelig bedre med ZWavejs2mqtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke forklare, men jeg kan fortelle at alle mine er responsive og veloppdragne. :)

 

Men jeg har også satt PIR timeout ned til absolutt minimu, 10 sekunder. PIR har nok sett ut som om den var disabled i HS, men det er fordi config-siden leste feil parameter. Man må justere den nå med tall direkte på riktig parameter, så hadde den nok fungert utmerket. Hvis man endret den fra "Disabled" til "Enabled", så endret man også følsomheten til 1...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Det kan jeg ikke forklare, men jeg kan fortelle at alle mine er responsive og veloppdragne. :)

 

Men jeg har også satt PIR timeout ned til absolutt minimu, 10 sekunder. PIR har nok sett ut som om den var disabled i HS, men det er fordi config-siden leste feil parameter. Man må justere den nå med tall direkte på riktig parameter, så hadde den nok fungert utmerket. Hvis man endret den fra "Disabled" til "Enabled", så endret man også følsomheten til 1...

Sikkert et teit spørsmål, men hvor endrer jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEHoisveen skrev (23 timer siden):

Jeg har tre stykk Aeotec Multisensor 6 for å slå på lys ved bevegelse, men jeg synes disse er trege i reksjonen, noen som har erfaringer rundt dette? 

Holder på å starte opp igjen prosjektet mitt etter flytting og ønsker erfaringer/tilbakemeldinger og forslag om sensorer. 
 

Skal inn med totalt:
8 bevegelses detektorer, for å detektere tilstedeværelse i rommet slik at lys kan styres automatisk.

5 Sensorer for å kontrollere om vindu er åpent/stengt
2 sensorer for å kontrollere om dør er åpen/stengt

 

 

 

Med MS6 kan det være greit og sjekke om den har siste FW, for tiden 1.15.
Versjon 1.14 reduserte forsinkelsen ved detektering av bevegelse.
OBS: har du FW 1.08 skal du IKKJE oppgradere til 1.09 eller senere!
https://help.aeotec.com/support/solutions/folders/6000149641/page/2?url_locale=

 

MS7: denne kan foreløpig IKKE anbefales hvis en skal sette egne terskelverdier på temperatur, og muligens fukt/lysnivå.
Detektering av bevegelse synes å virke som det skal.
Se her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/9628-aeotec-multisensor-7/#comment-97432

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med MS6 kan det være greit og sjekke om den har siste FW, for tiden 1.15.
Versjon 1.14 reduserte forsinkelsen ved detektering av bevegelse.
OBS: har du FW 1.08 skal du IKKJE oppgradere til 1.09 eller senere!
https://help.aeotec.com/support/solutions/folders/6000149641/page/2?url_locale=


 
MS7: denne kan foreløpig IKKE anbefales hvis en skal sette egne terskelverdier på temperatur, og muligens fukt/lysnivå.
Detektering av bevegelse synes å virke som det skal.
Se her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/9628-aeotec-multisensor-7/#comment-97432

Oppgradere de jeg har fra 1.12 til 1.15 i går og synes allerede jeg opplever raskere respons på bevegelse.

Sent fra min AC2003 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.