Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aqara og navnsetting i ZHA


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ZHA integrasjonen med en Conbee II usb stikk.. Legger nå til diverse Aqara enheter (T1, temperatur og vindussenor).. Den første kom rett inn med riktig enhetsnavn og forklarende navn på sensorne.. Hadde heller ikke noe problemer med å legge til de neste, men navnsettingen av sensorene ble helt annerledes.. Har jeg gjort en feil?

 

Zigbee - riktig sensornnavn.png

Zigbee - feil sensornnavn.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slettet jeg alle enhetene bortsett fra den første som ble riktig navnsatt.. Så begynte jeg å legge de inn på nytt.. Den første ble helt riktig, men alle deretter ble feil.. Veldig rart.. Må kanskje legge inn én ny hver kveld fremover

 

Edit: Jeg klarte vist å slette den som kom riktig inn også.. Så det var denne som ble riktig igjen.

Endret av TomJacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok noe med sensorene å gjøre.

 

Slettet alle sensorene og fjernet ZHA. Installerte deCONZ isteden og begynte å legge de samme i der.. Får samme problem her også. På den som ble riktig i ZHA ble også riktig i deCONZ. Det som skiller de er at deCONZ har funnet et versjon nummer, men på alle de andre finner den ikke noe nummer. Kan det være at ZHA og deCONZ ikke klarere å finnet et unikt serienr på disse og klarer derfor ikke å sette riktig navn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre normalt at i ZHA vil navngivning av Xiaomi bli feil. Håper dette kan bli fikset på. Inntil det skjer må du etter å ha inkludert en ny Xiaomi enhet endre ZHA navnet på entitetetene. Sett inn navnet på sensoren fra Name inn i Entity ID. Husk å skrive med små bokstaver og underscore istedenfor mellomrom. Dette må du av og til gjøre på alle entitetene til denne enheteen. Ikea og Hue enheter kommer stort sett inn med riktig navn på enheter. 

 

image.png.dd7896650ebf7500a2b179a1a305abc0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.