Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #7: Events - automatikkens kjerne


Moskus

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Superbra, @Moskus, jeg lærer ting (jeg burde visst) for hvert nytt avsnitt! :)

 

En ting jeg stusset på - er dette riktig:

 

Quote

F.eks. kan man ha flere RFXtrx433-tranceivere, og alle disse vil motta et signal fra en Nexa-bryter. Dermed vil et event som bruker Nexa-bryteren som trigger kjøre flere ganger etter hverandre. Da er det lurt å sette "Cannot Re-Run For" til minimum 1 sekund.

 

Jeg mener å ha lest at RFXCOM-pluginen holder styr på slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, mk1 black limited skrev:

Jeg mener å ha lest at RFXCOM-pluginen holder styr på slike ting?

Her siterer jeg faktisk bare @Fermate for å være helt ærlig. Jeg mener også det, men han har praktisk erfaring så det er vanskelig å argumentere mot. ;) 

Jeg skal se om jeg får dobbeltsjekket dette i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være forskjell på å ha flere trx'er og en blanding av RFXtrx'er og RFXLAN også. Men poenget er at det kan være at det er flere triggere av et event, og Do Not Trigger er en grei måte å unngå det på. :)

 

Hadde tidligere en Nexa-bryter for å styre dørlåsen å kjelleren (nevnte Danalock), og der måtte jeg bruke det i tilfelle du skulle rekke å dobbeltrykke på knappen. Da pusset den tenner igjen... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare sender en ON Melding til en Device som allerede er ON så merker du ikke dette. 

Men om meldingen toggler noe er det verre.

Husker ikke helt om dette både gjelder X10 og Nexa men mener det.

Uansett, se i loggen så ser du der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig,@Moskus! Homeseer-skolen fikk meg til gå fra HCL til HomeSeer. Det lugga litt i starten, og vikene dro seg nok litt lengre opp i panna, men heldigvis hadde jeg innleggene dine å støtte meg på. Huset blir stadig mer automatisert og det meste spiller på lag! Takk for at du tar deg tid til å dele av kunnskap og erfaring - det hjelper virkelig! Gleder meg til fortsettelsen! [emoji4][emoji106]

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lumzk skrev:

Huset blir stadig mer automatisert og det meste spiller på lag! Takk for at du tar deg tid til å dele av kunnskap og erfaring - det hjelper virkelig!

Kjekt å høre og velkommen til en mer automatisk hverdag! :) 

 

26 minutter siden, Lumzk skrev:

Gleder meg til fortsettelsen! emoji4.pngemoji106.png

Bare skrik ut hvis noe er vanskelig å forstå eller savnes forklart. Jeg vet jo ikke om alt som det er mulig å lure på... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fermate said:

Om du bare sender en ON Melding til en Device som allerede er ON så merker du ikke dette. 

Men om meldingen toggler noe er det verre.

Husker ikke helt om dette både gjelder X10 og Nexa men mener det.

Uansett, se i loggen så ser du der.

Spurte Bert føgende:

Quote

Hi! If one has two RFXtrx433 transceivers close by, I guess a signal from e.g. a Nexa on/off switch will be received by both transceivers.
In HS3, will the RFXCOM plugin handle this, or will an event to be triggered by this signal be run twice?

Og han svarte:

Quote

It will be seen as 1 command.

...så da tror jeg kanskje det bare gjelder X10. ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar/hjelp til de som er nye på eventer, basert på egne erfaringer. Det er litt forskjell på hva du får opp som mulige trigger-kategorier og condition-kategorier. Så hvis du tenkte å kun ha en trigger for en event, men ikke finner igjen akkurat sånn du så inne på forumet, så kanskje du må legge til en condition også og vips så er det litt andre valg.

 

Ellers takk igjen, endelig har jeg skjønt hvordan sjekke om døra er låst ?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok en bra guide, og du nevner at det er viktig å tenke gjennom strukturen på Events-oppsettet.

 

Jeg diskuterer med meg selv hva som er det beste oppsettet for lysstyring av rom/soner. F.eks. "Alt lys av", "Alt lys på i stue", osv.

Det jeg opprinnelig har planlagt er å ha en virtuell device som "master" med forskjellige lys-scener som kan aktiveres. F.eks. nevnte "Alt lys av".

 

Under der hadde jeg sett for meg å sette opp en event som da heter "Alt lys av", og når denne trigges slås alle devices av i tur og orden. Forsåvidt enkelt, men kan være vanskelig å holde orden på ser jeg for meg, etterhvert som lyspunkter legges til, flyttes, gis nytt navn osv. Og tilsvarende events for "alt lys på i stue", osv. osv.

 

Etterhvert har jeg fundert på om det kan være lurere å bygge opp strukturen med events pr. lyspunkt, og at man for hvert lyspunkt har en Event som definerer hvordan punktet skal reagere på endringer i status på virtuell device som styrer lysscenene. If ....changes and becones "Alt lys av", then .... Selv om dette blir et langt Event pr. enhet vil det være lett å kopiere og definere, og det bør være greit å holde orden på at man skal endre det tilhørende Eventet om det gjøres endringer i det fysiske oppsettet.

 

Jeg har også sett litt på Z-wave scenes, men dette virket ikke spesielt intuitivt eller gjennomarbeidet...

 

Er det noen som vil dele litt erfaringer om hvordan de har strukturert denne typen gruppe-kommandoer?

 

Edit: Vil tro at assosiasjon også er et aktuelt alternativ.

Endret av Nettopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra guide! Ser at en del ting som jeg savner i Zipatos rule builder er tatt høyde for i HS. F.eks logikken «device was set to». Tisynelatende liten filleting som ikke er det. Zipato krever en statusendring for å trigge, noe som irriterer meg grønn noen ganger ?

Skal ikke se bort i fra at jeg må teste HS når jeg får tid. Det var dette med tid, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nettopp skrev:

Takk for nok en bra guide, og du nevner at det er viktig å tenke gjennom strukturen på Events-oppsettet.

 

Jeg diskuterer med meg selv hva som er det beste oppsettet for lysstyring av rom/soner. F.eks. "Alt lys av", "Alt lys på i stue", osv.

Det jeg opprinnelig har planlagt er å ha en virtuell device som "master" med forskjellige lys-scener som kan aktiveres. F.eks. nevnte "Alt lys av".

 

Under der hadde jeg sett for meg å sette opp en event som da heter "Alt lys av", og når denne trigges slås alle devices av i tur og orden. Forsåvidt enkelt, men kan være vanskelig å holde orden på ser jeg for meg, etterhvert som lyspunkter legges til, flyttes, gis nytt navn osv. Og tilsvarende events for "alt lys på i stue", osv. osv.

 

Etterhvert har jeg fundert på om det kan være lurere å bygge opp strukturen med events pr. lyspunkt, og at man for hvert lyspunkt har en Event som definerer hvordan punktet skal reagere på endringer i status på virtuell device som styrer lysscenene. If ....changes and becones "Alt lys av", then .... Selv om dette blir et langt Event pr. enhet vil det være lett å kopiere og definere, og det bør være greit å holde orden på at man skal endre det tilhørende Eventet om det gjøres endringer i det fysiske oppsettet.

 

Jeg har også sett litt på Z-wave scenes, men dette virket ikke spesielt intuitivt eller gjennomarbeidet...

 

Er det noen som vil dele litt erfaringer om hvordan de har strukturert denne typen gruppe-kommandoer?

 

Edit: Vil tro at assosiasjon også er et aktuelt alternativ.

 

Om det primært er Av/På eventer du er ute etter her, så kan du jo benytte deg av "All off" og "All on" kommandoene (som de fleste av dine noder sikkert støtter), som ligger under "z-wave actions".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide, igjen! :)

 

Liten skrivefeil av litt betydning - her skal det vel være med en "ikke":

Sitat

MERK: Hvis du bruker scripts vil disse komme med i filtreringen, det er kun de som har en Device spesifisert i en ren Event trigger, condition eller action.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nettopp skrev:

Jeg diskuterer med meg selv hva som er det beste oppsettet for lysstyring av rom/soner. F.eks. "Alt lys av", "Alt lys på i stue", osv.

Det jeg opprinnelig har planlagt er å ha en virtuell device som "master" med forskjellige lys-scener som kan aktiveres. F.eks. nevnte "Alt lys av".

 

Under der hadde jeg sett for meg å sette opp en event som da heter "Alt lys av", og når denne trigges slås alle devices av i tur og orden. Forsåvidt enkelt, men kan være vanskelig å holde orden på ser jeg for meg, etterhvert som lyspunkter legges til, flyttes, gis nytt navn osv. Og tilsvarende events for "alt lys på i stue", osv. osv.

Jeg har et Event som heter "Alt lys av", der jeg definerer hvilke lys som skal skrus av (f.eks. er det enkelte noder som skal være på selv om lyset er av). Dette eventet trigger jeg fra de forskjellige tilfellene når det er nødvendig (f.eks. "Alarm på", "Nattmodus", etc).

 

Det er mulig å bruke Z-wave actions som "All On" og "All Off" og begrense det pr. rom, men jeg ville ha større problemer med å ha oversikten med den måten, så jeg har personlig valgt det bort.

 

10 timer siden, Nettopp skrev:

Etterhvert har jeg fundert på om det kan være lurere å bygge opp strukturen med events pr. lyspunkt, og at man for hvert lyspunkt har en Event som definerer hvordan punktet skal reagere på endringer i status på virtuell device som styrer lysscenene. If ....changes and becones "Alt lys av", then .... Selv om dette blir et langt Event pr. enhet vil det være lett å kopiere og definere, og det bør være greit å holde orden på at man skal endre det tilhørende Eventet om det gjøres endringer i det fysiske oppsettet.

Nå spør du etter personlige preferanser, men jeg hadde ikke gjort det på denne måten. Om ikke annet fordi det mange-dobler antall events du må ha kun for å skru av noen lys. Det er jo ikke så mye ekstra et slikt event vil ta, men til slutt så blir det jo litt...

 

10 timer siden, Nettopp skrev:

Vil tro at assosiasjon også er et aktuelt alternativ.

Assosiasjon har i utgangspunktet med hvor en node sender sine beskjeder, så det er ikke så aktuelt her.

 

 

10 timer siden, iceball skrev:

Det er litt forskjell på hva du får opp som mulige trigger-kategorier og condition-kategorier. Så hvis du tenkte å kun ha en trigger for en event, men ikke finner igjen akkurat sånn du så inne på forumet, så kanskje du må legge til en condition også og vips så er det litt andre valg.

Jeg er ikke sikker på hva du mener. Hvis du ser en (standard) trigger (eller condition) på forumet, så skal du være i stand til å finne nøyaktig den samme triggeren. Men de er muligens beskrevet litt annerledes i nedtrekksmenyen enn det som vises i tekst etterpå...

 

 

29 minutter siden, ZoRaC skrev:

Liten skrivefeil av litt betydning - her skal det vel være med en "ikke":

Wops, det har du rett i!

Fixed. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vitellius skrev:

 

Om det primært er Av/På eventer du er ute etter her, så kan du jo benytte deg av "All off" og "All on" kommandoene (som de fleste av dine noder sikkert støtter), som ligger under "z-wave actions".

 

Jeg har forsøkt med litt med dette, men da jeg også bruker plugin moduler til ting som panelovner, vaskemaskiner, osv. ble det litt uoversiktlig. Er klar over at man kan deaktivere om de reagerer på "all off" eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.1.2017 klokken 23.18, Vitellius skrev:

 

Om det primært er Av/På eventer du er ute etter her, så kan du jo benytte deg av "All off" og "All on" kommandoene (som de fleste av dine noder sikkert støtter), som ligger under "z-wave actions".

Jeg måtte kutte ut dette (selv om det var meget raskt og greit å få opp) fordi enhetene (husker ikke om det gjaldt alle eller kun noen typer) ikke rapporterte tilbake at de var skrudd av. Mener å ha lest at det er en bug i HS3.

Valgte derfor heller å bygge opp eventer for de største rommene som skrur av lysene, og deretter opp et nivå over, per etasje som kjører eventene per rom + enkeltlys på mindre rom, og en event på toppen som styrer alt av og som kjører eventene per etasje. Tar ikke lange tiden dette heller egentlig.

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er relativ ny til HS selv (Kjører HS3), men har begynt å skjønne litt av sammenhengen. Mye takk og være HomeSeer skolen, så takk for det :)

Jeg har likevel ett spørsmål til hvordan enn best kan sette opp styring i ett tidsrom.

Eks1 mellom kl 2200 til 00600

Eks2 2t etter solnedgang til 2t før soloppgang

Jeg har testet litt på dette og får satt opp reglene slik jeg mener de skal være men HS ser ikke ut til å takle at tidsrommet går over ifra en dag til en annen. Savner også en tis regel som heter "between" dvs mellom kl 2200 og 0600.

jeg kan komme rundt dette med å sette opp flere regler som etter kl 2200 og før kl 2359 og etter kl 0000 og før kl 0600 men dette krever mer oppsette enn strengt tatt nødvendig. Er det noe jeg ikke har forstått eller er det slik det må være i skrivende stund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kenneth skrev:

Eks1 mellom kl 2200 til 00600

Jeg har testet litt på dette og får satt opp reglene slik jeg mener de skal være men HS ser ikke ut til å takle at tidsrommet går over ifra en dag til en annen. Savner også en tis regel som heter "between" dvs mellom kl 2200 og 0600.

jeg kan komme rundt dette med å sette opp flere regler som etter kl 2200 og før kl 2359 og etter kl 0000 og før kl 0600 men dette krever mer oppsette enn strengt tatt nødvendig. Er det noe jeg ikke har forstått eller er det slik det må være i skrivende stund? 

 

Det finnes en plugin, EasyTrigger, som gir litt mer muligheter (blant annet "between", tror jeg).

Ellers er nok løsningen slik du sier, med å dele det opp ved midnatt:eks1.PNG

 

Et annet alternativ er å løse det med en virtuell device for "MDEN" (Morning, Day, Evening, Night).

Da har du en event som setter den til Night kl 22 og Morning kl 6. Så sjekker du på om den devicen er "Night" i stedet for å sjekke klokka. Da er det også enklere å justere senere, hvis du finner ut at "natt" starter kl 21 i stedet for 22. Da endrer du det i 1 event i stedet for alle events som tar hensyn til tiden.

 

8 minutter siden, Kenneth skrev:

Eks2 2t etter solnedgang til 2t før soloppgang

 

Vet ikke om EasyTrigger har noen bedre løsning for det, men det kan også løses med "OR IF":

eks2.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superzite skrev:

Tipp topp, Tommel opp, @Moskus Dette er meget informative og fine guider. 

Takk! :)

 

 

 

46 minutter siden, Kenneth skrev:

Mye takk og være HomeSeer skolen, så takk for det :)

Takk! :) 

 

25 minutter siden, Kenneth skrev:

Jeg har testet litt på dette og får satt opp reglene slik jeg mener de skal være men HS ser ikke ut til å takle at tidsrommet går over ifra en dag til en annen.

Døgnet har det med å bli startet på ny når klokken slår 00:00. Dermed vil en regel som har conditions som dette:

...
AND IF the Time is after 23:00
AND IF the Time is before 06:00

aldri inntreffe for et klokkeslett innenfor et døgn ikke kan både være "høyere enn" 23:00 og "lavere enn" 06:00.

 

 

31 minutter siden, Kenneth skrev:

jeg kan komme rundt dette med å sette opp flere regler som etter kl 2200 og før kl 2359 og etter kl 0000 og før kl 0600 men dette krever mer oppsette enn strengt tatt nødvendig. Er det noe jeg ikke har forstått eller er det slik det må være i skrivende stund? 

Nei, du må dessverre splitte det opp. Men jeg kan spare deg litt tid:

Du trenger ikke å sette opp "etter kl 2200 og før kl 2359" og "etter kl 0000 og før kl 0600. Det holder med "etter kl 2200" og "før kl 06:00". Døgnets null-punkt er kjent uansett.

 

MEN:

Når det er sagt så er det jo et spørsmål om du kan komme rundt det på en enklere måte, spesielt hvis du skal ha flere eventer med slike hendelser. Hvis du ikke har det allerede, kan det være greit å begynne å tenke på hvordan dagssyklusen ser ut i heimen. Som nevnt i del 6 har jeg "Morgen, "Dag", "Kveld" og "Natt" (andre velger å dele det enda mer opp).

 

Jeg antar att "mellom 22:00 og 06:00" er typisk for noe som skjer på natt. Hvis du ikke har en Tidsstatus-device som beskrevet over, kan du bruke en enkel device som sier om det er "natt eller ei". Lag en virtuell device og kall den natt. Lag så to små eventer som skrur den på og av.

IF the Time is 22:00
THEN Set device Natt to On

og

IF the Time is 06:00
THEN Set device Natt to Off

 

Dermed kan du bruke

...
AND IF device Natt is On

istedenfor det mer tungvinte (og ikke-fungerende):

...
AND IF the Time is after 23:00
AND IF the Time is before 06:00

Du kan også bruke "Natt" (eller Tidsstatus om du vil) som en trigger direkte. :) 

 

For de som har vært innom objekt-orientert programmering, så kan de sikkert være med å bekrefte at dette mer å foretrekke enn en haug med eventer som trigger på samme (eller forskjellige) tidspunkter. Det blir mer dynamisk og vesentlig enklere å endre senere. :) 

 

 

 

 

19 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det finnes en plugin, EasyTrigger, som gir litt mer muligheter (blant annet "between", tror jeg).

Jeg lurte også på dette, men jeg finner ikke den muligheten her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/12/2016 at 22:20, Moskus said:

I del 8 skal Fermate vise oss hvordan vi kommer i gang med HStouch Designeren! :) 

 

Kjempebra innlegg som vanlig, supert!


Og denne neste gleder jeg meg til, jeg har rett og slett ikke orket å begynne på HSTouch ennå, synes det virker VELDIG knotete, gleder meg stort til en guide her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.