Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre oppvarming etter strømpris med Homey og Tibber-app


DIYglenn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lekt litt med Tibber og Homey Power-up, og dermed fått til å styre panelovner etter strømpris. Dette har fungert sånn passe greit, bortsett fra at Tibber plutselig hadde problemer med sine systemer og ting ikke så ut til å skru seg av/på korrekt.

 

Jeg tenker også litt ang. problemer med internett etc, at det plutselig ikke skrus ned/opp og ikke minst hvordan termostatene ikke lengre kan justeres lokalt, det må settes i Tibber-appen. 

 

Så jeg lurte litt på om noen har erfaring med det omvendte - Homey med Tibber-app installert. Er det en grei måte å få Homey til å lese strømprisen og styre varmen lokalt, heller enn at Tibber sitter og overstyrer Homey?

 

Enda bedre - hvis f.eks. HeatIt Z-wave termostater kan brukes til å skru opp/ned varme i rommet, og at denne verdien brukes videre for å justere varme etter strømpris. 

 

Et siste alternativ ville være å finne en måte å sende info fra enten Homey eller Home Assistant (dashboard) til Tibber når man endrer temperatur i rommet, så den ikke bare blir tilbakestilt av Tibber. 

 

Jeg ønsker å kunne unngå å bruke Tibber-appen for å endre temperatur i rommet, men har ikke sett en fornuftig måte å gjøre dette på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har ikke funnet noen supersmart løsning selv, men har brukt "flagget" fra Tibber som heter "VERY_EXPENSIVE" som gjør at alle termostater skrur seg av 1 time av gangen, så lenge temperatur i stua er over en viss grad. Har lagt merke til at å skru av termostat helt fra Homey kan ikke Tibber overstyre.

Jeg bruker derfor Tibber for det meste av "smartstyringen" av temperatur på gulv, men overstyrer da det blir "for dyrt".

Jeg vil også over på noe mer lokalt styrt ved hjelp av noen algoritmer, og heller styre ønsker temp enn å skru helt av, men det krever litt tid [emoji28]

Her er forresten en app som har noe lignende i form av "tidsplaner" som jeg tenkte å prøve ut:

https://homey.app/no-no/app/app.mskg.homey-heating/Homey-Heating-Scheduler/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Erikersnill skrev (17 minutter siden):

Usikker på om man kan få tilgang uten å være kunde

Neppe. Og heldigvis. Din strømmåler sender inn data til elhub og der ligger annen informasjon om deg, som hvilken prissone du er i. Heldigvis er disse dataene kun tilgjengelige for deg, din nettleverandør og din strømleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (14 minutter siden):

Neppe. Og heldigvis. Din strømmåler sender inn data til elhub og der ligger annen informasjon om deg, som hvilken prissone du er i. Heldigvis er disse dataene kun tilgjengelige for deg, din nettleverandør og din strømleverandør.

Strømprisdata er ikke avhengig av tilgang til Elhub, og det er den jeg trenger tilgang til for å styre etter strømpris.  Jeg kan dessuten samtykke til at Tibber får tilgang til Elhub. Tibberintegreringen i Homey er veldig bra for oss som ikke vil programmere dette selv. Forbruket får jeg fra HAN-porten og ikke via Tibber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fulgt denne guiden: https://www.bekkelund.net/2021/10/25/slik-sparer-du-strom-med-smarthus/

 

Man har da en flow som setter en variabel som sier om strømprisen er høy/lav basert på om prisen er X% over dagens gjennomsnitt. Videre har jeg flower som skrur ned varmekabler i rommene mine og skrur av varmtvannstanken mens prisen er høy. Etterpå blir varmen skrudd opp og varmtvannstanken på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.