Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ny hytte uten kabling?


MikkelBB

Spørsmål

Vi driver for tiden å bygger en ny hytte. I den forbindelse vurderer vi ulike brytningsløsninger. Hjemme i leiligheten vår har vi god erfaring med IKEA Trådfri. Vi har sluttet helt med gamle brytere, ja, de er mest i veien og vi vurderer å bruke samme løsning på hytta, evt Phillips HUE. Vi sparer omlag 3000 pr brytepunkt  om vi dropper alle brytere (unntatt til varmekabler etc) og bare skrur inn smarte pærer til noen hundrelapper stykke, setter opp brytere til disse og evt kobler dem til Zigbee e.l. etterhvert. Det høres for oss ganske lurt ut, men kanskje er det erkedumt og noe vi vil angre på seinere?

 

Et alternativ er vel trådløse brytere, men da sparer vi vel egentlig ikke noe. 

 

Noen som har hete tips til løsninger som ikke krever doktorgrad i smarthet?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
MikkelBB skrev (9 minutter siden):

Vi driver for tiden å bygger en ny hytte. I den forbindelse vurderer vi ulike brytningsløsninger. Hjemme i leiligheten vår har vi god erfaring med IKEA Trådfri. Vi har sluttet helt med gamle brytere, ja, de er mest i veien og vi vurderer å bruke samme løsning på hytta, evt Phillips HUE. Vi sparer omlag 3000 pr brytepunkt  om vi dropper alle brytere (unntatt til varmekabler etc) og bare skrur inn smarte pærer til noen hundrelapper stykke, setter opp brytere til disse og evt kobler dem til Zigbee e.l. etterhvert. Det høres for oss ganske lurt ut, men kanskje er det erkedumt og noe vi vil angre på seinere?

 

Et alternativ er vel trådløse brytere, men da sparer vi vel egentlig ikke noe. 

 

Noen som har hete tips til løsninger som ikke krever doktorgrad i smarthet?

 

Takker!

En mellomløsning er å legge rør og bokser, men la de stå tomme og med dekklokk. Det koster også litt, men kanskje ikke 3000. Dessuten blir det synlig med et lokk over. Jeg vet ikke hva som er lurt, men jeg har tatt vekk brytere hjemme hos meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar! Det blir finerplater på vegg, så vil helst unngå bokser. Dette er også en av grunnene til å gjøre det på denne måten. Men gøy å høre at andre også tar bort bryterne hjemme 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det kan du si. Det var vel prisen for dimmere med kabling som også kan kobles på wi-fi. Sparer en tusenlapp på vanlige brytere med dimmer med kabel uten smartfunksjon. Jeg er forøvrig åpen for å gå for trådløse brytere, men hva er da best system. Vil gjerne ha et brytesystem som ikke er helt avhengig av wi-fi/nett. Vant til å bruke Trådrfri brytere uten nett, men der det er en mulighet, men de bryterne er jo ikke veldig vakre så kan hende det er bedre med et annet brytesystem. Jeg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har totalrenovert et hus fra 1840 og har i utgangspunktet ingen brytere. Alle ikke-oppholdsrom som bad, gang, kjøkken har bevegelsessensor som styrer lyset, stue og soverom har manuelle trådløse brytere da jeg finner det mer passende å styre lyset her manuelt. Lampetter og annet tilfeldig lys går via wallplug i stikkontakt og taklys har direkte strøm med dimmepuck liggende i takboks e.l. Har ellers et par trødløse brytere ved entredør og hovedsoverom, både HUE og Trådfri, for å slukke alt lys, slå på grunnbelysning om morgenen og slikt. Savner på ingen måte de "gammeldagse" bryterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MikkelBB skrev (12 minutter siden):

men hva er da best system

Zigbee, uten tvil, f.eks. Philips HUE eller Ikea Trådfri. De ZWave dimmerene jeg har av forskjellige typer dimmer veldig trinnvis og ikke alltid lett å kontrollere f.eks. transition time, HUE og Trådfri er i en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Moskus skrev (Akkurat nå):

Jeg liker Z-wave bedre enn Zigbee, så "hva er best" har en del med smak og behag å gjøre. Hvis man likevel skal ha "smarte" lyspærer, så kan man vel velge Zigbee. Ellers velger man Z-wave. :) 

 

Stor takk for svar, alle sammen!

 

Jeg har en lyskilde som jeg ikke kan kjøre Phillips Hue / Trådfri på og det er innfelte spotter av denne typen https://nordic-led.no/produkt/capella-isosafe-2700k-2w-led-sort/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=11006671830&utm_content=111678593167&utm_term=&gclid=Cj0KCQiAxc6PBhCEARIsAH8Hff3G1-NimSnr0ES2AKdT3BgQiyY2U92c3T8pf2qsLQxTl9SIj90doJwaAqZTEALw_wcB

 

Må jeg kable dem til tradisjonelle brytere, eller kan jeg legge noe lurt inni veggen ved dem som igjen kan kobles til en trådløs bryter?

 

 

SveinHa skrev (2 minutter siden):

Zigbee, uten tvil, f.eks. Philips HUE eller Ikea Trådfri. De ZWave dimmerene jeg har av forskjellige typer dimmer veldig trinnvis og ikke alltid lett å kontrollere f.eks. transition time, HUE og Trådfri er i en helt annen klasse.

 

Mener du at ting blir mer klønete når man kjører via Zigbee enn direkte med Phillips Hue/Trådri? 

 

 

Forøvrig skal jeg kjøre en god del skinner i taket, og det er primært der jeg har tenkt å bruke smarte pærer, hvis ikke må jeg trekke flere ulike ledninger til hvert rør, så vidt jeg skjønner. Med mindre det er mulig å ha en trådløs boks ved en skinne og kjøre den direkte på en trådløs bryter....?

 

Takk igjen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MikkelBB skrev (1 minutt siden):

Mener du at ting blir mer klønete når man kjører via Zigbee enn direkte med Phillips Hue/Trådri?

HUE/Trådfri er Zigbee og om du velger å bruke Philips eller Ikeas app er nå for så vidt hipp som happ men du har uansett muligheten til å bruke tredjepartsløsninger. Kjenner ikke HUE-appen og har bare brukt Trådfri appen bittelitt så kan ikke si stort om de. Jeg har endt opp på både Zigbee2mqtt og ZWavejs2mqtt og da blir MQTT et åpent knutepunkt som lar f.eks Node-Red ta seg av automasjon og f.eks. Virtuino MQTT e.l. som et greit og fleksibelt brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
37 minutes ago, MikkelBB said:

Må jeg kable dem til tradisjonelle brytere, eller kan jeg legge noe lurt inni veggen ved dem som igjen kan kobles til en trådløs bryter?

Du kan legge "det lure" hvor som helst, men hvis du likevel skal ha en boks samtidig som du må legge strøm dit kan du ha en bryter et sted også. Det vil si: Det er det jeg vanligvis ville sagt, med de prisene din elektriker opererer med kan det bli en annen vurdering...

 

Det finnes innebyggingsdimmere for Zigbee også. :)

 

 

@MikkelBB, du  erfarer nå fort at det er mange veier til Rom. Alle har sine preferanser om hva som er best. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ang." Jeg har en lyskilde som jeg ikke kan kjøre Phillips Hue / Trådfri på og det er innfelte spotter av denne typen https://nordic-led.no/produkt/...qsLQxTl9SIj90doJwaAqZTEALw_wcB

Må jeg kable dem til tradisjonelle brytere, eller kan jeg legge noe lurt inni veggen ved dem som igjen kan kobles til en trådløs bryter?
"

For dønn stabil trådløs og batteriløs til evig tid vil eg slå eit slag for Enocean dimmerpuck og brytere, feks frå Eltako. For sentral styring må du til med enda en hub , men for direkte styring frå en eller fleire trådløse brytarar, feks 'alt av/på' er det grei skuring, evt også frå eksisterande 'Elko type' bryterar med returfjær og input-puck. Men sidan du bygger nytt så er det vel greit å samle alt i eit system. Berre så kjipt å kome på hytta der utstyret er gått tom for batteri... Enocean er nok litt på vikande front ift ZWave/ZigBee, men det er som tran, "det er det som duger'.

(Disclaimer: Vi har Eltako agentur på jobben)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk så mye, folkens!

 

@SveinHa Jeg skjønner, men kanskje dumt spørsmål; hvorfor trenger du dette med Zigbee/MQTT/Node-Red og Virtuino? Er det ikke nok å ha disse pærene, også kobler man disse til eksempelvis Google Home/Apple Homekit eller liknende? Trenger man flere ledd imellom?

 

@Moskus Skjønner! Jeg skal grave litt i de prisene. Tror det hoppe så voldsomt opp fordi han hadde disse wi-fi dimmerne, og jeg har bedt om å få se produktet. Og skjønner; selvsagt flere veier til rom 🙂 

 

@erikolaulvestad Takk så mye! Jeg skal sjekke!

 

@mre Takk for tips!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hadde samme tanker da vi bygget hytte i fjor. Gikk mange runder på dette. Elektriker stod knallhardt på at det var en veldig, veldig dårlig ide. Nå skal det sies at de ikke var spesielt drevne eller interesserte i smarthus. Diverse svar på ulike nettforum var vel i samme leia som elektrikerne: Don't do it. Så da valgte jeg å stole på disse. Argumentet jeg brukte for meg selv var at det er bedre å ha en bryter jeg ikke trenger, enn å trenge en bryter som ikke er der. Så nå står jeg der med lysbrytere som ikke skal brukes, og Hue-bryteren festet rett over, i et splitter nytt hus. Og det irriterer meg hver dag :)

 

Hjemme har jeg erstattet selve bryterlokket med 3D-printede deksler her og der, samt at jeg har fjernet et par brytere helt (rammen står igjen, men kun med dekklokk). Funker greit selvsagt, men skulle jo helst sett at bryterne var helt borte der Hue blir brukt. Samtidig er det jo selvsagt argumenter FOR å ha tradisjonelle brytere også.

 

I mitt tilfelle var dette veldig farget av de gode erfaringene med Hue, og Zigbee generelt. Skal du ha tradisjonelle lamper (ikke Hue), vil det gi mening å bruke vanlige brytere med pille bak. Det KAN du forsåvidt gjøre med Hue også, uten at jeg har testet de pillene. Men alt annet fra Hue er så bunnsolid kvalitet at jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å satse på det sånn i ettertid.

 

Et ekstra tips som kanskje er aktuelt for deg: Dropp i alle fall brytere til utelys. Noe mer ubrukelig skal man lete lenge etter. Er det noen lys som skal automatiseres, så er det i alle fall utelys :) Elektriker hos meg satte alle utelys på samme kurs med servicebryter i sikringsskapet. Så bruker jeg Hue på alle utelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MikkelBB skrev (1 time siden):

hvorfor trenger du dette med Zigbee/MQTT/Node-Red og Virtuino?

En gir jo tips og råd ut fra eget ståsted men jeg ser jo at det er litt overkill i hytteprosjektet ditt. Men poenget er at du på denne måten ender opp med et slags byggeklossesystem der MQTT er et knutepunkt som alskens andre enheter kobler seg til uavhengig av hverandre og det gir en stor grad av fleksibelitet som jeg setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir kjedlig når du skal på hyttetur å smart hubben har tatt kveld å du ikke får slått på noen lys. I mange tilfeller kan man slå av å på bryter for å få på lyset, men uten lysbryter så må du da inni sikringsskapet å ta sikringen.

 

Noen er heldige å får ett veldig stabilt zigbee/zwave nettverk, men med meg har noen zigbee sensorer falt ut en sjelden gang. Typisk at dette skjer når det minst passer å det gir dårlig waf.

 

Har nå byttet ut endel smartpærer med smartdimmere så de kan styres når de trengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
GAS skrev (8 timer siden):

Blir kjedlig når du skal på hyttetur å smart hubben har tatt kveld å du ikke får slått på noen lys

Derfor er det ikke lurt å la smart hubben alene styre lys. En bør assosiere zigbee brytere direkte mot lyspærer slik at en kan slå av og på lys uavhengig av hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, stigvi said:

En bør assosiere zigbee brytere direkte mot lyspærer slik at en kan slå av og på lys uavhengig av hub.

Enig. Men jeg tenker det er et glimrende argument for en smart bryter istedenfor en smart pære...

 

 

12 hours ago, MikkelBB said:

hvorfor trenger du dette med Zigbee/MQTT/Node-Red og Virtuino?

Husk at det er store forskjeller i ambisjonsnivåer her på forumet. Noen har nettopp begynt, mens andre har holdt på en stund og eksperimenterer med forskjellige løsninger før de finner noe som blir skreddersydd til akkurat deres behov.

 

Og det er kjekt å vite at det er mulig, dvs det er alltid mulig å prøve noe annet og mer avansert.

Men det er virkelig ikke et krav. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (1 time siden):

Enig. Men jeg tenker det er et glimrende argument for en smart bryter istedenfor en smart pære...

Bortsett fra at det var noe trådstarter ikke ønsket pga 3000 kroner til elektriker for å montere.
Smarte pærer er selvsagt det mest fleksible og når det i tillegg er billigst så er valget veldig lett å ta.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Enig. Men jeg tenker det er et glimrende argument for en smart bryter istedenfor en smart pære...

 

Skjønner ikke helt den.  Det går jo like bra å binde (de fleste?) zigbee knapper direkte til smartpærer?  Hvilken fordel skal bryteren gi deg?  Færre radio-dingser å holde styr på?  Slippe å binde på nytt om 5 år når du må bytte ut pæra?  Det siste kan jeg være med på.  Men færre radioer er jo ikke nødvendigvis en fordel i et mesh-nettverk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
47 minutes ago, Bjørn Mork said:

Hvilken fordel skal bryteren gi deg?

Du er jo inne på det. Man slipper bindinger som kan feile. Hvis pæra først har hengt seg opp, eller blir forstyrret av andre RF-kilder, så vil nødvendigvis ikke bindingen heller virke. En fysisk tilkoblet bryter vil alltid virke (hvis den er koblet riktig).

 

48 minutes ago, Bjørn Mork said:

Men færre radioer er jo ikke nødvendigvis en fordel i et mesh-nettverk.

Det kommer an på hva slags radio man snakker om. Brytere med fjernkontroll vil jo ikke bidra med noe som helst i et mesh-nettverk, så da er man fort like langt.

 

1 hour ago, stigvi said:

Bortsett fra at det var noe trådstarter ikke ønsket pga 3000 kroner til elektriker for å montere.
Smarte pærer er selvsagt det mest fleksible og når det i tillegg er billigst så er valget veldig lett å ta.

Ja, men så var ikke forskjellen så stor allikevel. Da kan det kanskje være en god idé uansett, for pærene og eventuelle trådløse brytere kommer jo uansett i tillegg.

 

Skal man bare se på pris, så installerer man Ikea og glemmer alt annet. Men det er ikke sikkert det er den løsningen man ønsker seg sånn egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutes ago, Moskus said:

Brytere med fjernkontroll vil jo ikke bidra med noe som helst i et mesh-nettverk,

Jeg tenkte ikke på batteri-enheter.  De hjelper selvsagt ingenting som du sier.  Men 5 zigbee-pærer gir 5 ganger så mange repeatere i nettverket som 1 zigbee-bryter med 5 dumme pærer bak.

 

Nå vil nok pærer (som kunne vært) bak samme bryter stå relativt nær hverandre så jeg vet ikke hvor stor gevinsten egentlig er.  Kommer nok litt an på hvor mye annen redundans du har.  Men man bør ihvertfall tenke litt over dette før man bygger ned nettverket til en enkelt zigbee-bryter per etasje elns

Endret av Bjørn Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 29/01/2022 at 13:37, Bjørn Mork said:

Men 5 zigbee-pærer gir 5 ganger så mange repeatere i nettverket som 1 zigbee-bryter med 5 dumme pærer bak.

Sant, men mange noder på et geografisk begrenset område er ikke nødvendigvis bare en fordel. Hvis man sprer dem jevnt så blir det bra, men det er ikke alltid tilfellet med lyspærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gode, kloke folk! 


Dette var tips og råd over all mulig forventing. Nå lander jeg nok på å gå for smartpærer i all hovedsak som tenkt og satser på at det skal gå greit. Det er jo snakk om en hytte og jeg heller mot at utviklingen i alle fall ikke går bakover. 

 

Bare en liten oppfølging: Jeg har også a) Varmekabler, b) Varmepumpe, c) Screens, d) Yale Doorman, e) Panelovner, pluss noe brannvarsling, jeg skjønner at det er mange ulike systemer som kan samle disse, men hvis man er minst mulig lysten på å drive med oppfinnelser og egne løsninger, er det noe som er enklere og mer intuitivt enn annet? Type Apple Homepod, Google Home eller Homey? Eller noe annet? Så får én app "to join them all" 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 hours ago, MikkelBB said:

Type Apple Homepod, Google Home eller Homey?

Homey er nok den eneste som har sjanse av de tre, men ellers finnes HomeSeer, Home Assistant, OpenHab, FutureHome, etc. Det er et litt personlig valg og henger litt sammen med hvor mye tid du har lyst til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.