Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Uponor har lansert Smatrix Wave.   Noen som har vurdert systemet/har erfaring med dette?

 

Mitt eldre Wirsbo Cosy har tatt kvelden, og ser på alternativer.  Ved å velge Uponor kan jeg fortsatt bruke samlestokk og aktuatorer.  Smatrix kan styres vha av egen app, men for meg er det helt uaktuelt å være avhengig av flere apper for å gjøre endringer hjemme.

 

For WAF og FAF (farmor) er det ønskelig med termostater i hvert rom, og ikke bare basere seg på apps.

 

Noen som aner om Smatrix feks kan inkluderes i feks zwave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om det er snakk om Z-wave, men det hadde jo vært spennende. At de bruker 868 MHz er ikke et bevis på noe som helst, det er et åpent frekvensbånd.

 

Spørsmålet blir da muligens om det finnes en API eller annen måte å styre det på fra Domoticz eller HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.5.2016 at 09:59, Moskus said:

At de bruker 868 MHz er ikke et bevis på noe som helst, det er et åpent frekvensbånd.

 

 

 

 

Det er helt riktig.  Det hjelper lite å snakke på samme sted dersom man snakker helt forskjellig språk :)

 

Har forsøkt noen spede forsøk på svar fra Uponor, men så langt ingen fornuftig tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
On 14.9.2016 at 15:43, Milankan said:

Jeg har et uponor vannborn varme system nå, men tenker å oppgradere til Smatrix iløpet av høsten. Så blir spennende å se hvordan det henger sammen. 

 

On 21.12.2016 at 21:16, psv021 said:

Hørt noe mer? Jeg snuser også litt på Smartrix, men det må kunne snakke med HS3...

 

 

Gjort noen tester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg i alle fall. Jeg har vannbåren varme fordelt på gulv + radiatorer. Har installert z-wave termostater på alle mine radiatorer, og det funker bra. Bruker det til både generell temperaturstyring og til natt/dagsenking. 

 

For gulv har jeg foreløpig ingen styring. Ser på Z-water som kommer ila våren som en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg valgte å ikke oppgradere da det ikke var defekt allikavel. Kostnaden på å bytte 12 sensorer pluss ny hovedenhet kostet 22 000 hos 3 rørleggere i nærheten. Så nå venter jeg på at det skal gå i stykker så wife acceptance er der til å bytte ut. Derimot enig med deg, spørsmålet er hvor mye jobb / hack som må til for å få det inn. I praksis så er jeg sjeldent borte å rører kontrollerene i de forskjellige rommene, da jeg har en idiell temperatur satt også er sensoren i hodehøyde så det blir ish riktig måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Snakket med Kjell(?) hos Uponor i dag. Hyggelig kar. Men han kjente ikke til noen planer om å åpne opp systemet deres via api eller andre måter. Det er ikke mulig å integrere med noen andre systemer p.t., "men ikke umulig at dette vil åpnes opp for på sikt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant disse sidene for folk som prøver å "hacke" seg inn på JSON API'et til Uponor Smatrix (OpenHAB) - i tilfelle noen med Uponor Smatrix ønkser å teste litt

https://community.openhab.org/t/uponor-smatrix-binding-request/22220/24

http://www.fuerles.de/index.php/it-welt/9-smarthome/7-uponor-fussbodenheizung-smatrix-wave-plus

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Har bestilt trådløse termostater til Uponor vannbåren varme. Lurer på om jeg skal bytte til smarthub og prøve å styre via Home Assistant?

 

Fant disse på GitHub:

https://github.com/asev/homeassistant-uponor

https://github.com/dave-code-ruiz/uhomeuponor

 

Og en gammel tråd på forumet til Home Assistant.

https://community.home-assistant.io/t/uponor-in-ha/93333/16

 

 

Dette blir et litt åpent spørsmål, men virker det som en bærekraftig løsning å kjøpe for eksempel 

- 1x Uponor Smatrix Pulse com R-208

- 1x Uponor Smatrix Wave Sentralenhet Pulse X-265 6X

Ser de selges i sett med for eksempel "3x Uponor Smatrix Wave Termostat D + RH Style T-169"... Trengs disse termostatene på hvert rom med gulvvarme?

 

 

Er det sannsynlig at dette vil fungere stabilt gitt at jeg får det opp å kjøre, eller kan Pulse R-208 og Wave Sentralenhet potensielt være søppel etter en programvareoppdatering..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilsvarende system installert hjemme, men en litt eldre utgave. 
 - trådløse termostater tilsvarende T-169
 - sentralenhet X-165 + M-160
 - Wave Plus Gateway

 

Jeg bruker GitHub - dave-code-ruiz/uhomeuponor: Custom Component to connect Home Assistant with Uhome Uponor Smatrix App i HA, men bruker den stort sett bare for å lese status. Jeg lar Uponor sin logikk styre varmen og syklusene og har ikke prioritert (eller hatt tid) til å gjøre noe mer. 

 

Uponor sine system med sentralenhet, gateway og app har fungert stabilt og greit for meg (i ca 6 år). Jeg kan ikke huske at det har vært noen større problem enn at gateway har fallt ut noen få ganger og måtte restartes. 

 

Dave-Ruiz integrasjonen har også fungert greit og stabilt og når den har falt ut så har det vært grunnet at Gateway har fallt ut. Men batteristatus rapporteres som 100% hele tiden og "varme-modus" på termostat (heating vs idle) kunne kanskje vært litt bedre? (uansett en liten detalj). Og om jeg velger å justere temperatur i HA så mener jeg å huske at det alltid oppdateres riktig i Uponor. 

 

Uponor sin app er også ok, men har ikke veldig mye funksjoner og smartness, det er bare det helt basic såvidt jeg husker. 

 

I sum så vil jeg tro at det du prøver er minst like stabilt og bra som noe annet. Gateway'en er vel det kritiske så det er greit at den har en litt sterkt wifi-signal tenker jeg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er forskjellen på:

- Smatrix Wave trådløs kontrolenhet X-265

- Smatrix Pulse kommunikasjonsmodul R-208

 

Ser de selges både i sett og hver for seg. Trenger jeg begge deler?

 

 

Antar det trengs en termostat i hvert av rommene også. Det er vel disse som måler temperatur?

Forstår det slik at det kan være plagsomt å bytte batteri på termostatene innimellom. Er det mulig å koble de til nettspenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at R-208 er for wifi-tilgang fra internett, dvs er wifi-gateway. Jeg tenker at I-167 + X-165 + uHome i mitt eldre anlegg er integret i X-265 + R-208 i den nyere versjonen. I mitt eldre anlegg kan jeg kontrollere settinger vha kontroll-panel på I-167, men om jeg ønsker å bruke app eller ha tilgang til systemet fra Internett så må jeg ha uHome GW også. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det går an å kjøpe sett med kontrollenhet X-265 + R-208 kommunikasjonsmodul.

Det selges også billigere sett med kontrollenhet X-265 + A-265 SPI-antenne istedenfor.

 

Spurte Uponor om forskjellen, men er fortsatt litt forvirret. De sier at R-208 trengs for å styre via app (antar at de da mener Uponor sin app). R-208 monteres da som antenne på en sentral (mener de f.eks. X-265?).

 

Trengs R-208 hvis jeg skal ha Home Assistant?

 

Image preview

 

 Fikk ikke svar på om de kommer med løsning for Matter, men det hadde de vel ikke sagt uansett.. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Virker som SPI-antennen bare er for å kommunisere til annen X-265 med R-208 kommunikasjonsmodul, altså om man har flere X-265 kontrollenheter i samme hus.

 

Lurer forresten på om vi får levert X-265 av utbygger.. ? Virker vel logisk at det må følge en kontrollenhet med i standard leveranse. Da trenger vi isåfall "bare" kjøpe R-208 kommunikasjonsmodul, for virker som den kanskje trengs for å koble til Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.