Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra Domoticz til Home Assistant - Virtual devices og ESPEasy


Anbefalte innlegg

Strever med overgangen fra Domoticz, og har i denne omgang to spørsmål:

 

1. I Domoticz har jeg en rekke virtuelle brytere, som jeg bruker til holde rede på diverse status (natt/dag, om det er fridag, mode på huset, etc. Jeg har også noen virtuelle sensorer, som holder verdier som beregnet duggpunkt, sollys, pådrag på gulvvarmen, etc. Begge disse kan jeg de enkelt tilordene verdiier fra feks dzvents-skript. Hva blir det som tilsvarer virtuelle brytere og sensorer i Home Assistant?

 

2. Jeg har en rekke ESP8266-enheter, som flashet med ESPEasy integreres lett i Domoticz, og som da både kan skrives til og leses fra. Hvorden integrerer jeg ESPEasy enklest i Home Assistant? (Jeg finner integrasjon for ESP Home, men det er vel ikke det samme?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/01/2022 at 17:44, DeVille said:

1. I Domoticz har jeg en rekke virtuelle brytere, som jeg bruker til holde rede på diverse status (natt/dag, om det er fridag, mode på huset, etc. Jeg har også noen virtuelle sensorer, som holder verdier som beregnet duggpunkt, sollys, pådrag på gulvvarmen, etc. Begge disse kan jeg de enkelt tilordene verdiier fra feks dzvents-skript. Hva blir det som tilsvarer virtuelle brytere og sensorer i Home Assistant?

 

Over her ble det nevnt templates, men kan også anbefale deg å se under Configurations -> Automations & Scenes -> Helpers

 

Her kan du i GUI sette opp ulike helpers, dette er de ulike typene

 

image.png.fca1939d0d7619f59986c174d0b013c5.png

 

image.png.c8922e8e0ec8bb6c9205146c8cb848cb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 31.1.2022 den 10.35):

Kan det ikke integreres via MQTT?

Kanskje det, ja. Skal sjekke. Takker.

 

hakons skrev (På 31.1.2022 den 12.10):

, men kan også anbefale deg å se under Configurations -> Automations & Scenes -> Helpers

Ah, ok, må undersøke det. Takker. 

 

Kaster inn et spørsmål til:

Hvordan sender jeg et http-kall, f eks http://192.168.***.**:81/admin?camera=Cam1&trigger&user=XXXX&pw=YYYY

Blir det Shell Command, eller er det noe annet som er bedre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (16 minutter siden):

Kaster inn et spørsmål til:

Hvordan sender jeg et http-kall, f eks http://192.168.***.**:81/admin?camera=Cam1&trigger&user=XXXX&pw=YYYY

Blir det Shell Command, eller er det noe annet som er bedre?

Anbefaler å lete litt her, Integrations - Home Assistant (home-assistant.io) når det er noe du trenger. 
Søk etter restful command

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (9 timer siden):

Helpers som nevnt over er som dommy svitsjer i Domoticz.
Funker greit

 

Takker.

 

Du brukte også Domoticz tidligere, gjorde du ikke? Er Home Assistant å foretrekke? 

For meg ser det ut til at Home Assistant har større bredde i integrasjoner, og flere aktive brukere, men jeg må også si at det er en rekke ting som er både enklere og mer intuitive i Domoticz.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (2 timer siden):

 

Takker.

 

Du brukte også Domoticz tidligere, gjorde du ikke? Er Home Assistant å foretrekke? 

For meg ser det ut til at Home Assistant har større bredde i integrasjoner, og flere aktive brukere, men jeg må også si at det er en rekke ting som er både enklere og mer intuitive i Domoticz.

 

 

Det går vel antagelig på hva man er vandt til, siden du har brukt Domoticz en stund og lært det, og skal flytte alt over til Home Assistant blir læringskurven ganske bratt. 

Syns selv home assistant er ganske greit, men var en bratt læringskurve da jeg prøvde å gjøre alt jeg gjorde i homeseer med en gang i HA. 

Foretrekker HA selv, men er fordeler og ulemper med alle systemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (På 2.2.2022 den 9.30):

 

Takker.

 

Du brukte også Domoticz tidligere, gjorde du ikke? Er Home Assistant å foretrekke? 

For meg ser det ut til at Home Assistant har større bredde i integrasjoner, og flere aktive brukere, men jeg må også si at det er en rekke ting som er både enklere og mer intuitive i Domoticz.

Jeg har brukt Domoticz i fler år, men brukt Home-Assistant de siste årene.

Jeg lier alt i alt Home-Assistant bedre, gikk hovedsaklig over da Domoticz hang så lang etter og manglet integrasjoner for mye, virket som prosjektet ikke ble utviklet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.