Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fungerer Elko Plus Super TR RF med deconx/JowiHue?


aarpi3

Anbefalte innlegg

Noen som har fått Elko Plus Super TR RF PH til å fungere ok via deconz og JowiHue?

 

For å gjøre ting lettere for meg selv så tenkte jeg å gå over fra zigbee2mqtt/mcsMQTT til deconz/JowiHue, men det virker ikke å være så enkelt det heller. Jeg er helt ny med  deconz, og jeg har ikke brukt phoscon grensesnittet i det hele tatt uten om å tillate JowiHue å koble til.

 

Jeg får lagt til termostaten og den kommer opp på deconz kartet, men featurene i HS4 er ikke helt som håpet. Jeg får laget en devicen med 6 features som er navngitt ganske dårlig og det mangler noen blant annet lufttemperatur.  Navnene er ikke noe stort problem (går jeg ut i fra), men hvordan får jeg lagt til manglende features med deconz/JowiHue? 

 

image.png.3aae22d3a58f972640c195b337540a9b.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Moskus said:

Tror det er et spørsmål til w.yuk på HS-forumet.

 

Ja, det har du sikkert rett i. Jeg har 4 av disse Elko termostatene.

To stykker via deconz/JowiHue og to stykker via zigbee2mqtt/mcsMQTT - for å teste.

Dessverre har jeg litt problemer med begge løsningene ...

 

Postet et spørsmål på mcsMQTT forumet i helgen så tenkte å vente litt med ca. samme spørsmålet på JowiHue forumet. Også var jeg ikke helt sikker på hva jeg skulle spørre om! Jeg forventer jo ikke at w.yuk skal kode inn alle zigbee devicer (spessielt ikke "norkse" enheter). Men kan dessverre ingen ting om muligheten til justere/failsøke i deconz eller JowiHue. Er det noen mulighet til å justere/endre/legge til features på enheter via deconz/jowihue? Eller at alt gitt av interface/plugin?

Av det jeg skjønte fra på github så skal termostaten være støttet i deconz, men det er litt ulike versjoner av den ute å går. 

 

Tenkte også at elko og/eller deconz ganske utbrett her så kanskje noen viste noe. Men det virker som de her som har denne termostaten via deconz bruker Home Assistant. Hvis de ikke har problemer så bør jo mitt problem være i JowiHue.

 

 

 

Endret av aarpi3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, aarpi3 said:

Jeg forventer jo ikke at w.yuk skal kode inn alle zigbee devicer (spessielt ikke "norkse" enheter). Men kan dessverre ingen ting om muligheten til justere/failsøke i deconz eller JowiHue.

Det kan være at de mangler i JSON-interfacet til phoscon, da vil de ikke dukke opp i JowiHue heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Ja, men det er ikke det samme som at den er støttet i JSON-delen av Phoscon. Idiotisk nok. :( 

 

Rart ja! Men jeg får svar på det viktigste via Postman også så da får jeg formulere et spørsmål JowiHue forumet.

 

    "3": {
        "config": {
            "heatsetpoint": 2600,
            "locked": false,
            "mode": null,
            "offset": 0,
            "on": true,
            "reachable": true,
            "temperaturemeasurement": null
        },
        "ep": 1,
        "etag": "f870",
        "lastannounced": null,
        "lastseen": "2022-01-31T13:33Z",
        "manufacturername": "ELKO",
        "modelid": "Super TR",
        "name": "BathroomHeat",
        "state": {
            "floortemperature": 2630,
            "heating": false,
            "lastupdated": "2022-01-31T13:33:28.423",
            "on": true,
            "temperature": 2410
        },
        "type": "ZHAThermostat",
        "uniqueid": "68:75-01-0201"
    }

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.