Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GUIDE: Hindre automatisk restart i Windows 10


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ikke noen hemmelighet for mange, men likevel noe mange her nok har brukt for.

Kjører selv en info-skjerm på Windows 10, samt en av serverne mine kjører på Windows 10 (iSpy)

Punkt for punkt, enkelt og greit:


Hvordan unngå at Windows 10 restarter automatisk:
- Start "Task Scheduler", kjør taskschd.msc
- Bla frem Task "Scheduler Library\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator"
- Høyreklikk på "Reboot" og velg "Disable"

 

Hvordan unngå at Windows 10 tilbakestiller endringen senere:
- Gå til C:\Windows\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator og slett filen "Reboot" (eller rename til Reboot.bak, så har du den i bakhånd). Opprinnelig har den ikke noe filetternavn.
- Lag en ny mappe i samme katalog, denne mappen kaller du "Reboot".
- Nå kan ikke filen opprettes på nytt fordi Windows ikke tillater opprettelse av fil med navn tilsvarende navn som mappen i samme katalog.
 

Done

 

Uten navn.png

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Merket plutselig at Zigbee enheter ikke fungert her. Sjekket PC og der hadde Windows selvfølgelig tatt en restart og DeConz hadde ikke startet opp igjen selv.

Det må være en måte å fullstendig skru av Windows restart. Greit at Windows vil ha deg til å restarte. Men å bare restarte uten godkjennelse av brukeren er talentløst.

 

Var Reboot_AC og Reboot_Battery som hadde kjørt med meg. Deaktiverte begge og laget mappe med samme navn, så får se om det virker.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.3.2020 den 18.50, Daniel_hoy skrev:

Var Reboot_AC og Reboot_Battery som hadde kjørt med meg. Deaktiverte begge og laget mappe med samme navn, så får se om det virker.

 

Tror dette virker bra, men ikke sikker.

 

Oppdateringer i kø hos meg.

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har gått gjennom denne oppskriften for noen mnd siden og har ikke merket noen uplanlagte reboot men i går fikk jeg ikke slukket lyset da jeg skulle legge meg... Fant at HS4 serveren min hadde restartet og stod i et konfigureringsbilde for å aktivere nye fanzy Microsoft greier som jeg ikke vil ha...

 

Gikk inn i taskschd og fant dette:

bilde.png.52fce02957e4f2ea152f4225a6517bce.png

 

"Reboot" får jeg ikke lov å deaktivere men det var de rebootene som ER deaktivert som har kjørt...

 

Finnes der ikke noen idiot- og skuddsikker løsning på dette her, annet enn å legge over til Linux, eller er idiotene fremdeles for smarte?

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa du kjører HS4, der er det en mulighet i Setup > Labs  Disable Windows Updates.

Har ikke testet den.

Jeg har bruker denne oppskriften:

 

If you are running Windows 10 Home, Run regedit and navigate to the following key:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

Create a new key under Windows key and set its name as WindowsUpdate. Next, create another key under it and name it AU.

Now under this path, in the right pane, create a new DWORD AUOptions:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

Set its value to 2. The following options are available

    2 – To notify for download and notify for install
    3  – To auto download and notify for install
    4  – To auto download and schedule the install
    5  – To allow local admin to choose setting

Exit REGEDIT and restart the computer.

Now check for a few time when Updates a released and see if it works for you.

If you do not like the changes, you can always reverse the or go back to the create system restore point.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Moskus skrev (På 11.11.2021 den 16.03):

Med den skrur du vel bare av notifikasjonen? Maskinen kan vel restarte uansett?

 

Si det, men min PC har ikke restartet siden.

 

Stod og ønsket omstart i går morges, den startet ikke i natt.

 

Men ikke stol på upålitelige kilder... 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.