Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Grunnkurs i Z-Wave Grupper


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt z-wave en stund nå, men lurer nå på om jeg bruker det helt optimalt..

 

Direkteassosiasjoner har jeg fått taket på, men hva med Gruppering?

Jeg har forstått at jeg kan få flere dimmere til å operere synkront, men er de da låst til kun denne gruppen, eller kan jeg fortsatt rope til hver enkelt også?

 

Eksempel: Jeg har dimmere i en hel etasje, og har en knapp som får alle til å dimme ned til samme nivå. Det skjer i løpet av ca ett sekund på 5-6 dimmere, men det hadde jo vært lekkert om de gjorde det helt synkront! 

Dette er forskjellige soner i et oppholdsrom, så jeg må kunne styre de individuelt også!

 

Setter pris på tips om hvordan grupper kan brukes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, PerH said:

Jeg har forstått at jeg kan få flere dimmere til å operere synkront, men er de da låst til kun denne gruppen, eller kan jeg fortsatt rope til hver enkelt også?

De opererer hver for seg. Assosiasjoner til en gruppe virker bare når du styrer dem fra den enheten assosiasjonene er satt opp fra. Fra programvaren din vil de fungere uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så gruppering fungerer bra fra en dedikert scenekontroller?(z-wave knapp el.l.) Ingen mulighet til å sette UZB som kontroller for gruppa og styre alle derfra?

 

ideelt sett vil jeg har individuell kontroll i tillegg til en gruppekontroll som jeg kommanderer fra automasjon/SW..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assosiasjoner handler om hvor informasjon sendes fra en node. Unntaket er UZB1 som ikke virker som en vanlig node, den er Master Controller. Så nei, du kan ikke opprette assosiasjoner til en gruppe fra UZB1 og styre alle derfra.

 

Det er derimot mulig du kan få det til ved å benytte Z-wave Scenes.

I HomeSeer kan man sette opp ulike scenes på en ønsket måte, og trigge dem via et Event. Godt mulig tilsvarende går an i Domoticz.

image.png

 

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.