Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan styrer man best lyset på et bad uten å måtte bruke bryter?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg at lyset på badet ble slått på når noen gikk inn der og så av når de går ut igjen, eventuelt når sistemann går ut. Bare å satse på magnetbryter på døra funker jo absolutt ikke når noen er der inne og noen andre skal inn for å hente noe. Da vil lyset bli slått av når denne andre går inn. Heller ikke funker det vel med ren bevegelsessenor (for eksempel Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5), for jeg tror ikke (jeg vet ikke dette sikkert) at denne vil fungere hvis man går inn i dusjkabinetet (med tak og magnetdører).

 

Er det noen som har funnet fram til en logikk på dette som faktisk funker? Det jeg kan tenke meg, er å bruke magnetbryteren på døra som utgangspunkt til å sette en variabel som alltid slår på lyset når den åpnes, vente 15 sekunder etter signalet fra at den lukkes og så slå av igjen hvis det ikke er registrert bevegelser inni rommet på de 15 sekundene. Hvis det derimot blir registrert bevegelse inni rommet etter at døra er lukket, settes istedenfor en variabel som sier at det er noen der inne, sånn at variabelen for magnetbryteren blir snudd til at rommet er "bebodd". Ulempen blir da at hvis noen går inn og så ut igjen mens den andre står i dusjen, vil det bli en veldig mørk dusj etter 15 sekunder...

 

Jeg har iallfall bestilt bevegelsessensor og magnetkontakt for å prøve om det funker, men jeg tar gjerne imot forslag på bedre løsninger eller andre ideer.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det kanskje ut som at du overkompliserer litt? Hva er isåfall bakgrunnen for at du vil optimalisere dette såpass? Jeg har per i dag bevegelsesensor på ene badet, men har satt 20 minutt ettergangstid etter siste bevegelse. Gitt 40w med lys på badet (på maks styrke) er det snakk om ca 15Wh "bortkastet" i verste fall, altså 0,015kWh.

Du kan jo også sette 5 eller 10 minutter så får du jaget folk ut av dusjen. Det er vel så besparende :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsessensor funker supert. Ved bevegelse har jeg 3 lysstyrker (Dag/Kveld/Natt) og timer som dimmer ned etter noen minutt og slår av etter noen flere minutt. Lysstyrke og tider får du justere etter egne behov men jeg ser i alle fall at om natten bør en ha svært mye mindre lys enn om dagen og timerene kan være f.eks. 5 og 20 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiLLLip Jeg vil bare ha det mest mulig effektivt, og overkomplisering er nok mottoet mitt (ikke mellomnavnet, det er Albus Percival...). 😁 Jeg nevnte vel ikke at radio også skal bli en del av systemet, sånn at når sistemann går ut, skal også radioen slås av, hvis den står på. Den bør jo ikke stå på 20 minutter etter at sistemann har gått ut, det høres i resten av sjappa hvis den er på "dusjlydnivå".

 

@SveinHa Synkronposting. Omtrent som synkronsvømming, men uten badedrakt. Jeg har iallfall ikke badedrakt, jeg vet jo ikke hva du har på deg... ;) Men ja, jeg har oppsett med mindre lys. Om natta bruker jeg bare speilskaplyset og lyset inni dusjen, så det ikke blender den som kommer inn.

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det enkleste hadde vært å lime en sånn i taket i dusjen? Jeg har Zigbee også i nærheten, fordi jeg har en EasyAccess-lås. Det står i bruksanvisningen at den tåler opp til 95 % fuktighet, men det står også "no condensation", så jeg vet ikke om det betyr at den ikke liker dusjen. Uansett så bør den vel holde et par år i en vanlig dusj, og prisen er jo ikke noe å si på, 219 kroner på Elektroimportøren. Festet er dobbeltsidig teip, må kanskje slenge på en klatt Tec 7 i tillegg.

 

 94290-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt litt med Multisensor 6 i taket så jeg supplerte med Fibaro Eye ved vasken. Bilde fra litt utenfor badet:

IMG_20220201_113429.thumb.jpg.05542957e6fcb4488ea6da1664e45707.jpg

Mastiff skrev (6 minutter siden):

Lurer på om det enkleste hadde vært å lime en sånn i taket i dusjen?

 

Tror ikke jeg hadde satset på slikt i dusjen, heller satt timere slik at lyset er på i normal dusjetid + litt, evt latt lyset stå på litt lengre om du har høy luftfuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SveinHa Stilig! Det funker jo omtrent sånn som jeg tenker, ja. Men du bruker ikke noe i dusjen? Jeg tror og håper jeg kan klare meg på hytta (som også skal ha samme system) med en Fibaro multisensor i taket ved dusjen, for på hytta har jeg ikke Zigbee.

 

Edit: Hvorfor ikke i dusjen? Den er jo beregnet på utebruk, så da bør den funke. Altså en i dusjen, og en i taket som dekker resten av badet.

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (5 minutter siden):

Men du bruker ikke noe i dusjen?

Nei men har en funksjon som gjør at når første timer etter bevegelse (5 min) går ut så starter neste timer i 8 minutt eller 20 minutt dersom fuktigheten er høy. Innen 5 minutt etter bevegelse BØR du ha klart å slå på dusjen og produsert en del fuktighet  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Morsomt prosjekt. Men det er luftavfukter og vifte på badene, så jeg tror det ville kreve veldig mye justering og tuning, når de reagerer på luftbevegelser. Luftavfukteren starter jo på tilfeldige tidspunkter styrt av fuktigheten, og da kommer det omtrent like mye luft som fra ei solid bordvifte, og viftene er satt til å gå 15 minutter etter fuktig bruk av badet. I tillegg ser jeg at de koster nesten like mye som to av de billige IR-sensorene på Ali (rundt 400 kroner med porto og mva).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt mer av Elon Musk-skolen: Det har ikke noe å si hvor komplisert det ser ut på innsiden, bare det er enkelt for sluttbrukeren, med andre ord fruen. Og meg, i daglig bruk. Jeg håper ikke jeg vil slite like mye med dette som han sliter med "selvkjøring"... 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (6 minutter siden):

Men jeg må lese meg opp på 60GHz radiobølger og hvilken virkning det har på mennesker.

Det er nok lurt. Har ikke satt meg stort inn i det selv men akkurat 60GHz båndet har et stygt rykte i enkelte miljøer, både høyere og lavere frekvenser er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisensor 6 som tar bevegelse og RH. Sensative Strip i døren for jeg vil ha det lyst i det jeg går inn døren.

Fungerer 100%.

 

Forskjellige modi på lyset blir satt ut fra "tid på døgnet".

 

RH > gårsdagens snitt + 7% markerer rom som i bruk og at forseringen av ventilasjonen kan begynne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Vil det si at Sensative Strip registrerer bevegelsen før man rekker å åpne døra? Og kjører du dette med grupper i Z-Wave eller går det via HomeSeer? Jeg har tenkt å la magnetkontakten slå på det ene lyset (det svake i speilskapene) selv, men la resten gå via serveren (EventGhost i det tilfellet). Det gir en reaksjonstid på et knapt sekund fra signalet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mastiff said:

Vil det si at Sensative Strip registrerer bevegelsen før man rekker å åpne døra?

Iallfall før døren er så åpen at det er mulig å gå inn, så man går inn i et opplyst rom. Har lagt sensoren helt inntil hengsel-siden på dørbladet. 

 

Man rekker riktignok å se at rommet er mørkt i det man åpner døren, men handler nok mest om at med den magnet-plasseringen så må døren ha en viss åpning før sensoren blir trigget, og det er helt i henhold til design: De yngste beboerne har litt problemer med å lukke dører, spesielt helt igjen er omtrent umulig. Så med denne plasseringen godkjenner jeg litt slark i definisjonen "lukket dør".

 

Dette er via HomeSeer. Alt i alt er det nok tipper jeg at latency er langt under sekundet, kanskje 100-200 ms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt muilg at jeg overdriver forsinkelsen ved å si et sekund, jeg får sjekke en dag. Forsinkelsen ligger i Z-Wave, EventGhost bruker millisekunder. Jeg vil gjerne bytte til den nye og visstnok mye kjappere Z-Sticken, men foreløpig venter jeg for jeg ble nylig fortalt at den har noen problemer med Z-WaveJS2MQTT som gjør at den ikke anbefales ennå.

 

Men ved å plassere magnetbryteren riktig tipper jeg at jeg kan få det ganske kjapt. Jeg tenker det blir på oversiden av døra, på klinkesiden. Vi er heldigvis ferdige med sånne yngste beboere, 25-åringer klarer stort sett å luke ei dør. 😆 Skulle det komme noen enda yngre på besøk (ETTER at dere er ferdige med studiene og har fått en fast jobb, unger!), får jeg se da om det trenger justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mastiff said:

Forsinkelsen ligger i Z-Wave

Det er jo ingen tvil om at det er forsinkelse i alle trådløse systemer.

 

Men det er det i vanlige Elko-PIR-reléer også.

 

 

2 hours ago, Mastiff said:

ETTER at dere er ferdige med studiene og har fått en fast jobb, unger!

Et problem om gangen, altså! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.