Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Burde ikke en dimmer satt opp som bryter funke som ren bryter?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bruke en Everspring/Telldus AD146-0 for å slå av og på lyset på speilskapet på badet. Jeg har et par for mange dimmere, derfor brukte jeg det og ikke en av/på. Men når jeg setter den i av/på, så kommer det during fra trafoene til lyset. Det skjer ikke når jeg kobler om og bruker Everspring HAN02, som er av/på. Og vifta (som den siste egentlig er til) vil heller ikke gå ordentlig når jeg bruker dimmeren på den. Er det altså en grunnleggende forskjell i hvordan en bryter og en dimmer opererer, selv om dimmeren er satt til av/på? Jeg har prøvd både toggle og edge, men det endrer ikke noe. Det eneste jeg ikke har tuklet med, er en parameter som heter [45-112-0-1] Basic Set Command value, og  som står på 255, som er default. Men hvis jeg ikke tar feil, er det bare maksimalt nivå, og det burde jo funket greit hvis det er på fullt.

 

Interessen er jo rent akademisk, for jeg har allerede bestilt en ny av/på fra Elektroimportøren, så får jeg heller bruke den dimmeren senere en gang. Man får alltids bruk for sånt en gang.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er forskjell vet vi jo fra før. Setter du Hue- eller Ikea-pærer i en lampe som er koblet til en vanlig dimmer så kan du fort oppleve problemer (og faktisk ødelegge pæra og/eller dimmeren, vært et par saker på Facebook om det) selv om dimmeren står fast på 100%.

 

En dimmer gjør "noe". Jeg er ikke elektroingeniør, så jeg kan ikke fortelle deg hva. Men det er flere kretser involvert i en dimmer enn i en av/på bryter. Et relé er jo greit, da går jo strømmen bare gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.