Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill plug og Generic Thermostat


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som faktisk har fått mill pluggene til å fungere godt med Generic Thermostat?

Først sleit jeg med at GT aktiverte mill pluggen, det løste jeg ved å lage en input boolean og en automasjon som slår mill pluggen av og på avhengig av state til input boolean.

 

Fungerte fint, i teorien.

 

Neste problem var at GT sto som heating, men nådde aldri temperaturen grunnet ovnen var av. Mistenker kanskje mill pluggen mister oppkobling til nettet og hvis GT switcher til heating når mill pluggen er offline vil temperaturen aldri nås. Dette tror jeg at jeg løste ved å skru på "keep alive" funksjonen i GT.

 

Så, enda ett problem, i dag fungerer ikke GT integrasjonen i det heletatt. Den står konstant på heating og nekter å skru av ovnen selv om jeg slår ned temp. Ovnen kan jeg skru av og på via termostatkortet i HA, så den har kobling. Forøvrig slår ikke selve GT termostatkortet seg på off heller når jeg senker temperaturen.

 

Er generic thermostat integrasjonen såpass ustabil at det er like greit å skrote hele driten eller er det noe feil jeg gjør her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/02/2022 at 13:03, Kålgrim said:

Den står konstant på heating og nekter å skru av ovnen selv om jeg slår ned temp.

Hvis du har første generasjon Mill ovn kan det være dette du er rammet av: https://github.com/home-assistant/core/issues/63204

 

Jeg bruker den skybaserte løsningen. Kan det være at du ikke har haket ut for Overstyring av standard varmeprogram i Mill appen? Det kan jo være den skybaserte løsningen som overstyrer GT?

Her er known issues med Generic Thermostat: https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aissue+is%3Aopen+label%3A"integration%3A+generic_thermostat"

Endret av haraldov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn til at du ikke kan bruke climate service ?

Jeg prøver å få til bevegelsestyrt oppvarming med Mill ovnene mine. Bruker denne automasjonen som ser ut til å fungere. Må finpusse litt på den.

 

alias: 'Ovn oppvarming: Mill ovn - Stue  2etg - Ved bevegelse så varm opp rommet'
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.multisensor_stue2etg_home_security_motion_detection
    from: 'off'
    to: 'on'
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
condition:
  - condition: time
    after: '09:00'
    before: '22:00'
action:
  - service: climate.turn_on
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data: {}
  - service: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data:
      temperature: 21
      hvac_mode: heat
  - wait_for_trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.multisensor_stue2etg_home_security_motion_detection
        from: 'on'
        to: 'off'
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: climate.turn_off
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data: {}
mode: restart

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (På 5.2.2022 den 16.17):

Hvis du har første generasjon Mill ovn kan det være dette du er rammet av: https://github.com/home-assistant/core/issues/63204

 

Jeg bruker den skybaserte løsningen. Kan det være at du ikke har haket ut for Overstyring av standard varmeprogram i Mill appen? Det kan jo være den skybaserte løsningen som overstyrer GT?

Her er known issues med Generic Thermostat: https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aissue+is%3Aopen+label%3A"integration%3A+generic_thermostat"

Er gen 2 dette, så skulle ikke være noe problem. Har huket av kontroller enhet individuelt i mill appen.

 

haraldov skrev (På 5.2.2022 den 17.14):

Er det en grunn til at du ikke kan bruke climate service ?

Jeg prøver å få til bevegelsestyrt oppvarming med Mill ovnene mine. Bruker denne automasjonen som ser ut til å fungere. Må finpusse litt på den.

 

alias: 'Ovn oppvarming: Mill ovn - Stue  2etg - Ved bevegelse så varm opp rommet'
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.multisensor_stue2etg_home_security_motion_detection
    from: 'off'
    to: 'on'
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
condition:
  - condition: time
    after: '09:00'
    before: '22:00'
action:
  - service: climate.turn_on
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data: {}
  - service: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data:
      temperature: 21
      hvac_mode: heat
  - wait_for_trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.multisensor_stue2etg_home_security_motion_detection
        from: 'on'
        to: 'off'
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: climate.turn_off
    target:
      entity_id: climate.ovn_stue2etg
    data: {}
mode: restart

Formålet er å benytte en annen tempsensor, da mill pluggen sitter på gulvet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (På 2.2.2022 den 13.03):

Hei, er det noen her som faktisk har fått mill pluggene til å fungere godt med Generic Thermostat?

Først sleit jeg med at GT aktiverte mill pluggen, det løste jeg ved å lage en input boolean og en automasjon som slår mill pluggen av og på avhengig av state til input boolean.

 

Fungerte fint, i teorien.

 

Neste problem var at GT sto som heating, men nådde aldri temperaturen grunnet ovnen var av. Mistenker kanskje mill pluggen mister oppkobling til nettet og hvis GT switcher til heating når mill pluggen er offline vil temperaturen aldri nås. Dette tror jeg at jeg løste ved å skru på "keep alive" funksjonen i GT.

 

Så, enda ett problem, i dag fungerer ikke GT integrasjonen i det heletatt. Den står konstant på heating og nekter å skru av ovnen selv om jeg slår ned temp. Ovnen kan jeg skru av og på via termostatkortet i HA, så den har kobling. Forøvrig slår ikke selve GT termostatkortet seg på off heller når jeg senker temperaturen.

 

Er generic thermostat integrasjonen såpass ustabil at det er like greit å skrote hele driten eller er det noe feil jeg gjør her?

Hei Kålgrim.

 

Jeg sliter også med bryter som ikke fungerer som tenkt.

 

Personlig tror jeg du har samme problem som meg.

 

Det er noe lugg i systemet som gjør at bryteren ikke endrer tilstand når den skal. Det gjør at bryteren ikke varmer når den skal varme fordi det ikke har blitt registrert en tilstand som trigger bryteren.

 

Hvorfor og hvordan har jeg ikke funnet ut av ennå.

 

Edit:

Jeg vil nevne at problemet er ikke unikt for GT. Jeg har samme problemet med Smartthermostat PID som ScratMan har laget.

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.