Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av smart dimmer


Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med Heat-it termostater. Siste versjon har ikke effektregulator så der gikk jeg for Elko sine ZigBee termostater.

Jeg har lest her på forumet om noen som testa Q-light og Heat-it og fant ut at dimmekurven på Q-light var penere.

For å gjøre valget vanskeligere så har Micro Matic kommet med en ZigBee dimmer ZB250 som ser fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :)

Jeg har ingen peiling på termostater, så at den ikke har effektregulator sier med veldig lite 🙈 angående dette så har jeg jo sett at det er en egen z-water, men aner ikke om det er noe jeg trenger i tillegg eller om det er nok med termostatene.

 

jeg har heller ikke noe zigbee i det hele tatt, så er litt ekstra terskel å gå for det, men må jeg så må jeg :)

om q-light virker noe bedre skal jeg vurdere det, men tror kona likte designet til heatit bedre :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (På 27.4.2022 den 16.04):

Har ikke erfaring med Heat-it termostater. Siste versjon har ikke effektregulator så der gikk jeg for Elko sine ZigBee termostater.

Jeg har lest her på forumet om noen som testa Q-light og Heat-it og fant ut at dimmekurven på Q-light var penere.

For å gjøre valget vanskeligere så har Micro Matic kommet med en ZigBee dimmer ZB250 som ser fin ut.

Kunne du forklart meg dette med effektregulering? Hva er det elko termostatene kan som heatit ikke kan? finner ikke ut av dette selv :/

Driver å gjør siste sjekk om jeg går for z-wave eller zigbee etter å ha skjønt at det kan hende jeg kan spare litt med zigbee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg bruker helt riktig betegnelse, men når jeg tenker på effektregulator så tenker jeg på en klassisk termostat som styrer på tid. Enten av eller på i ønsket % av et tidsintervall.

Jeg ville ha det ytters i gangen så termostaten ikke ble for påvirket av at døra gikk opp og igjen. Også er det et gulv jeg alltid vi ha litt varme på.

ZigBee vs Z-wave er en evig diskusjon. Jeg har kommet til at jeg trenger begge. Er mye flere billige ZigBee komponenter, men personlig har jeg best erfaring med Z-Wave (i Homeseer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (På 2.5.2022 den 11.15):

Vet ikke om jeg bruker helt riktig betegnelse, men når jeg tenker på effektregulator så tenker jeg på en klassisk termostat som styrer på tid. Enten av eller på i ønsket % av et tidsintervall.

Tror jeg skjønner, du tenker på dette at den justerer hvor mye den er "på", sånn at den gjør mer enn bare 100% på frem til riktig temp, så er den av frem til det blir for kaldt, også sivnger der lenge, siden det er delay i oppvarmingen. Hadde ikke vært dumt med det da :) Kan vel til nød få det til via HA, men virker mer praktisk at dette er en del av termostatene bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.