Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nye energitiltak med støtte fra Enova


Venin

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Venin said:

"Smart strømstyring for boliger" forutsetter at arbeidet er utført av fagfolk

Skulle vel egentlig bare mangle. :) 

 

 

Smart varmtvannsbereder kan jo passe bra. Vi må vel ha en ny om ikke for lenge, men jeg vil ha en koblet til en varmepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Skulle vel egentlig bare mangle. :)

Smart varmtvannsbereder kan jo passe bra. Vi må vel ha en ny om ikke for lenge, men jeg vil ha en koblet til en varmepumpe.

Hvorfor skulle det bare mangle?

Smart varmtvannsbereder er ett annet tiltak som søkes separat for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde revurdere smartplugger, hvertfall når de nevner dette med å flytte forbruk. Har en avfukter i kjelleren som er koblet via en smartplugg på 1kW. Når fuktigheten er for høy venter den med å starte til det er lavest strømpris. Tipper det er mange som har sånne funskjoner der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/02/2022 at 18:52, bergen77 said:

Hvorfor skulle det bare mangle?

Fordi jeg synes det. :)

Enkelte gjør allerede for mye dårlig håndverk på sine elektriske anlegg, en offentlig etat må kunne kreve at tiltak er utført av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Fordi jeg synes det. :)

Enkelte gjør allerede for mye dårlig håndverk på sine elektriske anlegg, en offentlig etat må kunne kreve at tiltak er utført av fagfolk.

Da kan de vurdere om kravet heller skal være å dokumentere tiltaket da, hvem som har utført det er jo underordnet. Det er ganske mye man kan gjøre som egeninnsats i flere av tiltakene, for mange er det en forutsetning for at det skal realiseres. Om støtten er ment å omfatte flest mulig bør støtten drysse på tiltaket, ikke hvem som utførte tiltaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, bergen77 said:

Det er ganske mye man kan gjøre som egeninnsats i flere av tiltakene, for mange er det en forutsetning for at det skal realiseres.

Er det...? Fint lite av installasjon for sterkstrøm kan man gjøre selv, og man vil jo ikke at folk skal installere plugin-moduler på varmtvannsberedere eller andre krevende strømlaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Er det...? Fint lite av installasjon for sterkstrøm kan man gjøre selv, og man vil jo ikke at folk skal installere plugin-moduler på varmtvannsberedere eller andre krevende strømlaster.

Enova støtter da langt mer enn elektrikerregninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Ja, men alt som de gir støtte til må man ha fagfolk til, så det er fornuftig å kreve det.

De krever at man har kompetanse for å utføre arbeidet, altså kan en privatperson utføre arbeidet hvis man har tilstrekkelig kompetanse. Dette har jeg vert gjennom flere ganger og fått støtte hver gang. (4 ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bergen77 said:

altså kan en privatperson utføre arbeidet hvis man har tilstrekkelig kompetanse

En privatperson som er fagmann er fremdeles fagmann. Det må bare dokumenteres.

En privatperson som ikke er fagmann må ha en annen fagmann til å godkjenne det og signere samsvarserklæringer. Dette er jo helt vanlig.

 

3 hours ago, bergen77 said:

Dette har jeg vert gjennom flere ganger og fått støtte hver gang. (4 ganger).

Ja, bare man får en elektriker til å godkjenne det så er det jo OK. Og den kostnaden kan du jo få støtte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/02/2022 at 12:43, Moskus said:

En privatperson som er fagmann er fremdeles fagmann. Det må bare dokumenteres.

En privatperson som ikke er fagmann må ha en annen fagmann til å godkjenne det og signere samsvarserklæringer. Dette er jo helt vanlig.

 

Ja, bare man får en elektriker til å godkjenne det så er det jo OK. Og den kostnaden kan du jo få støtte for.

Har du erfaring med dette eller har du bare lest det? Jeg har kun levert kvittering på deler som er brukt i forbindelse med tiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/02/2022 at 21:56, bergen77 said:

Har du erfaring med dette eller har du bare lest det? Jeg har kun levert kvittering på deler som er brukt i forbindelse med tiltakene.

Elektriker skal levere samsvarserklæringer på arbeid utført på el.anlegget. Hvis ikke kan det bli et problem med salg, el.innspeksjon, avkortet forsikringer, etc.

Jeg var iallfall glad jeg hadde en bunke med erklæringer da vi hadde inspeksjon etter at påbygget var ferdig.

 

Quote

– Hvis du har fått utført elektrisk arbeid på boligen din etter 1999, plikter du å ha en samsvarserklæring der den ansvarlige for jobben bekrefter hva som er gjort og går god for at alt er utført i tråd med forskriftene, sier Bjørn Sørensen, fagsjef for elsikkerhet i Nelfo.

Riktignok for en "reklameside" for Boligmappa, men det var første treff på google.

 

Jeg må også levere samsvarserklæringer på de fleste prosjekter på jobb (men da som prosjekterende, ikke utførende). Det er helt normalt. Og lovpålagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du ikke svarer på om du har erfaring med dette så da avslutter jeg den diskusjonen. Slik jeg forstår spørsmålet er det hva Enova krever av dokumentasjon for å få støtte. Jeg har fått støtte til 4 tiltak uten å dokumentere arbeidstimer, så får du tolke det som du ønsker.

Ta eksempelvis ventilasjon der det i teorien kreves at det er prosjektert av firma. Jeg har prosjektert selv og det har blitt godkjent. Kravene er ikke risset i stein, men de ønsker selvsagt at prosjektet er godt gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, hjemmedude said:

Prosjekterte og utførte ventilasjon selv. Mulig å søke enova mener du? Hva legger man i en slik søknad? 

Ja man kan få støtte fra Enova for å installere balansert ventilasjon. Du kan gjerne skrive en epost til Enova om du mener du kan prosjektere det selv så får nok du også godkjent dette. Enova krever kvitteringer på ventilasjonsaggregatet, for å få full støtte må du får med så mange kvitteringer som trengs for å utløse full støtte. Det er ikke krav om at fakturaene skal inneholde arbeidstimer slik enkelte påstår. Er du usikker sjekker du med Enova selv, men det forventes naturligvis at du har peiling om du skal prosjektere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/02/2022 at 15:28, bergen77 said:

Jeg ser du ikke svarer på om du har erfaring med dette så da avslutter jeg den diskusjonen.

Jeg svarte jo på det. På elektrisk arbeid skal det leveres samsvarserklæringer, og det er helt naturlig at Enova ber om denne dokumentasjonen.

 

Det slår meg nå at vi muligens snakker forbi hverandre, men jeg er ikke sikker på når det skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (21 timer siden):

Det er ikke krav om at fakturaene skal inneholde arbeidstimer slik enkelte påstår.


Mener du jeg kan kjøpe en Easee-lader og en Heavy duty og få støtte for det, selv om jeg ikke sender med dokumentasjon på at det er montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/02/2022 at 16:35, Moskus said:

Jeg svarte jo på det. På elektrisk arbeid skal det leveres samsvarserklæringer, og det er helt naturlig at Enova ber om denne dokumentasjonen.

 

Det slår meg nå at vi muligens snakker forbi hverandre, men jeg er ikke sikker på når det skjedde...

Det er ikke så relevant hva du eller jeg mener er naturlig.
Det som er fasiten til spørsmålet er hvilke faktura eller dokumentasjon Enova trenger kopi av for at utbetaling skal skje. Min påstand er at kvittering på deler er tilstrekkelig, slik var det iallefall på mine 4 tiltak.

On 18/02/2022 at 20:11, ZoRaC said:

Mener du jeg kan kjøpe en Easee-lader og en Heavy duty og få støtte for det, selv om jeg ikke sender med dokumentasjon på at det er montert?

Kjenner ikke de produktene du nevner så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg regner med du må ha kvittering på en eller annen form for styring av disse lastene hvis det er det du ønsker støtte til. Det er vel litt i det blå enda hvilke produkter dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått støtte gjennom Enova i nyere tid med eks Home Assistant som styringssystem?

 

Tibber har jo litt informasjon her, men nevner kun Homey som hub. Selv ønsker jeg å søke søtte for Easee lader og HeatIt-termostater integrert i Home Assistant og med Tibber Pulse. Dokumentasjon på de elektriske installasjonene har jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/02/2022 at 01:15, bergen77 said:

Min påstand er at kvittering på deler er tilstrekkelig, slik var det iallefall på mine 4 tiltak.

Det kan så være. Men denne (etter hvert poengløse) diskusjonen begynte med dette:

 

On 02/02/2022 at 15:28, Venin said:

"Smart strømstyring for boliger" forutsetter at arbeidet er utført av fagfolk..

 

Som jeg kommenterte:

On 02/02/2022 at 15:56, Moskus said:

Skulle vel egentlig bare mangle. :) 

 

Og du spurte:

On 02/02/2022 at 18:52, bergen77 said:

Hvorfor skulle det bare mangle?

 

... og det er det jeg har som utgangspunkt for diskusjonen.

 

Det er jo åpenbart at det ville være fornuftig av Enova å kreve dokumentasjon på at arbeidet er gjort på en sikker og forsvarlig måte hvis du har kjøpt utstyr som skal monteres av fagfolk. Det er det samsvarserklæringen (som du har krav på å få) sier.

 

Du kan mene noe annet, så klart, men det er det jo ikke du (eller jeg) som bestemmer hva som er lov eller ei for oss ikke-fagfolk å gjøre selv.

 

Men noen får spørre Enova, da. Så slipper vi diskusjon og påstander. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (8 timer siden):

Noen som har fått støtte gjennom Enova i nyere tid med eks Home Assistant som styringssystem?

Ikke akkurat nyere tid, (2år siden)

Fekk støtte for kjøp av homey å 3 strømplugger. Sendte bare kvitering som vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, jeg er ferdig med diskusjonen, du vil åpenbart ikke høre på erfaringer som ikke passer din forventning.

 

Til dere andre så hadde det vert greit å høre med Enova om de har eksempler på hva som støttes, særlig i denne nye "flytte last" støtten. Det er vel kanskje ett ønske om at leverandørene produserer noen enkle løsninger som vi alle kan ta i bruk og flytte på strømforbruket.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.