Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[Delvis Løst] Tibber og Hue light - bytte farge og tilbake igjen


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått inn en del ting i Home Assistant, Tibber, NordPool og Hue lights. Nå kunne jeg tenke meg litt automasjon og utforske det gøye med HA, men jeg vet rett og slett IKKE hvor jeg skal begynne og må ha steg-for-steg hjelp av dere eksperter her inne.

 

Det jeg kunne tenke meg er at når jeg har brukt så-så-mye strøm så skal Hue Light-strip blinke en farge, feks gult 3 ganger eller i 5 sekunder når den kommer til 15Kwh, når den kommer på 20Kwh så skal den blinke rødt 3 ganger eller 5 sekunder. (Hva den gjør 3 ganger eller 5 sekunder spiller ikke noe rolle).

 

Fra sensor listen min så har jeg:
Tibber: sensor.accumulated_consumption_gatamin_xx

 

Hue:

Hue Skaplys


light.light_8

 

min_mireds: 153
max_mireds: 500
supported_color_modes: color_temp, xy
color_mode: color_temp
brightness: 204
color_temp: 443
hs_color: 29.599, 82.123
rgb_color: 255, 148, 45
xy_color: 0.574, 0.388
mode: normal
dynamics: none
friendly_name: Hue Skaplys
supported_features: 40

 

Er det noen som har noe forslag?

Endret av Prizm78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ikke noe svar her, ser jeg. Men godt du ikke jobber sammen med meg og skriver spesifikasjoner. Det er ikke helt klart hva du mener, men jeg antar du tenker på at forbruket passerer 15kWh innenfor et døgn og ikke for inneværende uke, måned eller år. Eller totalt sett.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan en gjør det fordi det er så sjelden jeg lager automasjoner i HA. Jeg skriver allt i pyton skript istedenfor.
Men start enkelt med å lage det mest opplagte - en automasjon med en numerisk verdi trigger på energi > 15 og skru på lys med lang eller kort blink parameteren
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (11 timer siden):

Du fikk ikke noe svar her, ser jeg. Men godt du ikke jobber sammen med meg og skriver spesifikasjoner. Det er ikke helt klart hva du mener, men jeg antar du tenker på at forbruket passerer 15kWh innenfor et døgn og ikke for inneværende uke, måned eller år. Eller totalt sett.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan en gjør det fordi det er så sjelden jeg lager automasjoner i HA. Jeg skriver allt i pyton skript istedenfor.
Men start enkelt med å lage det mest opplagte - en automasjon med en numerisk verdi trigger på energi > 15 og skru på lys med lang eller kort blink parameteren
 

Ja, du har helt rett i at det var dårlig formulert hva jeg egentlig ønsket å få ut av dette. Per dags dato så har jeg ikke så utrolig mye jeg kan automatisere riktig ennå, og det nærmeste jeg kom var å bare gjøre noe med Hue-lysene når jeg har passert et viss dagsforbruk på strømmen. Jeg fant ut at jeg kan gjøre det i det grafiske grensesnittet eller i yaml vistnok. Men jeg tagger denne som løst, siden jeg har kommet meg videre, ikke nødvendigvis oppnådd det jeg ønsket. Men nok til å utforske. Tusen takk for hjelpen.

Løsning:
HA->Configuration->Automations & Scenes->Automation
Trykk på [+ Add Automation]

Velg "Start with an empty automation". Fort gjort å gå mot "Use a blueprint"
 

image.png.d10a23ac324442eef1bad9fc9e39d83f.png

 

image.thumb.png.018ab09f6581f78df04a86de75d592cc.png

image.thumb.png.1abc43911a2d9cbbb1489788e3a760e3.png

 

image.thumb.png.891d93add10dcd204a5bcf75fb79e31d.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Prizm78 endret tittelen til [Delvis Løst] Tibber og Hue light - bytte farge og tilbake igjen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.