Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere gateways


LEHoisveen

Anbefalte innlegg

Holder på å sett opp Home Assistant som en erstatning for Homeseer, og lurer på om det er mulig med flere gateways. 
Altså på Homeseer har jeg UZB stick og i Home Assistant har jeg kjøpt en ny Aeotec Gen 5 stick. 

 

Kan nodene "pares" mot begge samtidig? 

 

Tanken var å la HS stå urørt til HA var oppe å gå 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en node kan bare snakke med en master (assosiasjon gruppe 1).

 

Men du kan ha flere ZWave nett samtidig og flytte over en og en enhet. Jeg har holdt på med dette en stund nå og har flyttet over det aller meste fra HS4 til Node-Red. Samtidig, fordi jeg har slitt voldsomt med dekningen i garasjen, har jeg delt opp ZWave nettet mitt i 2xRPi med zwavejs2mqtt i tillegg til 1xRPi med zigbee2mqtt og opplever en dramatisk bedring i responsen i nettet. Veldig greit å ta f.eks. et og et rom , flytte over nodene og lage nye automasjoner etterhvert. I det nodene er flyttet over til mqtt er de jo tilgjengelige fra begge plattformer samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 minutter siden):

Nei, en node kan bare snakke med en master (assosiasjon gruppe 1).

 

Men du kan ha flere ZWave nett samtidig og flytte over en og en enhet. Jeg har holdt på med dette en stund nå og har flyttet over det aller meste fra HS4 til Node-Red. Samtidig, fordi jeg har slitt voldsomt med dekningen i garasjen, har jeg delt opp ZWave nettet mitt i 2xRPi med zwavejs2mqtt i tillegg til 1xRPi med zigbee2mqtt og opplever en dramatisk bedring i responsen i nettet. Veldig greit å ta f.eks. et og et rom , flytte over nodene og lage nye automasjoner etterhvert. I det nodene er flyttet over til mqtt er de jo tilgjengelige fra begge plattformer samtidig.

 

Ikke så god på dette, vil det si at jeg må unpaire nodene og pare dem opp igjen mot ny stick? 

 

Er det en fordel å kjøre ziggbee2mqtt / zwave2mqtt på egne RPi? 
Leiligheten min er 80m2 stor og RPi4 med HomeAssistant er plassert omtrentlig mid i leiligheten. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEHoisveen skrev (3 minutter siden):

vil det si at jeg må unpaire nodene og pare dem opp igjen mot ny stick?

Jepp

 

LEHoisveen skrev (3 minutter siden):

Er det en fordel å kjøre ziggbee2mqtt / zwave2mqtt på egne RPi?

Neppe men jeg gjør det fordi det er enkelt og en Pi koster ikke stort. På ZWave siden har jeg 2 pga geografisk dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 timer siden):

Takk for denne, jeg sjeler litt kode fra den. :)

Er vel også en fin måte å bruke HomeAssistant på som en frontend. :) 

 

Vet du om det en ferdig integrasjon for andre veien? Alt kan gjøres med MQTT, men det er mer praktisk hvis det går automatisk.

Nei, vet ikke om andre veien dessverre. Jeg har en plan om å bruke denne som frontend på homeseer installasjonen istedenfor HSTouch /HSmobile. Ikke prøvd enda, så vet ikke hvor bra det fungerer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.