Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart belysning - Philips Hue / IKEA Trådløs ++


Anbefalte innlegg

Det er på tide å hoppe i det og begynne å bytte ut gammel belysning med noe nytt og smartere. Vi har både Philips Hue hub og IKEA Trådløs hub i huset nå, men jeg ser et poeng i å kunne samle mest mulig på én plattform. Tanken er å gjenbruke alle sokler, men bytte pærer og bytte/legge til brytere og bevegelsessensorer der hvor det er hensiktsmessig.

 

Foreløpig ser jeg følgende behov, med rom for senere utvidelser:

 

  • Gang #1: 6 stk GU10, må kunne dimmes, varmhvit, bryter + app.
  • Gang #2: 5 stk GU10, må kunne dimmes, varmhvit, bryter + app + bevegelsessensor.
  • Barnerom: 3 stk GU10, må kunne dimmes, farger, bryter + app.
  • Kjøkken: 4 stk GU10, må kunne dimmes, varmhvit, bryter + app + bevegelsessensor.
  • Kjøkken: Benkebelysning, LED-striper(?), varmhvit, bryter + app.
  • Kjellerbod: 3 stk GU10, varmhvit, kun av/på, bryter + app + bevegelsessensor.
  • Kjellertrapp og gang: 3 stk E27, varmhvit, bryter + app + bevegelsessensor.
  • Vaskerom: 1 stk lysrør, trenger ikke byttes, men vil ha lagt til bevegelsessensor i tillegg til dagens bryter.

 

Jeg vet at alt dette kan håndteres av Philips Hue, som er det dyreste alternativet. Jeg har ikke sjekket ut hele IKEA-sortimentet, men regner med at de også kan dekke en god del av dette.

 

Det ligger også 4 stk Aqara dørsensorer og 4 fukt-sensorer i en eske i kjelleren, og de bør inn i løsningen. Har en Gledopto LED-stripe med Hue-kompatibel kontroller, som kanskje kan brukes på kjøkkenet, men jeg er usikker på om den tåler fukt (damp).

 

Dessverre ser det ikke ut til at Aqara-utstyret kan styres av verken Philips Hue eller IKEA sine huber/bridger, så jeg vurderer å kjøpe en Aqara hub i tillegg. Jeg har satt opp Home Assistant på en Raspberry Pi 4, men vil helst slippe å styre med ZWave- og Zigbee-dongler og måtte fikle og styre alt for mye for å få ting til å fungere. Da vil jeg heller la HA styre via sine ferdige integrasjoner mot Philips Hue, IKEA Trådløs og Aqara.

 

Spørsmålene mine blir da:

  • Hvordan ville dere løst dette selv, hvis det var dere som skulle gjort dette?
  • Hvor kjøper dere deres utstyr for ikke å ende i fosterstilling i dusjen etterpå pga følelsen av å ha blitt voldtatt prismessig?
  • Kjenner dere til Hue-kompatible pærer, brytere og annet som ikke koster skjorta, og som er like enkelt å importere og konfigurere som standard Hue-komponenter? Jeg vil ikke begynne med Sonoff-dingser hvor jeg må bytte firmware osv - det må funke "out of the box".

 

Enkelhet og høy WAF er viktig for å få aksept i heimen, og alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Slik som du ikke vil gjøre.......

 

Jeg har verken energi eller anledning til å bruke masse tid på å få dette til å fungere. Jeg føler meg ferdig med fikling og "prøv og feil" for å få til noe som kanskje fungerer men som jeg ikke tør å stole på. Og kona vil ikke at jeg introduserer kompleksitet og nye rutiner. Det er derfor jeg er ute etter noe som er så enkelt og nøkkelferdig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd om hvilket system du skal velge er alltid vanskelig fordi det avhenger veldig mye av ditt eget kunnskapsnivå og vilje til egeninnsats. En smule forenklet (og ikke helt riktig) er kostnaden med innkjøp av utstyr omvendt proporsjonal med egeninnsatsen. Jeg er vel på noe rundt mitt femte system nå og det er fordi jeg liker å jobbe med slikt og har egentlig gjort det (i industriskala som er noe helt annet) siden tidlig -80 tall.

 

Jeg kjenner ikke Home Assistant men det er der mange her som gjør men så lenge du allerede har den oppe og gå så antar jeg det er en vei du har tenkt å forfølge.

 

"Styre med Zigbee og ZWave dongler" er vel ikke annet enn at du MÅ ha en radiosender/mottaker til det systemet du velger, Zigbee for HUE/Ikea og ZWave for utstyr som er laget for det og så tar Home Assistant eller evt andre system hånd om oppsett/konfigurasjon. Der finnes vel en del bokser fra f.eks. Google som har begge disse og flere til innebygget som standard.

 

Både HUE og Ikea Trådfri fungerer supert men der dukker ofte opp behov for utstyr som ikke finnes for Zigbee og da er ZWave et godt alternativ. Her hos meg har jeg nå et Zigbee nett og 2 ZWave nett (for å kompensere for geografiske avstander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg har verken energi eller anledning til å bruke masse tid på å få dette til å fungere. Jeg føler meg ferdig med fikling og "prøv og feil" for å få til noe som kanskje fungerer men som jeg ikke tør å stole på. Og kona vil ikke at jeg introduserer kompleksitet og nye rutiner. Det er derfor jeg er ute etter noe som er så enkelt og nøkkelferdig som mulig.

Da ville jeg sett på løsninger som Homey, Smartthings eller futhurehome. Ikke erfaring med dem selv, men det skal jo være ut av boksen systemer med radioer innebygget.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (33 minutter siden):


Da ville jeg sett på løsninger som Homey, Smartthings eller futhurehome. Ikke erfaring med dem selv, men det skal jo være ut av boksen systemer med radioer innebygget.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 

Enig i det. Hvis en ikke vil fikle, da er neppe Home Assistant tingen. Men samtidig har du jo noe nå og det er dumt å bruke enda mer penger. Jeg føler det er svært vanskelig å gi gode råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange (hue, Ikea, aqara) zigbree nettverk er vel heller ikke å anbefale. En får et dårlig utbygd mesh som potensielt kræsjer med hverandre hvis en ikke har lyst til å fikle med kanaler. Men IKEA utstyr er vel mulig å legge til på hue broen - men igjen litt mer fikling.


Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (20 minutter siden):

Mange (hue, Ikea, aqara) zigbree nettverk er vel heller ikke å anbefale

Normalt skal det jo ikke være nødvendig å ha flere Zigbee nettverk, jeg har 2 ZWave nettverk pga geografiske årsaker. I mitt Zigbee nettverk er der både HUE, Ikea, Nedis, Heimann, Sunricher, Tuyatec og annet utstyr og det fungerer helt supert i samme nettverket. Jeg opplever også at Zigbee mesher langt bedre enn ZWave.

 

Eneste grunn til flere Zigbee nettverk må vel være at en skal bruke HUE-appen OG Ikea-appen og evt. andre apper i stedet for å henge det hele sammen i et system.

 

Ikke at det er så interressant for andre men slik ser Zigbee nettet mitt ut i dag:

bilde.thumb.png.efe74482e32dab7015bd16dea33327b5.png

 

"Satelitttnodene" er alle batterinoder og bygger ikke mesh.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, da har jeg hoppet i det og bestilt meg en ConBee II for å se hva jeg får ut av den i kombinasjon med HomeAssistant på RPi4. Sliter fremdeles med at Aeotec Z-Stick 5(?) mister kontakten med RPi’en, men det er Z-Stick’en som er problemet der i følge internett.

 

Et kjapt kontroll-spørsmål: Det er ikke noe problem å ha flere brytere mot de samme lysene, right? Så jeg kan ha bryter både ved døra inn til et rom samt inne på rommet, typisk ved senga på et soverom eller i hver ende av en trappegang? Har Trådfri på soverommene og Hue i gangene (og snart på kjøkkenet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 hours ago, ThomasBjorseth said:

Sliter fremdeles med at Aeotec Z-Stick 5(?) mister kontakten med RPi’en, men det er Z-Stick’en som er problemet der i følge internett.

Prøv å oppgrader Aeotec Z-Stick 5 til Aeotec Z-Stick 5+ ved hjelp av Aeotec sitt backup verktøy. Se her: https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000242397-upgrade-network-to-z-stick-gen5-and-backup-tool

Aeotec Z-Stick 5 og USB3 er ikke venner på raspberry pi 4. https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000242202-z-stick-gen5-user-guide 

 

Flere brytere til samme lys tror jeg ikke blir noe problem. HA lytter til alle "events" som skjer. Jeg er ikke sikker, men selv samme merke på bryter skal være en unik event. Men trykkes bryterene samtidig kan det bli konflikt. Se mer om Events her: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/events/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på.. 🙂

Du trenger utesensor(?), innesensor for hvert rom, lyspærer, dimmebrytere og muligens noen veggplugger.

Om du tenker å gå for Hue sitt system så må du ha en Hue-hub.

Hue-hubben er begrenset mht. båndbredde, så det kan hende at du må ha flere hubber for ett større annlegg.

Home Assistant, HomeSeer og openHAB er kapable til å kjøre ett større mere avansert system med en zigbee USB-stikke (om du vil gå den veien).

Men en Hue-hub er muligens en god start. Selv finner jeg den begrenset mht. automatisering.

 

White Ambiance belysning koster mere en vanlig ensfarget, men å ha muligheten til å justere hvit-fargen er meget behagelig. Det kjøpes inn minimalt med ensfarget hvit belysning hos meg, selv for utendørsbelysning.

Og, ja, jeg blir sikkert aldri ferdig med å smartifisere, så det kjøpes inn litt og litt.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (15 minutter siden):

Det kommer an på.. 🙂

Du trenger utesensor(?), innesensor for hvert rom, lyspærer, dimmebrytere og muligens noen veggplugger.

Om du tenker å gå for Hue sitt system så må du ha en Hue-hub.

Hue-hubben er begrenset mht. båndbredde, så det kan hende at du må ha flere hubber for ett større annlegg.

Home Assistant, HomeSeer og openHAB er kapable til å kjøre ett større mere avansert system med en zigbee USB-stikke (om du vil gå den veien).

Men en Hue-hub er muligens en god start. Selv finner jeg den begrenset mht. automatisering.

 

White Ambiance belysning koster mere en vanlig ensfarget, men å ha muligheten til å justere hvit-fargen er meget behagelig. Det kjøpes inn minimalt med ensfarget hvit belysning hos meg, selv for utendørsbelysning.

Og, ja, jeg blir sikkert aldri ferdig med å smartifisere, så det kjøpes inn litt og litt.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Espen Garman said:

Hva koster det ca. å ha en "vanlig" enebolig utstyrt med HUE?

"Hvor langt er et tau?" ;) 

 

Veldig tommelfinger-regning tilsier at du (uten arbeid) kommer langt for 10.000 kr og nesten i mål for 20.000 kr. Men det kan alltid bli dyrere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.