Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wifi varmegjenvinnings ventilasjonsvifte


Anbefalte innlegg

Jeg har to stk av nevnte vifte. De gjorde underverker for inneluften, men jeg har ikke fått koblet de opp mot mitt wifi, siden programvaren kræsjer på PCen min (Win 10). En dag skal jeg få tak i en annen PC og få koblet de opp mot nettverket mitt. Tanken er å kjøre en pakkesniffer for å se om det er noe som kan styres fra HomeSeer. En dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er støynivået? Tenker på soverommet, kan vel bli for mye med 11dB om en sliter med å sovne. Da kommer jo eventuelt smart-sengeteppet til moskus inn da som venter med å starte ventilen til en har sovnet ?

 

Men til stuen nede ekke støynivået så kritisk at 11dB går nok helt fint. verre med å lage hull i murpussen, lecaen, innerveggen og for ikke å snakke om fuktsperren og det der :-P 

 

edit: var visst bare 11 og ikke 19 dB 

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Tenker på soverommet, kan vel bli for mye med 11dB om en sliter med å sovne.

Hvis den faktisk holder 11 dB, så burde det ikke være et problem. Høreterskelen er 0 dB.

 

Det er sjeldent å måle under 16-18 dB i soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Hr Kotelett said:

Hvordan er støynivået?

 

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg ikke hører vifta på soverommet. Det gjør jeg. Første natta tenkte jeg at jeg måtte skru den av om nettene. Etter et par netter så hører jeg den ikke hvis jeg ikke hører etter (det vil si at den ikke plager meg). Dette er på laveste nivå (minst luftutskifting). Vifta er montert oppunder taket, ca 2,5 meter fra øret mitt.

 

Den i stua står og går på nivå 2. Den høres også, men her er det ikke så kritisk. Hvis det blir mange på besøk, setter jeg den på nivå 3. Da lager den litt lyd, men fordelen ved frisk luft er verdt det.

Nå skal jeg føye til at jeg bor i et gammelt hus, som ikke har noen annen ventil (bortsett fra badet og kjøkkenventilator) enn disse to nevnte viftene. Ikke engang en luftespalte under vinduer.

 

Vurderer et par til, for å kunne kjøre de synkront (motfase) på lavere støynivå, med samme luftutskifting.

 

EDIT:

Det er ikke selve støynivået fra vifta (som kan måles med db-måler) som plager, det er i det vifta stopper og går andre veien.

Endret av mosfet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, mosfet skrev:

Nå skal jeg føye til at jeg bor i et gammelt hus, som ikke har noen annen ventil (bortsett fra badet og kjøkkenventilator) enn disse to nevnte viftene. Ikke engang en luftespalte under vinduer.

Dette høres jo faktisk ganske praktisk ut. Jeg bor også i et gammelt hus, det et av soverommene kunne absolutt trenge mer luft...

 

Lagde du hull selv, eller hadde du eksisterende kanal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Lagde du hull selv, eller hadde du eksisterende kanal?

 

Måtte lage hull selv.

Forborret gjennom veggen med et tynt langt bor. Brukte hullsag fra begge sider så langt inn koppen gikk. Deretter var det bare å fullføre gjennomføringen med en fein-sag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert to versjoner av denne viftetypen og laget monteringsvideo... Ikke veldig bra kvalitet.

Men vil ikke poste denne her før leverandøren godkjenner videoen.

Har en i stua og en på et av soverommene.
Enig i at det er om den står på varmegjenvinning at man legger merke til at den sinner opp og ned i hastighet når den skifter rettning. Går greit å ha den på laveste stille rett ved sengen. Den typen jeg linket til her har viften på yttersiden av varmeelementet, og dermed lengst vekk i forhold til lyd innvendig. Den som heter TwinFresh Comfo har viften på innsiden. Ikke noe plagende støy, men høres litt bedre.
Fordelen med denne er at varmeelementet og viften totalt blir kortere, og viften bygger litt på innsiden. Så da blir det lettere å få det fint med vegger som er normal tykkelse. Om du har tykk vegg, er det ikke noen problem, men med normal vegg, så måtte jeg fore ut va 3 cm utvendig for å få plass til hele viften og varmeelementet.

 

Har brukt 433 kontaktbrytere for å kontrollere mine med HS3. Ofte kr 99 for 3 stk, og fungerer fint.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/luxorparts-fjernstrombrytere-2000-w-3-pk--p50219
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har grublet litt på dette

 

Med kjeramisk kjerne her: 

https://www.alibaba.com/product-detail/Ceramic-Honeycomb-stone-heat-accumulation_60518728499.html?spm=a2700.7724838.0.0.JRinWO

og reversible vifte her:

https://www.alibaba.com/showroom/reversible-ec-fan.html

og litt styring av hastighet på viften (finner en 12volts vifte som er reversible kan den f.eks kjøres på 7v og 5v i tillegg) og da forhåpentligvis få en stille løsning.

Pluss litt filtre og slikt. 

 

Og med hjemmeautomasjonsystem bør det jo kunne la seg gjøre å styre utluft i 70sek, og innluft i 70sek. Og eventuelt ha det med temp og luftfuktighet styring.

 

Med litt mer googling skal jeg finne noen produkter som er dugenes. 97% varmegjenvining kan vi vel se langt etter menmen :P

Og da kan en jo bruke eksisterende ventilhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 18.1.2017 klokken 19.33, Hr Kotelett skrev:

Hmmm, har grublet litt på dette

 

Med kjeramisk kjerne her: 

https://www.alibaba.com/product-detail/Ceramic-Honeycomb-stone-heat-accumulation_60518728499.html?spm=a2700.7724838.0.0.JRinWO

og reversible vifte her:

https://www.alibaba.com/showroom/reversible-ec-fan.html

og litt styring av hastighet på viften (finner en 12volts vifte som er reversible kan den f.eks kjøres på 7v og 5v i tillegg) og da forhåpentligvis få en stille løsning.

Pluss litt filtre og slikt. 

 

Og med hjemmeautomasjonsystem bør det jo kunne la seg gjøre å styre utluft i 70sek, og innluft i 70sek. Og eventuelt ha det med temp og luftfuktighet styring.

 

Med litt mer googling skal jeg finne noen produkter som er dugenes. 97% varmegjenvining kan vi vel se langt etter menmen :P

Og da kan en jo bruke eksisterende ventilhus.

Har fått pris på 4 elementer fra kina på ca 250,-/stk + frakt på 600,- for 4 stk.

Kikket litt på vifter, vanskelig å finne noe konkret om noen som er reverserbare, men virker som det er 230v vifter med AC/DC konverting internt i vifta.

Der burde det kanskje være mulig å hente ut DC spenningen til vifta og snu den for å reversere..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en, http://www.frozencpu.com/products/11317/fan-730/Akust_Reversible_120mm_x_25mm_Speed_Control_Fan_FG men minste dB er 22,

 

Her er en 12v, men da snakker vi 55 dB, bare brukenes når en ikke er i rommet da :P http://www.enclosureclimatecontrol.com/ghv1000210-4-7-inch-119mm-enclosure-filter-fan-12vdc-21-cfm-reversible-airflow-ip54-ul-csa/

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.1.2017 at 10:58, tonheim said:

Jeg har montert to versjoner av denne viftetypen og laget monteringsvideo... Ikke veldig bra kvalitet.

 

 

Var det vifta eller videoen det ikke var bra kvalitet på?

 

Har kjøpt en slik vifte selv, bare uten wifi. Har ikke montert enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Det utvendige gitteret tror jeg ikke stopper mus...

 

Jeg har tenkt å ha dette i sokkeletasje, der kommer viften ca 40 cm over bakkeplan på ytterveggen. 

 

Begge mine er høyt på veggen, og det er et mindre gitter direkte på røret inni den store ventilhetta. Men det er flere å velge mellom om. Man kan vel også bare kjøpe den man ønsker i en butikk. Uansett tviler jeg veldig på at musen kommer forbi varmeelementet.... filter og vifte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hr Kotelett

Fikk pakke fra Kina idag, 4 stk keramiske elementer, 93x152mm (diameter og lengde).

Har ikke fått viften ennå, men tipper jeg prøver meg med å bare manuelt snu en standard kanalvifte jeg har, også sette temperaturmålere på hver side, se om jeg kan beregne noe virkningsgrad.

Pris endte på ca 1300,- for 4 stk DDP (levert ferdig fortollet)

Også trenger man da en vifte og en arduino/ESP og litt logikk, så får man 4 varmegjenvinningsvifter til langt under prisen av 1 :D hvis det virker da..

IMG_20170327_165336.jpg

IMG_20170327_165342.jpg

Endret av Actibus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.