Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Installere DALI lyssystem i 12 år gml leilighet?


teslaboy

Anbefalte innlegg

Hei, eier 12 år gammel leilighet i et borettslag. Det er generelt få lamper i leiligheten, og det lille som er er stygt, har lite sammenhengende design og gir lite lys. Har fundert en stund på smarthus, og kommet frem til at god, stabil og praktisk belysning kanskje er det viktigste for meg.

 

Må uansett kjøpe en del lamper, og lurte i den sammenheng på hvor mye ekstra det kan koste å gjøre det "smart". Er ikke elektriker, men er nevenyttig og datakyndig, og kan kanskje gjøre noe selv for at livet til elektrikeren skal bli lettere.
 

Så for meg at kanskje DALI kunne være et godt valg. Er dataingeniør og kan programmere, men fint hvis det er noe som er stabilt og også kan brukes av hvem som helst når leiligheten en gang skal selges.. Så for meg å ha vanlige lysbrytere, men i tillegg funksjoner som:

- Slå på lys i gang og kjøkken når jeg kommer hjem (et knappetrykk?)

- Slå av alle lys når jeg skal legge meg

- Opprette (og kanskje endre?) soner hvor jeg kan dimme ulik lysstyrke (f.eks. skille dimming av stue og kjøkken i åpen kjøkkenløsning)

- Justere lystemperaturen (fargen)

 

Kunne det vært mulig å koble seg til med mobiltelefon til DALI via KNX og Apple HomeKit?

 

Ellers har også et spørsmål når det kommer til lysdesign, som jeg kanskje burde spurt en lysdesigner.. Så for meg å installere masse LED spotter med dimmere for å få godt lys. Men leste om flere lysdesignere som mente at det ofte var dårlig valg interiørmessig og arkitektonisk (med tanke på arbeidslys vs  generell belysning vs aksentbelysning, for eksempel). Noen som har erfaringer med å bruke lysdesignere til å velge ut lampetyper, antall og plassering?

Endret av teslaboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje bare gå for IKEA Trådfri pærer istedet, med konvensjonelle lamper? Og så satse på at ting blir bra integrert med Apple Homekit når Matter kommer.

 

Var innom Lampehuset i dag, og de hadde verken hørt om KNX eller DALI.. 😬

Endret av teslaboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om Hue kan være en god start.

Jeg fant Hue-huben og tilhørende App begrensende mht. litt mere detaljstyring.

Men det virker og er stabilt. 
Og investeringen er ikke bortkastet om du velger å gå videre til feks. Home Assistant, HomeSeer eller openHAB.

 

Om/Når du flytter så tar du med deg dingsene som da kan taes ut av sokklene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Home-Assistant, med Z-Wave og ZigBee utstyr, når alt av automasjoner omsider ble som ønsket, så rører man ikke en eneste lysbryter.. 🙂
Den dagen leiligheten selges blir HA slettet, men alt av lysbrytere fungerer uten HA.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter gjerne og legg ved et ark med info om hva slags utstyr du etterlater.  En oppegående kjøper vil nok bli veldig glad for å slippe å forske det fram selv.

 

Samboern kjøpte hytte i fjor.  Har ikke funnet spor av noen brytere, smarte dimmere eller pucker.  Men oppdaget ved en ren tilfeldighet til sammen 9 Trådfri pærer. Ikke store greia men selgeren kunne nå gjerne ha nevnt det, spør du meg.  Bare flaks at jeg oppdaget dem ved at et par av dem joinet en åpen zigbee2mqttl.  Kunne like gjerne ha endt opp med feilsøking etter et mislykket forsøk på å sette en dimmer foran....

 

Håper at jeg ikke har gått glipp av noe mer skjult.  Sitter det en puck, som ikke er factory resatt, i en boks et sted så er det jo bortimot puck umulig å gjette det.

 

Går liksom ikke rundt og skrur ut alle pærer for å se på dem heller.  Burde kanskje det i nyinnkjøpt brukt-bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.