Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvorfor ser jeg når døra blir åpnet, men kan ikke låse opp eller endre innstillinger?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har en EasyAccess EasyCode Touch, med Zigbee-brikke. Den fungerte da jeg først koblet den til, men nå gir den bare respons, den lar seg ikke styre. Jeg har Zigbee2MQTT versjon 1.22.2 commit: 1a0a9a6e, med en ConBee2. Jeg kan se når noen går inn, men jeg kan altså ikke endre noe som helst, verken slå av smekklås, endre lydstyrke eller låse opp døra. Hvor bør jeg begynne å lete? Jeg har null erfaring med Zigbee, for jeg kjøpte ConBeen bare for å styre denne låsen. Jeg ville foretrukket en ID Lock, men det er bare en vei inn der, så jeg måtte ha noe som har en fysisk nøkkel i tilfelle elektronikken skulle gå i dass på en eller annen måte. Og det ville selvsagt bare skjedd når fruen hadde hastverk med å komme seg inn! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vel, da skjønte jeg det. Enten er disse Zigbee-greiene noe j... møl, eller så er det dårlig implementerting. Etter et par dager mister låsen delvis kontakt med Zigbee2MQTT! Det går med respons (låst opp, åpnet osv), men den andre veien kommer det ingenting. Det går ikke an å låse den opp heller. Hvis jeg tar ut og setter inn igjen et av batteriene, virker det igjen. Veldig morsomt når fruen akkurat har vent seg til at døra låser seg automatisk opp når hun kommer mot den! 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det kanskje kanalen... Jeg hadde nok ikke lest leksene mine godt nok, jeg hadde kanal 11, og midt i sentrum, med diverse trådløse nett i nærheten er det veldig travelt der. Så nå har jeg flyttet alt til kanal 25, og det ser ut som om bevegelsessensorene også reagerer mye kjappere der. Krysser fingrene for at det funker nå. Alt som kjører på Zigbee i sjappa er fra to til fem meter fra Pi-en, så det er ikke et rekkeviddeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Egentlig, ja... Min har ikke vært brukt på noen måneder fordi den hopper inn og ut, og så må jeg ta ut batteriet for å få den til å virke igjen. Får se om jeg en dag får ånden over meg og prøver å oppdatere firmware. Skulle virkelig ønske at ID Lock hadde muligheten for fysisk reservenøkkel, så jeg kunne brukt det i leiligheten også, for den har de siste årene (etter at 150 kom) bare funket. Men med bare én dør inn til leiligheten blir det litt for knotete hvis noe skulle skje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.