Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flexit VG400 kontroll på en enkel måte


Anbefalte innlegg

Jeg har en 20 år gammel Flexit VG400 som balansert ventilasjon i et hus på ca 180 kvm. Den har fungert feilfritt, men en kryssvarmeveksler er ikke veldig effektivt så den pumper veldig mye varme rett ut, selv om jeg har kjørt den på laveste turtall.

 

Så det må ligge en stor besparelse i å slå denne av en stor del av døgnet. Hensikten med balansert ventilasjon er å skape godt inneklima. Klima kan få dårlig kvalitet av fuktighet, CO2 som vi puster ut, og gassing fra materialer, maling og møbler.

Fordelen med å bo i et gammelt hus er at det ikke gasser mye. CO2 er veldig lite. Et menneske puster ut ca 300 liter pr døgn, mens huset er på 400 kubikkmeter. Det tar litt tid før det blir merkbart dårlig med to personer.

Men fukt er et problem.

 

Jeg tenker meg derfor å slå av ventilasjonen store deler av døgnet. Den vil bare gå en kort stund om natten når strøm er billig. Men i tillegg vil jeg montere hygrometre på bad og vaskerom, kanskje også kjøkken, som starter aggregatet når luftfuktigheten øker.

Til å måle luftfuktighet skal jeg bruke Shelly WiFi sensor:    shelly-humidity-temperature-smart-home-automation-sensor/

 

Det er et par andre systemer for å kontroller VG400 her på forumet, men jeg valgte å løse dette på en annen måte for å slippe å programmere. Jeg bruker en Shelly Uni enhet til å styre aggregatet:    shelly-uni-smart-home-automation-device

 

Flexit VG400 bruker styrepanel SP30 som kommuniserer med aggregat via en 8 leder kabel med RJ45 kontakter, altså en nettverkskabel.

Kommunikasjonen er veldig enkel: pinne 5 eller 6 settes høy til 24 volt for å velge hastighet. Tilsvarende settes pinne 3 for å slå på ettervarme.

Jeg har disablet ettervarme ved å fjerne et rele i styringsenheten, og så har jeg fjernet laveste hastighet slik at vifter stopper hvis ikke pinne 5 eller 6 er høye.

I tillegg har jeg redusert Normal hastighet til Lav ved å flytte på noen kontakter på en trafo. (En autotrafo styrer viftehastigheter).

Alt. ISDN SP30.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å styre aggregatet trengs i prinsippet bare to releer, ett for hver hastighet. Men jeg ville gjerne ha en manuell backup løsning, så jeg valgte å koble meg til i serie med styrepanelet SP30, og med en enkel vender for å velge manuell eller auto.

Under uttesting fant jeg ut at aggregatet overhode ikke likte at både Max og Normal hastighet vble valgt samtidig. Etter at det skjedde fikk jeg ikke stoppet aggregatet, og ikke endret hastighet. Etter litt av og på med strømmen så kom det heldigvis i gang igjen.

 

Altså bør man ha en sperre som hindrer at både max og normal slår inn samtidig. Det kan gtjøres i software i kontrollprogrammet, Homeseer i mitt tilfelle, men jeg fortrekker en hardware løsning, forrigling som det kalles. Det ideelle er å bruke to releer, hver- med to kontakter, en normalt åpen, og en normalt lukket.

 

Men det hadde jeg ikke plass til i veggboksen min. Shelly Uni har to digitale utganger (tror det er opto-koblet open collector), men også to digitale innganger. Så jeg koblet en digital inngang til en digital utgang for hver av hastighetene. Derved kan jeg i Homeseer sjekke om en utgang er satt før jeg trigger den andre.

 

Skjema:  Venderen velger auto/manuell. D1 og D2 er to standard dioder, 1N4004 eller lignende og alarm LED er en erstatnig for den som sitter på SP30 kortet, og som gir alarm i auto modus.

 

Kobling Redigert.jpg

Jeg brukte en kort nettverkskabel jeg hadde liggende og koblet meg inn på denne med en avgrening til Shelly Uni.

IMG_9925.JPG

IMG_9928.JPG

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kan man løse det med to releeer, her er de forriglet. Altså to kontaktsett pr rele. Uten forrigling blir det enda enklere da du trenger kun en kontakt.

Med Rele Redigert.jpg

Homeseer - eventer

 

To virtuelle devices for å velge hastighet:
Flexit til Normal - Device

Flexit til MAX - Device

 

Disse brukes til å kjøre Eventer Normal og Max hastighet. Event Normal setter Max hastigheten til av, venter 10 sekunder og starter viften om Max hastigheten er av. (sjekker Out). Og motsatt.

 

 

Event Set Low speed 1   (evnter for max hastighet blir tilsvarende)

 

IF

Flexit til Normal - Device Normal had its value set to On // Virtuell device
THEN

Set Device:

Flexit Ventilasjon High Speed Relay-0 to off         // Slår av max hastighet

Set Device:

Flexit til MAX Device to Off                                  // Slår av max hastighet virtuell device

Run Event Ventilasjon Set Low speed 2 After waiting 10s     // Vent 10 sek og så kjør event for å sjkke at max er av, mog så slå på normal

 

 

 

Event Ventilasjon Set Low speed 2

 

IF

This Event Is Manually Triggered

AND IF

Flexit Ventilasjon Flexit MAX has a value equal to Off       // Input for Max hastighet= OUT2
THEN

Set Device:

Flexit Ventilasjon Low Speed relay-1 to on

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei, dette var spennede lesing. Jeg har en S3R med samme kretskort (VG400) og SP30 styrepanel. Mitt ønske er å styre forsering av avsug basert på luftfuktighet ved f.eks dusjing eller høy fuktighet pga matlaging på kjøkkenet. Jeg har sett på ett hygrometer (https://www.elfadistrelec.no/no/hygrostat-kanalmontering-1co-15a-30-100-jumo-907032-20-202-928/p/30220115)  som jeg kan stikke inn i avsugsrøret for avlesning av relativ fuktighet. Denne gir potensialfri utgang enten standard lukket eller standard åpen. 

 

Her stopper min kompetanse, så jeg lurer på om du kan hjelpe meg med hvordan jeg kan koble dette til helst på kretskortet samtidig med at jeg kan bruke SP30 som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Frodeb Du kan koble det på samme måte som skjema over viser, men forenklet. Antar vifte skal gå til max ved høy luftfukt. Da trenger du kun å legge "6" til 24V når luftfukt øker over et gitt nivå. Men samtidig må du også bryte 24V til SP30 så ikke viften får to styresignaler samtidig. Det liker den ikke. Hygrostaten din har en vekslekontakt du kan bruke til dette. Dvs, samme kontakt bryter 24V til SP30, og leverer 24V til vifte på Max inngang.
Sett også inn en diode, D1 for å hindre at SP30 får 24V inn på Max-inngangen.
Ikke så lett å gjøre dette på kortet. lettere å koble seg på kablen mellom vifte og styringsenhet.
Håper dette er til hjelp

PS. Du må teste dette på eget ansvar...

StyringFlexit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
mogiebi skrev (4 timer siden):

@otto

Har en SP30 selv her mot VG400 anlegg. Har noen forsøkt å benytte den 4-pins ISDN porten for å kjøre noe override av SP30? Har akkurat begynt å skumme postene her for å se mulighetene.

 

Tenker du på den som går til B6? Det skal være til Termofuktvakt i følge skjema. Mulig den kan brukes til andre ting også? jeg har kun gjort som skrevet ovenfor. Har fungert prikkfritt i et år nå.

 

Skjema.thumb.JPG.90fee675f48c495a6483aecac6063b67.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ta med styring av varme, siden det til tider kan være aktuelt å pumpe på med radiatovarme i ventilasjonen hvis strømmen er billig etc.
Tenker også å bevare "min" nivå muligheten. Hvordan vil det kunne aktiveres?

Kretskort-skjemaene, hvor har du funnet disse for øvrig? Er lite dokumentasjon å grave opp på nettet fra Flexit med mye døde linker om dagen.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mogiebiJeg sendte en mail til Flexit support og fikk skjema derfra. God service! Legger det ved her. Jeg har også koblet om på trafoen så Lav tilsvarer normal viftehastighet. Helt unødvendig å la vifta gå 24 timer i døgnet. Dette fordi den defaulter til normal ved strømbrudd.  (Endret pgr av typo..)

 

ko_93500_3309.pdf Flexit VG 400.pdf

 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

jeg har en vg400 som jeg ønsker å få programmert sånn at den går 12 timer på lav hastighet og 12 timer på medium hastighet. Hva er den enkleste måten å gjøre dette på for en ingeniør som ikke kan noe særlig automasjon/ programmering?
 

Og så har jeg et bonusønske som er å kjøre forsering på maks hastighet ved å måle fuktigheten i avtrekket på badet. Ønsker også tips til enkle måter å sette dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lavvosolberg Hei. Du kan gjøre det med relestyring. Feks en timer for å styre på tid, og et hygrometer med releutgang. Så kobler du via releer som vist i tegningen øverst. Jeg er på fjelltur i Argentina nå, så vanskelig for meg å tegne et skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Villevent VVX 400 -TFV-H. Dette har en trafo med tre viklinger som styrer hastigheten på anlegget. Inne i aggregatet var det allerede et rele som buypasser den vridebryderen som regulerer hastigheten, sånn at aggregatet får den høyeste spenning/hastighet.

Jeg fikk dette koblet om, sånn at anlegget går i den mellomste/normalhastighet når vridebryteren er buypasset. Dette bruker jeg som normalinnstilling når noen er hjemme, og strømprisen ikke er alt for høy. Når strømprisen er veldig høy (og rf på bad/vaskerom er lav etc.), eller når huset er i bortemodus går anlegge automatisk i bryterstyrt modus (vridebryteren står fast på lav hastighet).

Releet styres av en enkel fibaroplug, og i tillegg har jeg en smartplug på stikkontakten for å måle forbruket. Dette var en superenkel og billig måte å gjøre ventilasjonsanlegget smart på her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.