Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Restore HA


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte fra SD kort til SSD på rp4, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg er nødt til å legge til alle zwave og zigbee enheter på nytt ved restore? Har deconz for øyeblikket men tenker å bytte til zigbee2mqtt dersom jeg må legge til alle enheter på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solosuper skrev (24 minutter siden):

Vurderer å bytte fra SD kort til SSD på rp4, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg er nødt til å legge til alle zwave og zigbee enheter på nytt ved restore? Har deconz for øyeblikket men tenker å bytte til zigbee2mqtt dersom jeg må legge til alle enheter på nytt.

Hvis du skal gjøre det på den måten som er støttet og som er offisiell, så er det et eget menyvalg i HA som gjør alt for deg uten at du merker så mye til det.
Dette krever at du fortsatt beholder SD kort som den kan boote i fra og så ligger alle data på SSD. 

Vær oppmerksom på at å boote fra SSD på en rp4 ikke er støttet og det finnes en del fallgruver.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solosuper skrev (4 minutter siden):

Har tidligere satt opp en rp4 med HDD hos en kompis, uten å oppleve problemer. Regner med å boote fra SSD vil gjøres på samme måte. Vil det by på problemer å restore HA fra SD kort til SSD etter at HA er installert?

Problemet er at du ikke har noen garanti på at firmware i rpi4 finner disk eller usb til sata adapter.

Hvorfor er det så viktig å la være å boote fra SD kort?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du flytter datadisk til SSD og booter fra SD så vil SD kortet være i skrivebeskyttet modus. Du får ingen slitasje på det.

Dessuten er ikke flashminne i et SD kort av en dårligere kvalitet enn flashminne brukt i andre produkter. At en SSD er mer solid bunner mest i at de har langt større kapasitet enn det som er vanlig på SD kort. Et 256GB SD kort kan i teorien vare like lenge som en 256GB SSD, men begge varer 128 ganger lenger enn et 2GB SD kort.

Men som nevnt, å boote fra SD kort er sannsynligvis det mest pålitelige her kontra å boote rett fra SSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Problemet er at du ikke har noen garanti på at firmware i rpi4 finner disk eller usb til sata adapter.

Dette skal nå være ganske så robust og stabilt med nyere firmware i RPien.

 

Ser ikke helt problemet med å droppe minnekortet.  Uansett hvordan du snur på dette så vil jo kortet være en unødvendig komponent som kan gå fløyten. Du kan like gjerne boote fra SSDen hvis alt av applikasjoner er avhengige av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (49 minutter siden):

Dette skal nå være ganske så robust og stabilt med nyere firmware i RPien.

 

Ser ikke helt problemet med å droppe minnekortet.  Uansett hvordan du snur på dette så vil jo kortet være en unødvendig komponent som kan gå fløyten. Du kan like gjerne boote fra SSDen hvis alt av applikasjoner er avhengige av den.

Firmware blir stadig bedre, ja.

Men det er et menyvalg i HA for å bytte datadisk. Kan knapt bli lettere enn å bruke den funksjonen istedenfor å lure på hvordan en skal få over data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (5 timer siden):

Dette skal nå være ganske så robust og stabilt med nyere firmware i RPien.

 

Ser ikke helt problemet med å droppe minnekortet.  Uansett hvordan du snur på dette så vil jo kortet være en unødvendig komponent som kan gå fløyten. Du kan like gjerne boote fra SSDen hvis alt av applikasjoner er avhengige av den.

Men vil det gå helt fint å ta en snapshot av HA fra SD kortet og installere HA på nytt på en SSD og restore snapshoten fra SD kortet på SSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.