Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fiber rett inn i eget utstyr?


calamity

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å vurderer innkjøp av unifi eller omada utstyr for ny bolig. Jeg vet vel ca hva jeg vil ha, men lurer på hvordan andre har løst kobling fra fiberkabelen i veggen til eget utstyr. Er det slik at de fleste beholder leverandør sin modem/router og kobler videre nettverkskabel fra denne inn i egen firewall eller switch?

Jeg ville nok vært mest fornøyd med å koble fiberen rett i en ER7206 (TP-link), så ta kabel videre til switcher og så videre til AP + poe utstyr dersom det er rimelig uproblematisk. 

Men jeg er lite gira på å bruke masse timer på å fikse småfeil for å få alt til å funke. vil gjerne sette opp egne vlan og sånn, men hvis ting ikke funker, eller over tider flere ganger slutter å funke fordi leverandør endrer instillinger høres dette slitsomt ut. 

Leverandør er altibox i tønsberg om noen har mer direkte erfaring med den leverandøren.

Spent på å høre hvordan andre har løst oppsett av eget utstyr mot leverandør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt å sette opp når det er gjort 1 gang. :)

 

Skal du kun ha internett eller TV+internett?

 

Kjøper du Unifi Dream Machine Pro eller USG Pro er det bare å plugge kjøpe SFP-modul og plugge fiber rett inn.

 

Gjengen på Freak er de mest kunnskapsrike om dette:

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=313333&page=11

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (16 timer siden):

Dette er enkelt å sette opp når det er gjort 1 gang. :)

 

Skal du kun ha internett eller TV+internett?

 

Kjøper du Unifi Dream Machine Pro eller USG Pro er det bare å plugge kjøpe SFP-modul og plugge fiber rett inn.

 

Gjengen på Freak er de mest kunnskapsrike om dette:

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=313333&page=11

Takk for link til freak, skal bruke det for videre research :)

 

jeg prøver å overbevise kona om at vi kun trenger internett, så vi får se hvordan det går ;)

 

For øyeblikket lener jeg mot en tp link ER7206 med sfp modul, og tilhørende tp link Switch og AP, så kan alt kjøre omada og være halvparten av prisen til unifi. Pluss at jeg da ikke må registrere meg og trenger ikke tenke over alt av data som trackes og så leakes ved neste brudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
calamity skrev (På 16.2.2022 den 8.02):

Takk for link til freak, skal bruke det for videre research :)

 

jeg prøver å overbevise kona om at vi kun trenger internett, så vi får se hvordan det går ;)

 

For øyeblikket lener jeg mot en tp link ER7206 med sfp modul, og tilhørende tp link Switch og AP, så kan alt kjøre omada og være halvparten av prisen til unifi. Pluss at jeg da ikke må registrere meg og trenger ikke tenke over alt av data som trackes og så leakes ved neste brudd :)

Vi har kun internett her hjemme. Lineær TV har vi ikke hatt på 3 år, og selv ikke kona savner det.

 

Jeg har rett nok ikke "fiber rett i eget utstyr", men jeg mistenker at det du egentlig mener er at du har ethernet-kabelen fra fiber termineringspunktet direkte i egen ruter. Det hadde jeg med Telenor, og det har jeg fortsatt med hos NextGenTel. Det er helt problemfritt hos meg.


Jeg har et TP Link Deco X60 mesh-oppsett med til 3 aksesspunkter (inkl ruteren), og planen er at de skal ha kablet backbone etter hvert for å spare litt plass i luften. Nettet er veldig stabilt, og jeg får den båndbredden jeg trenger til våre enheter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (15 minutter siden):

Jeg har rett nok ikke "fiber rett i eget utstyr", men jeg mistenker at det du egentlig mener er at du har ethernet-kabelen fra fiber termineringspunktet direkte i egen ruter. Det hadde jeg med Telenor, og det har jeg fortsatt med hos NextGenTel. Det er helt problemfritt hos meg.

 

Det kan fort være en feil antagelse. Det er ikke alle som har en egen mediekonverter fra fiber til ethernet. I mange tilfeller går fiberen direkte inn i hjemmesentralen (som Altibox kaller det), og da flytter man fiberen fysisk over til eget utstyr. I mitt tilfelle har jeg fiberen plugget inn i en Cisco-switch (kjøpte SFP-modul fra fs.com), og videre til min egen ruter (eller to rutere, faktisk, men mitt oppsett er litt spesielt). Når man gjør det slik, så må man håndtere de VLANene som Altibox benytter, for det er ingen trafikk på fiberen som ikke ligger i et VLAN. Hos Altibox benyttes VLAN 102 for internett, VLAN 101 for IPTV, og VLAN 100 for management og fasttelefon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (På 29.8.2022 den 13.03):

Vi har kun internett her hjemme. Lineær TV har vi ikke hatt på 3 år, og selv ikke kona savner det.

 

Jeg har rett nok ikke "fiber rett i eget utstyr", men jeg mistenker at det du egentlig mener er at du har ethernet-kabelen fra fiber termineringspunktet direkte i egen ruter. Det hadde jeg med Telenor, og det har jeg fortsatt med hos NextGenTel. Det er helt problemfritt hos meg.


Jeg har et TP Link Deco X60 mesh-oppsett med til 3 aksesspunkter (inkl ruteren), og planen er at de skal ha kablet backbone etter hvert for å spare litt plass i luften. Nettet er veldig stabilt, og jeg får den båndbredden jeg trenger til våre enheter. 

Tenker han mener å fjerne ISP sitt utstyr, og kjøre fiber direkte inn i eget utstyr. Altså fiberkabel inn i eget utstyr, uten ISP sin hjemmesentral eller mediakonverter.

Jeg har også som @mroek, med fiber direkte i egen ruter, for å slippe hjemmesentral og mediakonverter. Kjøpte også SFP-modul fra fs.com.

Man fjerner en feilkilde, en dings som trenger strøm, en duppeditt som kan være en flaskehals. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (8 minutter siden):

De siste gangene jeg koblet bort Altibox-modemer har de levert modem/router med løs SFP, så jeg har bare flyttet SFP'en rett over i eget utstyr (stort sett Mikrotik) - tagga VLAN 102 på SFP-porten og så er det virk.

 

 

Aha. Det er jo veldig greit hvis de har begynt å levere utstyr med løs SFP. Det gjør det jo mye enklere for dem som ikke vil bruke hjemmesentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og prøver å finne ut av det samme som dere. Fikk Altiboks installert denne uka (men tilkobles først i oktober), og ønsker å slippe Zyxel-klumpen.

Jeg har Unifi USG ruter og en Unifi US24 switch. Switchen har SFP-port, men ikke ruteren.

Er dette så enkelt som å plugge fiberen i SFP-porten og nettverkskabel videre til WAN-port på ruteren (og så isolere disse portene med VLAN og brannmur)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im_IB skrev (11 minutter siden):

Jeg sitter og prøver å finne ut av det samme som dere. Fikk Altiboks installert denne uka (men tilkobles først i oktober), og ønsker å slippe Zyxel-klumpen.

Jeg har Unifi USG ruter og en Unifi US24 switch. Switchen har SFP-port, men ikke ruteren.

Er dette så enkelt som å plugge fiberen i SFP-porten og nettverkskabel videre til WAN-port på ruteren (og så isolere disse portene med VLAN og brannmur)?

 

Ja, det er i grunnen det. Du trenger jo riktig type SFP, så hvis Altibox-hjemmesentralen ikke kommer med løs SFP, så må du kjøpe det selv. Så er det bare å sette opp SFP-porten til å være tagged member av VLAN 102, og switchporten du har koblet til WAN-porten på ruteren også som tagged member av VLAN102. I ruteren må du da også sette opp WAN-porten som tagged member av VLAN102. Hvis du vil slippe dette siste steget, så kan du sette switchporten mot ruteren som untagged (og PVID) medlem av VLAN 102. Da får ruteren alle VLAN 102 pakker, men uten VLAN-tags, og pakker som sendes fra ruteren får VLAN 102 tags når de kommer inn i switchen.

 

Jeg kjenner ikke Unifi selv, men det skal jo være bra greier, så jeg er 99.8% sikker på at dette er fullt mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (13 timer siden):

Jeg kjenner ikke Unifi selv, men det skal jo være bra greier, så jeg er 99.8% sikker på at dette er fullt mulig å få til.

Her i Haugesund er der et firma som har mye vedlikehold og service for Altibox. Jeg spurte dem hvordan jeg kunne koble Altibox sin fiber direkte inn i min UniFi USG Pro-4.

De advarte meg mot å gjøre dette, da han mente at noden som jeg var tilkoblet kunne "gå ned" og at jeg ville få et krav fra Altibox for å få noden "opp igjen".

Derfor er mitt prosjekt med Unifi og Altibox lagt død, jeg har satt Altibox sin router i bridge mode, og den ligger bare inne i 19" racket og brukes ikke til annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes søkt ut...  Lurer på om det er noe han finner på, eller om han har dokumentasjon på dette?
Det er jo åpenbart at du selv må dekke kosten om du ødelegger selve fiberen i din ende.  
Og at man er erstatningspliktig om du skulle klare å ødelegge utstyret i andre enden er jo greit. Men hvordan i all verden det skulle gå til har jeg ingen ide om. Kanskje sftp'ene deres går i "lås" om du gir dem for kraftig lys (bruker 80km sfp'er på korte strekk)? Uansett vil dette ikke være et problem om du "tar" SFP'en fra utstyret de selv leverer over i ditt eget utstyr. Eller bruker sunn fornuft.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke kompetanse til å avkrefte den påstanden, men det høres da merkelig ut.

Selv har jeg fiber rett inn i en Edgerouter ER-4, med SFP kjøpt fra Ubiquiti. Dette har fungert strålende i 4+ år.

Jeg hadde hjemmesentralen tilkoblet førts og leste et sted at det da var nødvendig å klone MAC-addressen fra denne over i egen router, siden Altibox visstnok knytter tilkoblingen til denne. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det fungerer i alle fall slik jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Byelektrikeren said:

De advarte meg mot å gjøre dette, da han mente at noden som jeg var tilkoblet kunne "gå ned" og at jeg ville få et krav fra Altibox for å få noden "opp igjen".

Helt usannsynlig, selv om du skulle prøve veldig hardt på å ødelegge.  Utstyret er ikke så skjørt.

 

Og som andre har nevnt:  Hvis du bruker deres egen SFP så er du jo ihvertfall helt sikker på at signalnivå og bølgelengde blir riktig.

 

Ellers er det jo mange som bruker eget utstyr mot Altiboks uten at de ser ut til å bry seg om det.  De vet med en gang når noen kobler vekk hjemmesentralen ettersom de gjør management av den.  Det er bare ingen grunn til at de skal bry seg så lenge de slipper support-ansvar for slike løsninger.  Og det gjetter jeg er hoved-grunnen til at de ikke dokumenterer muligheten.

 

Jeg har tatt fiber inn i egen SFP i over 6 år nå.  Ennå ikke sett noen problem av den grunn. Siden i fjor har jeg også gjort det samme på hytta, men der kunne jeg gjenbruke SFP fra hjemmesentralen.

 

Har også hatt en montør innom for å "bytte hjemmesentral" (borettslagsavtale der alle fikk oppgradert til VMG). Jeg forsøkte da å effektivisere operasjonen ved å bytte esken med den gamle sentralen mot esken med den nye.  Det gikk ikke....  Etter en telefonsamtale med Viken måtte montøren pent skru opp og koble til den nye sentralen.  Og så måtte jeg koble den vekk og skru den ned igjen etterpå 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (6 timer siden):

Her i Haugesund er der et firma som har mye vedlikehold og service for Altibox. Jeg spurte dem hvordan jeg kunne koble Altibox sin fiber direkte inn i min UniFi USG Pro-4.

De advarte meg mot å gjøre dette, da han mente at noden som jeg var tilkoblet kunne "gå ned" og at jeg ville få et krav fra Altibox for å få noden "opp igjen".

Derfor er mitt prosjekt med Unifi og Altibox lagt død, jeg har satt Altibox sin router i bridge mode, og den ligger bare inne i 19" racket og brukes ikke til annet.

 

Det der er det reneste tøv, unnskyld uttrykket. Jeg bor forøvrig også i Haugesund, og har hatt fiberen terminert i eget utstyr i 5 år nå, uten andre problemer enn litt småfikling med TV-systemet når Altibox har gjort strukturelle endringer i sin ende. Internett-delen har aldri hatt et feilslag på grunn av trøbbel i min ende.

 

I mitt oppsett så får faktisk Altibox sin hjemmesentral tilgang på VLAN 100 via min switch (den har WAN både som fiber og som ethernet, så jeg gir den VLAN 100 på ethernet-porten), men det er bare fordi jeg på grunn av jobben fremdeles har fasttelefon-nummer til spesielle anledninger.

 

Hvis Altibox sin node var så ustabil at den kunne gå ned av noe som skjer på kundesiden, så hadde det vært helt krise. Hvilket firma er det som sier slike rare ting?

 

Når det er sagt, så er det sikkert kurant nok å la Altibox sin router stå i bridge mode som en slags forvokst mediekonverter fra fiber til ethernet, men jeg ville valgt å terminere fiber i eget utstyr 10 av 10 ganger om det ikke fantes helt spesifikke grunner til å beholde Altibox sin router i loopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillmar skrev (4 timer siden):

Jeg hadde hjemmesentralen tilkoblet førts og leste et sted at det da var nødvendig å klone MAC-addressen fra denne over i egen router, siden Altibox visstnok knytter tilkoblingen til denne. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det fungerer i alle fall slik jeg har gjort.

 

Det er i hvert fall delvis sant. Altibox låser seg til MAC-adressen på routeren, og hvis man vil skifte router, så må man være frakoblet i x antall timer (der x er et ukjent tall, men antakelig i størrelsesorden 12-24 timer) for at denne låsen skal frigis. Det er heller ikke synkronisert med når DCHP lease-tiden utgår, så man kan i praksis ikke vite når denne låsen slippes, men man må i hvert fall ikke ha noen enhet der som ber om ny lease før x er utløpt.

 

Det som er ekstra fascinerende er at de har satt det opp slik at om man skifter router (som har annen MAC-adresse) så vil denne routeren få tildelt DHCP helt som normalt, men det slippes ikke noen annen trafikk gjennom. Man får altså ikke tilgang på nett, selv om DHCP gikk som normalt. Veldig snodig strategi, som kostet meg en god del frustrasjon ganske nylig i forbindelse med oppdateringer av nettet her hjemme.

 

For TV-VLANet vet jeg ikke om det er samme greia, for der har jeg alltid klonet MAC-adressen til hjemmesentralen i mitt eget ustyr. Det kan godt tenkes at det der er helt låst til den MAC-adressen, men det kan jo også tenkes det er samme system som for VLAN 102. Jeg bryr meg egentlig ikke, for det er jo greit nok å bare klone.

 

 

Endret av mroek
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 01/09/2022 at 19:44, mroek said:

Det er i hvert fall delvis sant. Altibox låser seg til MAC-adressen på routeren, og hvis man vil skifte router, så må man være frakoblet i x antall timer (der x er et ukjent tall, men antakelig i størrelsesorden 12-24 timer) for at denne låsen skal frigis. Det er heller ikke synkronisert med når DCHP lease-tiden utgår, så man kan i praksis ikke vite når denne låsen slippes, men man må i hvert fall ikke ha noen enhet der som ber om ny lease før x er utløpt.

 

Med hjemmesentralen i bridge mode kan man gjøre en  DHCP release med gammel ruter  før man kobler på ny for å slippe å måtte vente eller klone mac addresse. Regner med at man kan gjøre tilsvarende med fiberen terminert rett i eget utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neophyte skrev (På 3.10.2022 den 12.58):

 

Med hjemmesentralen i bridge mode kan man gjøre en  DHCP release med gammel ruter  før man kobler på ny for å slippe å måtte vente eller klone mac addresse. Regner med at man kan gjøre tilsvarende med fiberen terminert rett i eget utstyr.

 

Nei, det kan du ikke regne med. Det er to helt forskjellige oppsett. En hjemmesentral i bridge-mode vil etter alle solemerker fremdeles benytte sin egen MAC-adresse i kommunikasjonen med det sentrale systemet, så uansett hvilken router du benytter på innsiden, så ser ikke det sentrale systemet den MAC-adressen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hjemmesentralen oppfører seg som en bridge i "bridge-mode" vil mac adressen fra innsiden overleve gjennom. Jeg tipper den bruker egen mac i vlan 100 (admin) og bridger trafikk fra lan porten til wan. Så legger den på en vlan tag fordi utside interfacet er en trunk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neophyte skrev (3 timer siden):

Hvis hjemmesentralen oppfører seg som en bridge i "bridge-mode" vil mac adressen fra innsiden overleve gjennom. Jeg tipper den bruker egen mac i vlan 100 (admin) og bridger trafikk fra lan porten til wan. Så legger den på en vlan tag fordi utside interfacet er en trunk. 

 

At de kaller det "bridge-mode" betyr ikke at den er en bridge i ordets rette forstand, det er fullt mulig at den opererer i en litt annen modus. Men uansett, det blir jo bare spekulasjoner fra oss begge, og det er strengt tatt også en avsporing fra trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.