Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko smart - Styre 316GLED dimmer med Smartpir m/dimmer


McNugg

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått satt opp en hau med Elko Plus Smart utstyr i boligen, og står litt fast.

 

Har en Elko Smartpir m/dim i yttergang og en 316GLED dimmer i innergang.

 

Planen min var å sette det opp slik at de to styrer (Kopierer) hverandre.

 

Alså Smartpiren i yttergangen slår på begge lyskilder ved bevegelse og trykk, skrur av begge lyskilder ved trykk og likt på 316GLED dimmeren i innergangen.

 

Kommandoene for av/på, bevegelse etc var enkle nok å sette opp i elko smart appen.

 

Men når det kommer til dette med dimming, kan jeg bare sette kommando ved en spesifikt dimmenivå. Alså når den ene dimmere er over, under eller lik X kjører den en kommando som setter dimmer 2 til verdi X.

 

Noen som vet om det er mulig å gjøre slik at de dimmer begge likt fra 0-100 hele tiden?

 

Alternativet blir jo å legge en en hel haug med kommandoer f. eks hver 10%..

 

Mvh Martin

Nybegynner i hus og automasjon ;)

Endret av McNugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • McNugg endret tittelen til Elko smart - Styre 316GLED dimmer med Smartpir m/dimmer
McNugg skrev (14 timer siden):

Hei

 

Har fått satt opp en hau med Elko Plus Smart utstyr i boligen, og står litt fast.

 

Har en Elko Smartpir m/dim i yttergang og en 316GLED dimmer i innergang.

 

Planen min var å sette det opp slik at de to styrer (Kopierer) hverandre.

 

Alså Smartpiren i yttergangen slår på begge lyskilder ved bevegelse og trykk, skrur av begge lyskilder ved trykk og likt på 316GLED dimmeren i innergangen.

 

Kommandoene for av/på, bevegelse etc var enkle nok å sette opp i elko smart appen.

 

Men når det kommer til dette med dimming, kan jeg bare sette kommando ved en spesifikt dimmenivå. Alså når den ene dimmere er over, under eller lik X kjører den en kommando som setter dimmer 2 til verdi X.

 

Noen som vet om det er mulig å gjøre slik at de dimmer begge likt fra 0-100 hele tiden?

 

Alternativet blir jo å legge en en hel haug med kommandoer f. eks hver 10%..

 

Mvh Martin

Nybegynner i hus og automasjon ;)

 

Høres ut som om du trenger noe som kanskje er litt smartere enn bare elko sine systemer. Jeg har ikke erfaring innen mange systemer, er egentlig bare kjent med home assistant. Men anbefaler absolutt det for slikt som dette. Å starte med Home Assistant blue, og en controller for elko, som jeg mener er zigbee burde ikke være for avansert. Det er nok litt å lære, men mulighetene dine øker masse. Andre muligheter som er mer plug and play er Homey for eksempel, men det koster en god del mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.