Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger man egentlig noe annet enn Node-Red?


Tom

Anbefalte innlegg

Har etterhvert testet ut litt forskjellige systemer, Smartthings, HomeSeer og Home Assistant.

 

Etter å ha holdt på litt med Node Red via Home Assistant så tenker jeg at jeg egentlig ikke trenger så mye annet enn Node-Red...

 

Kjører Deconz/Phoscon for lys/lysbrytere og dette integrerer jo veldig bra mot Node-Red.

Z-Wave tenker jeg å bruke node-red-contrib-zwave-js (node) - Node-RED (nodered.org)

 

Er det noe annet jeg mister/ikke har tenkt på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på det du spør om, men er du fornøyd så er du jo det. Jeg er fornøyd med Home Assistant som den er uten node-red. For meg er det et poeng å ikke innføre ekstra tannhjul i maskineriet bare fordi en kan. Derfor tar jeg ikke i bruk node red når det allikevel løses lett på andre måter i Home Assistant. Men hvis du vil bruke node red til alt og droppe Home Assistant så er vel det ok. Har node red et greit system for å lage UI?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternativer også som pyscript og appdaemon. Begge er nye tannhjul, men kanskje mindre enn node-red. Hvis det har noe å si, da. Begge disse to er uansett helt avhengig av home assistant. De kan ikke erstatte HA helt og holdent. Jeg er programmerer av yrke og liker helst å skrive kode i tekstfiler istedenfor å bruke node-red sin tilnærming til det å lage kode. Men det er smak og behag.

PS. Du svarte ikke på det jeg lurte på. Hvordan er node-red på UI? Har de en bra app til telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, har ikke sett etter en app enda. Men kikket kjapt på det, og så det var mange alternativer der.

 

Jeg har brukt HomeSeer mye tidligere og har laget scriptene i vb.net. Personlig synes jeg node-red er vannvittig mye bedre... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått veldig sansen for Node-Red og, når en får omstilt hodet litt til Node-Red's virkemåte, så ser jeg jo at der omtrent ikke er begrensinger i det hele tatt og logikk/automasjoner blir myyyyye mer oversiktlig enn i HS4. Har brukt noen mnd på å legger over fra HS4 til Node-Red og ser at HS4 kommer til å forsvinne helt om ikke så alt for lenge.

 

stigvi skrev (30 minutter siden):

Hvordan er node-red på UI? Har de en bra app til telefon?

Der finnes app men jeg har ikke brukt den. På tlf har jeg laget meg et MQTT grensesnitt (har flere forskjellige men ser ut til at Viruino blir det jeg kommer til å satse på framover, de kommer med ny versjon som er multiplatform i løpet av mars) med de viktigste funksjonene. Er jeg hjemmefra og trenger mer detaljer har jeg VPN og VNC på tlf og fjernstyrer en eller annen PC i heimen.

 

Node-Red Dashboard har sine rigide begrensinger og jeg har erfart at enkelte bilder lett blir veldig tunge uten at jeg helt skjønner hvorfor men her er i alle fall noen få eksempler på mine bilder (trender har litt lite data akkurat nå da jeg tok en oppgradering og restart for noen få timer siden):

 

Hovedbildet som normalt alltid står oppe:

image.thumb.png.c05b92a4e3c691236f33bf2653349ddc.png

 

PID oversikt:

image.thumb.png.0ba77486a46681a4ca3ca391ddf79c77.png

 

Strømpris fra Tibber:

image.thumb.png.db6ed3c3cca4820a9ee5d42c006bea5d.png

 

Oversikt over energiforbruk (timeverdier lagres i SQL og hentes ut på forskjellige måter):

image.thumb.png.a52dcf1a2839a76e95ac414c71b7354c.png

 

Og automatisk visning av video fra et par utvalgte kamera basert på bevegelsessensor:

image.thumb.png.c907d5ac9162b6c9ef166313b90a6f61.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom skrev (4 minutter siden):

Vet ikke, har ikke sett etter en app enda. Men kikket kjapt på det, og så det var mange alternativer der.

Sånt er i allefall viktig for meg. UI bare må på plass for at de andre i heimen skal være fornøyde med å bo i et smarthus. Dessuten bidrar HA appen med data inn til systemet i form av sensorer som er nyttige.

Men som nevnt. Gjør det du liker best uten å tenke så mye på hva andre gjør. Uansett ikke hør på meg for jeg er for sær med spesielle meninger. Jeg innser at jeg er ekstremt opptatt av å holde systemet mest mulig enkelt og uten noe ekstra uten at det er en veldig god grunn for det. Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å droppe pyscript. Må bare vente på at HA sin automasjon er blitt litt bedre på å organisere koden i mapper eller grupper. Det blir for uoversiktelig med en drøss automasjoner i en flat liste. Jeg er også interessert i å kutte vekk mqtt broker som jeg ser på som en "unødvendig" byggekloss. Foreløpig er den mer nødvendig enn unødvendig........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

jeg er ekstremt opptatt av å holde systemet mest mulig enkelt

Godt og viktig poeng 👍

 

stigvi skrev (4 minutter siden):

kutte vekk mqtt broker som jeg ser på som en "unødvendig" byggekloss

For min del er MQTT den ene komponenten som virkelig åpner opp for alt mulig og som jeg absolutt IKKE vil bli kvitt.

 

stigvi skrev (5 minutter siden):

Uansett ikke hør på meg for jeg er for sær med spesielle meninger.

Der er du ikke alene 😁

 

stigvi skrev (6 minutter siden):

UI bare må på plass for at de andre i heimen skal være fornøyde med å bo i et smarthus.

Ja, en MÅ ha et fornuftig UI men jeg legger en god del arbeid i at ting skal gå mest mulig av seg selv uten manuelle operasjoner men uten å overkomplifisere logikken. Har bare 2-3 manuelle lys og dag/nattmodus for hele huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (12 minutter siden):

Ja, en MÅ ha et fornuftig UI men jeg legger en god del arbeid i at ting skal gå mest mulig av seg selv uten manuelle operasjoner men uten å overkomplifisere logikken. Har bare 2-3 manuelle lys og dag/nattmodus for hele huset.

Lys og varme er enkelt og går stort sett på automatikk hos meg også. Men når kona skal endre lading av bil fordi hun en dag har en litt annen rutine, da bør det helst ikke være for nerdete. Ikke noe galt om min kone. Hun er den største pådriveren til at vi har et fungerende smarthus. Men når en er innom appen ikke så alt for ofte så synes verken hun eller jeg at det er greit å bla seg forbi masse nerdeting for å komme fram til det en skal gjøre.

Bare for å spore det tilbake igjen. Er node red nerdenes ultimate nerdeting? Noe vi vil ha fordi det tilfredstiller noe i oss? Kanskje ufint av meg å spørre slikt her? Jeg liker sånn sett node-red selv. Men jeg vet hvor galt det bærer avsted hvis jeg tar den i bruk. Dessuten bor jeg ikke i en fabrikk. Det er begrenset hvor mye en trenger å automatisere et bolighus. Node red blir kun "kjekt å ha" sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (17 minutter siden):

Er node red nerdenes ultimate nerdeting? Noe vi vil ha fordi det tilfredstiller noe i oss?

Det tror jeg ikke men de tingene som skal gå av seg selv bør en jo få til rimelig greit. Jeg har nå putlet med programmering i industrien siden tidlig -80 tall men dette her er en heeelt annen verden. Selv om det jeg skal få til kan være det samme som på -80 tallet er tilnærmingen en helt annen. Der er mange veier til Rom men for min del er Node-Red den enkleste... og jeg har prøvd noen hjemmeautomasjonssystemer etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, SveinHa said:

Det tror jeg ikke men de tingene som skal gå av seg selv bør en jo få til rimelig greit. Jeg har nå putlet med programmering i industrien siden tidlig -80 tall men dette her er en heeelt annen verden. Selv om det jeg skal få til kan være det samme som på -80 tallet er tilnærmingen en helt annen. Der er mange veier til Rom men for min del er Node-Red den enkleste... og jeg har prøvd noen hjemmeautomasjonssystemer etterhvert...

Enig med deg, synes Node-red er desidert enklest. Kjører en Ubuntu server med litt småting på, og da ble introduksjon av Node-red trivielt. Mye mindre komplisert enn Home Assistant som krevde installasjon av en VirtualBox, USB håndtering etc. Og når man også da kan koble opp zwave og zigbee enhetene på en veldig enkel måte så tenker jeg at jeg ikke trenger noe mere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (5 minutter siden):

Det tror jeg ikke men de tingene som skal gå av seg selv bør en jo få til rimelig greit. Jeg har nå putlet med programmering i industrien siden tidlig -80 tall men dette her er en heeelt annen verden. Selv om det jeg skal få til kan være det samme som på -80 tallet er tilnærmingen en helt annen. Der er mange veier til Rom men for min del er Node-Red den enkleste... og jeg har prøvd noen hjemmeautomasjonssystemer etterhvert...

Jeg tviler ikke på at det er lett å lage automasjoner. Det er det som skjer etter at automasjonen er laget, jeg er skeptisk til. Men det gjelder hvis en kjører node-red som en tilleggsdel til Home Assistant (eller HomeSeer). Alle endringer i tilstand skal overføres via et eller annet api (antar det er et rest-api) mellom node-red og HA (eller HS), node-red skal prosessere i sin automasjon og sette sin egen tilstandsmaskin før tilstander igjen skal overføres til HA. Alternativet er altså HA (eller HS) sine automasjoner som jobber med sin egen tilstandsmaskin. 

Kjører en kun node-red så er det noe annet. Da forsvinner min skepsis til det.

Tom skrev (7 minutter siden):

Mye mindre komplisert enn Home Assistant som krevde installasjon av en VirtualBox, USB håndtering etc.

Bare for å pirke: Home Assistant krever ikke dette. Det er et valg du gjorde med å kjøre HA på denne måten på en Ubuntu server 🙂

Bare nevner dette i tilfelle andre leser her og får et inntrykk av at HA er tung å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Kjører en kun node-red så er det noe annet. Da forsvinner min skepsis til det.

Jeg begynte med å kjøre parallellt for å løse et bestemt problem men har endt opp med å flytte alt over til Node-Red. HS4 er ikke helt ute enda men det er nære på...

 

Et par ting som plager meg med HS4 er NULL support og Windows som driver med de evinnelige restartene som ofte ender opp i spørsmål som MÅ besvares eller i det minste klikkes på for å ferdigstille oppstart. Det blir dårlig waf av steindødt hus, ikke minst når det er Kill Bill som står bak... Kan jo kjøre HS4 på Linux men har gjort et forsøk en gang uten suksess...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bare NodeRed for automasjon. Men da sammen med mqtt, influxdb, zigbee2mqtt og zwavejs2mqtt.

Fungerer helt utmerket det. Prøver også å ha så mye som mulig lokalt, og ikke på Internett. Men henting av strømpris og noen API (varmepumpe og tesla) må over Internett desverre. 

Dashboardet til NR har sine mangler, men et annet poeng med huset mitt er at ting skal skje av seg selv, og man skal i liten eller ingen grad trenge dashboard. Man skal også styre alt manuelt (lys og varme med bryter på vegg som dumhus).

Kjører hver enkelt app som docker container på en Synology NAS. Skal jeg ha tilgang utenfor hjemmet, så må jeg koble til VPN. 

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, stigvi said:

Bare for å pirke: Home Assistant krever ikke dette. Det er et valg du gjorde med å kjøre HA på denne måten på en Ubuntu server 🙂

Bare nevner dette i tilfelle andre leser her og får et inntrykk av at HA er tung å sette opp.

God presisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mongojarle said:

Jeg kjører bare NodeRed for automasjon. Men da sammen med mqtt, influxdb, zigbee2mqtt og zwavejs2mqtt.

Fungerer helt utmerket det. Prøver også å ha så mye som mulig lokalt, og ikke på Internett. Men henting av strømpris og noen API (varmepumpe og tesla) må over Internett desverre. 

Dashboardet til NR har sine mangler, men et annet poeng med huset mitt er at ting skal skje av seg selv, og man skal i liten eller ingen grad trenge dashboard. Man skal også styre alt manuelt (lys og varme med bryter på vegg som dumhus).

Kjører hver enkelt app som docker container på en Synology NAS. Skal jeg ha tilgang utenfor hjemmet, så må jeg koble til VPN. 

 

Nice, det er der jeg også ender etterhvert. Men med ZWaveJS of zigbee2mqtt (tror jeg, Deconz fungere egentlig ok...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisan, jeg driver å tester ut Node Red (read: "lærer meg Node Red") og har begynt med å få testet ut den kommende API integrasjonen for Homely alarmsystemer (er i Beta nå, man kan søke om å få tilgang). Før jeg ender opp med å bruke maaange timer med å skrevet logikk for pålogging, refresh av tokens, lesing av device state etc - er det noen av dere som allerede kan Node Red som holder på å gjør det samme og kunne tenke dere å dele flytene for dette? 

 

Denne Homely integrasjonen er for meg en selvfølgelighet jeg lenge har ønsket meg, der bevegelses sensorene og annet som brukes for alarmsystemet også kan gi informasjon for å slå av/ på lys og annet. Det gjør det verd å ha litt flere sensorer til alarmsystemet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har også nylig gjort byttet fra HS4 til Home Assistant (Tilstandsmaskin + Dashboard) og Node Red (Automasjon/Logikk). Kjøres på en RPi4 som Docker containere, med Zigbee og ZWave igjennom Zwavejs2mqtt og Zigbee2mqtt (disse er koblet til HA igjennom en websocket, mqtt delen er av for nå, tilsvarende for NR sin kommunikasjon med HA).
 

Det tok en liten uke å lære meg node red og bygge opp all logikken igjen, til noe jeg selv synes fungerer bedre enn HS4. Da fikk jeg også på plass noen dashboards og integrasjoner av ting jeg aldri fikk inn i HS4.

 

Enn så lenge har jeg ikke opplevd noen issues med å kombinere HA og NR.

 

Byttet ble gjort da HS4 ikke føltes ut som mye mer enn en UI oppgradering (med dårligere oversikt/workflow for automasjoner).. pluss litt irritasjon over å bli flådd for addons som ikke virket som mer enn en versjonsnummeroppdatering (noen av dem koster jo like mye som trippel A spill, eller HS4 selv)

Endret av torhaala
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålgrim skrev (På 12.10.2022 den 15.30):

Ekstremt sjeldent jeg trenger node-red, syns native automasjonene i HA blir bedre og bedre. Eneste jeg savner er den visuelle oversikten NR har, utenom det har jeg så og si 99% av alle automasjonene mine i HA

 

Jeg trenger det nok egentlig ikke heller, er rimelig sikkert alt dette kan gjøres i HA direkte, men liker den visuelle oversikten i NR veldig godt da :) Får kanskje bruke NR til å sketche ut de mer kompliserte automasjonene, og senere konvertere dem til HA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhaala skrev (19 minutter siden):

er rimelig sikkert alt dette kan gjøres i HA direkte, men liker den visuelle oversikten i NR veldig godt da

Jeg tror ikke der er mye som IKKE kan gjøres i HA men det gjelder også NodeRed og ved et par korsveier de senere år har jeg vært innom HA uten å bli komfortabel med hvordan oppbyggingen var. Jeg har drevet mye med programmering men veldig lite i C++ og slike verktøy så for meg er NodeRed midt i blinken. Lærer stadig noe nytt etter et par års bruk men læringskurven var nok adskillig slakere i NodeRed enn i HA (for meg i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke der er mye som IKKE kan gjøres i HA men det gjelder også NodeRed og ved et par korsveier de senere år har jeg vært innom HA uten å bli komfortabel med hvordan oppbyggingen var. Jeg har drevet mye med programmering men veldig lite i C++ og slike verktøy så for meg er NodeRed midt i blinken. Lærer stadig noe nytt etter et par års bruk men læringskurven var nok adskillig slakere i NodeRed enn i HA (for meg i alle fall).

Det har du nok rett i.
 

Angående å bruke NR standalone, så synes jeg fortsatt HA byr på endel ting som jeg ikke har funnet andre steder. Sinnsykt mye integrasjoner som virker bra, og den letteste dashboard oppbyggingen jeg har vært borti, som at på til ser bra ut. 
 

Jeg legger jo opp til automasjon og ikke fjernkontroll, men det er fortsatt flere scenarioer hvor jeg synes det er ganske greit å ha en grei app til å overstyre automasjonen. F.eks smelle på gjestemodus, skru av smekklåsen på dørene, etc - og det hjelper skikkelig på WAF ;)

Endret av torhaala
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
borg1n skrev (På 13.4.2022 den 11.21):

Heisan, jeg driver å tester ut Node Red (read: "lærer meg Node Red") og har begynt med å få testet ut den kommende API integrasjonen for Homely alarmsystemer (er i Beta nå, man kan søke om å få tilgang). Før jeg ender opp med å bruke maaange timer med å skrevet logikk for pålogging, refresh av tokens, lesing av device state etc - er det noen av dere som allerede kan Node Red som holder på å gjør det samme og kunne tenke dere å dele flytene for dette? 

 

Denne Homely integrasjonen er for meg en selvfølgelighet jeg lenge har ønsket meg, der bevegelses sensorene og annet som brukes for alarmsystemet også kan gi informasjon for å slå av/ på lys og annet. Det gjør det verd å ha litt flere sensorer til alarmsystemet også.

Har endelig kommet i gang med node-red, og hadde tenkt å se på Homely. Er pilotbruker.

Har du kommet noen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bumper en gammel tråd igjen. Hvordan er ståa nå i 2024 på node red til alt? Jeg bruker home assistant I dag, men river meg i håret over hvor dårlig modbus integrasjonen er og hvor begrenset den er (eller bare så tungvindt at jeg føler det er begrenset). Trenger egentlig node red kun til litt lys (hue), netatmo, ventilasjonsanlegg og varmestyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.