Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Zigbee- eller Z-wave-sender bak bryter med impulsfjær?


Jørgen2

Spørsmål

Jeg er nybegynner og i planleggingsfasen for en smarthusløsning, og har foreløpig ikke bestemt meg for om det blir zigbee eller z-wave.

Problemstillingen er likevel den samme:

 

Jeg ønsker en "vanlig" bryter med impulsfjær til å styre dimmeren (f.eks. Fibaro) som er koblet til lyset. I tillegg ønsker jeg en ekstra bryter (også med impulsfjær) som trådløst betjener den samme dimmeren.

Hva slags "enhet" plasseres bak den ekstra bryteren?

 

Eneste jeg har funnet som jeg er skråsikker på at kan brukes på denne måten er Nexa's WBT912, men dette er jo "feil" teknologi.

https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadssandare/wbt912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
ChiefHoghead skrev (5 minutter siden):

Hue wall switch funker vel kun mot He pærer og belysning

Fibaro Dimmer 2 FGD-212 er gjerne ett bedre alternativ som kan styres av flere brytere

Nei, Philips Hue er standard zigbee og virker sammen med annet zigbee utstyr

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv om en kan gjøre det slik du beskriver, å la Homey være mellom zigbee og zwave utstyr, så anbefaler jeg at lys og lysutstyr konsekvent er enten bare zigbee eller zwave. Da har en mulighet for å sette opp direkte koblinger, noe både zigbee og zwave støtter. Med direkte koblinger kan en styre lys fra fjernkontroller eller brytere selv om sentral styreenhet er ute av drift. For lys synes jeg dette er vesentlig å få på plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (1 time siden):

Selv om en kan gjøre det slik du beskriver, å la Homey være mellom zigbee og zwave utstyr, så anbefaler jeg at lys og lysutstyr konsekvent er enten bare zigbee eller zwave. Da har en mulighet for å sette opp direkte koblinger, noe både zigbee og zwave støtter. Med direkte koblinger kan en styre lys fra fjernkontroller eller brytere selv om sentral styreenhet er ute av drift. For lys synes jeg dette er vesentlig å få på plass.

Har du en link til slikt oppsett for z wave? Så noen nylig postet link til zigbee binding. Antar det er dette du referer til, men har ikke sett det samme for z wave. Vil gjerne ha lys som funker i mitt mye hus, om HA skulle finne på å streike en eller annen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
55 minutes ago, stigvi said:

Med direkte koblinger kan en styre lys fra fjernkontroller eller brytere selv om sentral styreenhet er ute av drift. For lys synes jeg dette er vesentlig å få på plass.

Helt enig.  Og der må jeg advare mot Hue wall switch modulene.  De ser ikke ut til å støtte slik binding.  Ihvertfall har ikke jeg fått det til.  Kan selvsagt være bare jeg som kløner...

 

Men jeg får det til både den vanlige Hue dimmeknappen og IKEAs dimmeknapp.  Bare ikke med disse wall switch greiene.  Ikke støtter de OTA heller visst, i motsetning til det meste annet av Hue.  Dermed er det ikke så mye håp om at situasjonen skal bedre seg (eller forverre seg - slik vi har sett med IKEAs knapp.  Men det er enn annen historie)

 

Bruker zigbee2mqtt til å sette opp bindinger og slikt, og til å laste ny firmware.  Så begge problemer kan jo selvsagt skyldes manglende implemetasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for innspill, men dersom Hue Wall Switch ikke er egnet står jeg fortsatt uten svar.

Jeg antok egentlig at dette var en vanlig problemstilling🙄

 

Andre som har noen tips til konkrete produkter som kan brukes?

I verstefall får jeg basere meg på at hub'en er oppe og går, og akseptere at kun bryteren som er direkte kablet til dimmeren fungerer i motsatt tilfelle.

Åpner det for flere valgmuligheter når det gjelder sendere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Jørgen2 said:

dersom Hue Wall Switch ikke er egnet står jeg fortsatt uten svar.

Om de ikke er egnet kommer jo an på hvor strenge krav du stiller.

 

Siden jeg allerede hadde kjøpt modulene så endte jeg også opp med å bruke dem.  Og erfaringen i normal bruk, der home assistant er oppegående og funker, er så langt veldig bra.  Tror ikke husets høyest teknisk sertifiserte har merket endringen ennå 🙂

 

Får bare akseptere at disse bryterne vil feile hvis home assistant går ned.  Det holder jo forsvåvidt at én bryter virker i den situasjonen. Og jeg har noen IKEA dimmebrytere bundet til de samme lysene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.