Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Water + Z-Temp2


Anbefalte innlegg

For ca 1 måned siden gikk jeg til innkjøp av nytt system for å styre gulvvarmen i huset mitt. Valget falt på Heatit, da de så ut til ha et bra system for mitt formål med trådløse termostater og mulighet for styring via Homey Pro. Etter en del timer (pga. dårlig dokumentert oppsett) fikk jeg det til å fungere, men opplever hele systemet som svært ustabilt. Jeg har pr nå 2 utfordringer

  1. Termostatene henger seg opp, og slutter å sende signaler. Det er helt tilfeldig om da ventilen til rommet står åpent eller er lukket. Ene gangen endte det med at temperaturen falt 3 grader før det ble oppdaget, andre gangen lå temperaturen 2,5 grad over det den skulle. Ved å ta ut og inn batteriet i termostaten så løste det seg.
  2. Min Homey får ikke tak i termostatene (eller Z-Water) som er langt unna. Det kan virke som at enhetene ikke klarer å videresende Z-Wave-signalene slik det er tenkt.

 

Er det andre som har samme erfaring? Har løpende dialog med support hos ThermoFloor, men de sier det ikke finnes noen løsning på problemet, men at de jobber med det. Vurderer nå å sende hele systemet i retur hvis de ikke klarer å finne en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Z-water men ikke Temp2. Har sett på Temp2 selv men siden de ikke har gulv føler har det ikke blitt kjøpt enda. 

Har du mange Temp2 ? Og er det tilfeldig hvem som detter ut ? 

 

1 hour ago, Runar said:

Min Homey får ikke tak i termostatene (eller Z-Water) som er langt unna. Det kan virke som at enhetene ikke klarer å videresende Z-Wave-signalene slik det er tenkt.

Om homey mister kontakten med Temp2, ville jeg sett på dekningen.

Er det langt mellom eller om du har mye tykke vegger kan det lønne seg med noen repeterende noder. 

Batteri noder repeterer ikke. 

 

Jeg har får å få kontakt med Garasjen satt en veggplugg i den nærmeste stikkontakten mot garasjen og en tilsvarende i garasjen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clio75 skrev (18 minutter siden):

Har Z-water men ikke Temp2. Har sett på Temp2 selv men siden de ikke har gulv føler har det ikke blitt kjøpt enda. 

Har du mange Temp2 ? Og er det tilfeldig hvem som detter ut ? 

Jeg har 8 Temp2, hittil har 2 av de falt ut en gang hver. Virker helt tilfeldig.

 

Var ikke klar over at batterinoder ikke repeterer, men da gir det jo mening at Homey ikke får tak i alle. Skal gå til anskaffelse av en veggplugg. Har supportsak hos Thermofloor om dette også, rart de ikke var klar over det. Det står jo til og med i manualen til Temp2 ser jeg nå: "All non-battery-operated nodes within the network will act as repeaters".

 

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Runar said:

Det står jo til og med i manualen til Temp2 ser jeg nå: "All non-battery-operated nodes within the network will act as repeaters".

Bare at det er en ullen formulering. Det burde stått tydeligere, á la "Battery operated nodes will not act as repeaters, but nodes directly connected to power lines usually will".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering på denne saken. Kommunikasjon med Homey ser ut til å være løst etter anskaffelse av en z-wave repeater.

Problemet med at Temp2 termostatene henger seg opp er IKKE løst. Problemet oppstår på tilfeldige termostater hver gang, med ca 1-2 ukers mellomrom. Systemet er med andre ord ikke til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

 Hei, jeg har et spørsmål til heatit termostatsystemet, føltes overkill å lage ny tråd, så håper det er ok med spørsmålet her.

Hva gjør egentlig Z-water delen? Jeg skal ha vannbåren varme, men termostat i alle rom. Hvis jeg har z-trm3 som kobles til direkte, er ikke det nok? Jeg vil helst ha et system som fortsetter å fungere selv om serveren min, som kjører zwavejs, ikke er oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-water er 10 releer, samt power som gir 24v, som brukes til å styre aktuatorer på varmestokken til vannbåren varme.
Mener z-trm kan assosieres direkte mellom termostat og z-water.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (28 minutter siden):

Z-water er 10 releer, samt power som gir 24v, som brukes til å styre aktuatorer på varmestokken til vannbåren varme.
Mener z-trm kan assosieres direkte mellom termostat og z-water.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 

Så en trm3 kan ikke styre aktuatore direkte altså? Det er dette man trenger z-water til?

og om z Waze nettet er nede fungerer fremdeles dette fordi koblingen er fortsatt fysisk mellom trm3 - water - aktuator?

 

finnes det løsninger der man kobler termostatene direkte til aktuatorene? (Med z Waze støtte) eller er det altså sånn her dette pleier å funke for vannbåren varme oppsett? :)

beklager grunnleggende spørsmål, men jeg har veldig lite kunnskap om dette, men ønsker gjerne å skjønne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke en z-wave hub mellom z-water og z-trm. Men hub'en kan fortsatt kommunisere med dem når den er på.

Aktuatorene er igrunn bare en voks som presser ut ett stempel når den blir varm, som følge av strøm (fra z-water). Rett og slett en "motor" som presser ventil på varmestokken åpen/lukket når den får strøm. Derfor de bare koster noen hundrelapper også...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (2 timer siden):

Trenger vel ikke en z-wave hub mellom z-water og z-trm. Men hub'en kan fortsatt kommunisere med dem når den er på.

Aktuatorene er igrunn bare en voks som presser ut ett stempel når den blir varm, som følge av strøm (fra z-water). Rett og slett en "motor" som presser ventil på varmestokken åpen/lukket når den får strøm. Derfor de bare koster noen hundrelapper også...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 

Ok, tror jeg skjønner prinsippet da, selvom jeg ikke skjønner hvorfor man ikke bare dropper mellommannen (z-water) og bare kobler strøm fra termostatene til aktuatorene. Har kanskje med spenning å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan sikkert fungere...forutsatt du har ledning mellom termostatene og aktuatorene.
Noen av disse termostatene har 240vac drivspenning da, og da må sikkert aktuatorene også ha det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Ja, det kan sikkert fungere...forutsatt du har ledning mellom termostatene og aktuatorene.
Noen av disse termostatene har 240vac drivspenning da, og da må sikkert aktuatorene også ha det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 

Ok, takk! Da tror jeg endelig jeg skjønner litt hvordan dette henger sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.