Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Bytte gammel gulvvarmetermostat med noe mer fleksibelt

Recommended Posts

Posted

Jeg har 8 stk MTR-T 7/3 fra CTM Lyng i sikringsskapet. Disse styrer jeg av/på via Sikom Living APP og styringsenheten til Sikom som er montert i sikringsskapet. Men det er kun mulig å slå av og på MTR-T. Enheten fra Sikom er ikke lengere på markedet og nye ting de lager støtter ikke gamle styreenheter. I tillegg tar de seg betalt for av/på funksjon m.m

Alt av innstillinger på MTR-T en må være forhåndsinnstilt siden det ikke er mulig å justere MTR-T via Sikom, kun av/på

Det betyr at Frostrikring, frostsikring temp, nattsenk, timer nattsenk, nattsenk temp, m.m må være riktig innstilt av meg når jeg er på hytta og det er ikke mulig å fjernstyre noe.

Alle MTR-T har både gulv og luftfølere fra hvert enkelt rom som er trukket frem til sikringsskapet. Dette er 47 Kohm gulvføler og 47Kohm luftføler.

Jeg må ha noe mer avansert i sikringsskapet som jeg kan fjernstyre og evt. koble opp mot Tibber og Home Assist

Jeg har Xcomfort på hytta og kan bytte MTR-T med  XCOMFORT VARMEAKTUATOR 16A EMS CHAU-01/01-16E. Denne krever i tillegg CTEU-02/01 med CSEZ-01/36 (PT1000) og CSEZ-01/01 (PT1000) følere.

Kan jeg bruke gulv og luftfølere jeg allerede har (47 Kohm)?

Finnes det noen andre gode alternativer jeg kan ha i sikringsskapet (Varmeaktuator) som kan fjernstyres og som kan bruke eksisterende gulv og luftfølere?

Kommunikasjon kan være Bluetooth, Wifi, ZibBee eller Z-Wave (Er i gang med Raspberry PI 4 8 GB prosjekt og Home Assistant)