Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Pi, NUC, eller mini pc..?


Anbefalte innlegg

Jeg er 90% sikker på at jeg nå kommer til å konvertere til HA i nær fremtid, men er litt usikker på behovet for hardware. I første omgang blir det hytta som får HA, mens Vera skal få leve en stund til her hjemme (til den begynner å tulle her også). Det blir derfor ikke alt for mange noder, men mye vil ha mer, så en viss fare for at det utvides er jo til stede. 

Pr nå er det snakk om 5-6 dimmere, 4 heat-it termostater, et par veggplugger og noen sensorer, alt via Z-wave. Med tiden blir det kanskje noe Zigbee, jeg får se. 


Uansett har jeg sett på litt diverse hardware og ser at NetOnNet kjører Pi4 til super pris nå. Spørsmålet er da om jeg like greit går for 8gb eller holder 4gb lenge? Differansen i pris er jo en z-wave usb stick, men vil jeg sitte med skjegget i postkassa om et år med 4gb? 

Eller, går jeg for en mini-pc, NUC etc eller blir det helt overkill til relativt få devicer? Fordelen med Pi kontra NUC / pc er jo størrelsen selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg har et stort system og det bruker bare en brøkdel av rpi4 sitt 4GB store minne. Jeg kjører 32 bits utgaven og den klarer bare å utnytte 2GB, men allikevel er minnebruk på 16% hvis jeg kikker på det HA core bruker og på 40% hvis jeg ser på HA OS. Altså, et stort system bruker 800MB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kåres said:

ser at NetOnNet kjører Pi4 til super pris nå

Huh? Hvor da? Link?  Jeg finner bare 8GB varianten til 990.  Det er vel OK, men ikke super, pris. Hovedproblemet er at den ikke er på lager - samme som overalt ellers.

 

Ellers har jeg ha på en RPi4 med 4GB RAM og ser ikke noe reellt behov for mer.  Kjører 64bits Debian på den, med z2m, mosquitto, nginx, rtl_433, conserver, noe hjemmesnekra python, og ikke minst motion med et par kameraer tilkoblet.  Det eneste som drar ressurser av betydning er jo som forventet transkodingen av video-strømmene og bevegelsesdeteksjonen.  Samme boks fungerer også som router i nettverket, med dhcp, nat, lokal dns-cache og all annen herlighet som følger med.

 

Det er bortimot uendelig med ressurser i en slik liten dings.  Kan lett sammenlignes med det vi kalte server for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske og gode svar, da blir det nok en 4gb, så får jeg ta det derfra. 

Det er kanskje ikke super pris, men 4gb startkit til 1090,- er en del rimeligere enn hva jeg har sett andre steder...? 4gb sto som tilgjengelig på nettlager i går, men ikke i dag🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi fungerer nok helt fint, med de kit'ene man får er de jo i praksis en NUC? 

 

Jeg har en EOL Chromebox 1 med Debian, og opplever som flere at den har lavere strømforbruk enn Pi med lav prosessorbruk. Den har også mer minne, intern SSD i stedet for SD kort, og er ferdig pakket med strømforsyning og alt. Den hender jo man finner de på finn til 3-500kr, så billig kan det også være.

Disse detaljene tippet meg i retning NUC, men jeg tror man lever helt fint med Pien også. :) Har en Pi som står på døgnet rundt på andre året i 3d printeren uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Pi og generelt lite på HA-oppsettet mitt, og ting fungerer helt fint - men har en gang opplevd at SD-kortet tok kvelden. Det var passe kjipt, måtte ta meg bryet med å kjøpe et nytt og styre og ordne med backup, endring av hyppighet på logging etc. Har vært dønn stabilt etter det, men det var en kjedelig greie å oppleve.

 

Så i fjor kjøpte jeg en brukt NUC på Finn. Da fikk jeg mye mer enn jeg trengte, og den kostet vel 1400 kr all-in. Du finner sikkert billigere hvis du leter litt ekstra. Den har 8GB minne, 120GB SSD og en prosessor som er mye kraftigere enn jeg noen gang vil trenge, men jeg slipper ihvertfall å tenke på SD-kort som blir slitne av hyppig skriving, og har en clean, enkel boks med alt.

 

Du får jo SSD-kit til Pi, men jeg fant ut at jeg heller betalte meg ut fra å måtte anskaffe flere deler og utstyr. Skal ærlig innrømme at jeg ikke har fått ut fingeren og flyttet over enda, men det skjer nå som vi snart er ferdig med et oppussingsprosjekt og det er flere ting som skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi4 er helt ypperlig når man kan unngå mye skriving til minnekortet.

Enten har man alt i RAM og buffrer logging og databaser med store og få skrivinger til kortet,

Eller man putter på en SSD.

 

Som et eksperiment har jeg en Pi4 som er router/brannvegg/VPN/DHCP/DNS-filter.

Alt kjører i RAM.

Det fungerer ypperlig med PoE-kort, hvilket bidrar med å holde kabelspagettien nede. En ethernet-kabel er det eneste som er tilkoplet.

En sånn løsning ønsker jeg meg for openHAB også.

 

Nå kjører jeg openHAB på en NUC og det er overkill med RAM og CPU,

det kunne fint ha kjørt på en Pi4 sånn sett.

Derimot, med sporadisk debug-logging, influxdb/grafana og diverse annet med litt AV i emninga ville jeg slitt med ett minnekort.

 

Med backup og en komplett Pi i reservedelshylla så kommer man langt for en billig penge.

 

Jeg vil ikke underslå det den ekstra leamikken og spaghettien en SSD på Pi medfører med kabler og strømforsyning.

Ser det kommer produkter som mer eller mindre minsker leamikken rundt Pi-en.

Men så var det situasjonen med tilgjengelighet på Pi og tilhørende komponenter..

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her! 
Er noen gode argumenter for å kanskje tråle Finn etter en brukt nuc. SSD kontra SD kan jo være å foretrekke, særlig når den står på hytta og skulle kortet krasje når jeg ikke er der forsvinner noe av logikken for styring av varme og muligheten til forvarme (slik Vera'n har gjort nå, det merkes på strømforbruket også!). 
 

Mindre kabelføring og alt i en løsning er også et poeng. Tenkte først at Pi ville bli den mest diskret løsningen, men kanskje ikke likevel, mtp evnt ekstern SSD etc..? Men så var det det med hvor mye skriving det vil bli til SD da...

 

Litt å tenke på frem mot påske skjønner jeg😅 Men supert med så mye konstruktive tilbakemeldinger. Om det gjør valget lettere vet jeg ikke, men det gjør det iallfall enklere å gjøre seg noen vurderinger for hva jeg trenger👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde helt klart gått for en NUC, mini-PC eller noe annet enn en Pi. Spesielt minnekort kan være et problem med sistnevnte er min erfaring. Jeg har vært igjennom hele regla fra Raspberry Pi, Athom mini-PC og har endt opp med Homeassistant som en virtuell maskin under Proxmox på en Dell 9020 mini. Veldig enkelt å ta backup av VM'en og være opp igjen på få minutter om noe skulle skje. Og så har man jo muligeheten til å kjøre opp andre ting også, som VPN-tunell hjemmefra mm. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketiljo skrev (1 time siden):

Hadde helt klart gått for en NUC, mini-PC eller noe annet enn en Pi. 

Etter å ha lest mange ulike forum, FB grupper etc endte jeg med å kjøpe en eldre Lenovo M72 som jeg oppgraderer med en SSD. Den har "bare" 4gb ram, men den skal kun kjøre HA så det bør holde lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå som valget landet på pc, er det noen fordeler/ulemper ved ulike oppsett? 
 

VM på Windows kontra Debian osv? Jeg hadde landet på debian med HAos i docker, men er det grunner til å velge VM i stedet, eller handler det i hovedsak om personlige preferanser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
kåres skrev (På 18.4.2022 den 15.15):

Nå som valget landet på pc, er det noen fordeler/ulemper ved ulike oppsett? 
 

VM på Windows kontra Debian osv? Jeg hadde landet på debian med HAos i docker, men er det grunner til å velge VM i stedet, eller handler det i hovedsak om personlige preferanser? 

 

Personlige preferanser vil jeg si...

Jeg begynte med en RPi, men syntes det var noe sårbart etter diverse tull, så konverterte til VM, slik at jeg får tatt backup av VM-et hver natt, enkelt og kjøre restore da 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal bruke den til noe annet så kan du like godt gå for Debian og docker (supervised). Men det er kjekt å ha muligheten til å kjøre noe annet også, VPN server f.eks. Kjør ev. VM på Proxmox, ikke Windows.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjører jeg nå HA i docker (debian OS i bunn) uten supervisor, fungerer utmerket det også. :) Kjører også 7 andre dockere på samme enhet, og interface fra HA til disse (f.eks Z-Way og MSR) går på internt dockernettverk. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at folk velger Debian som OS å kjøre docker på? Gikk selv for Ubuntu Server til min NUC for noen år siden, uten at det var en spesielt nøye overveid beslutning den gang. Har nå fungert greit likevel, men blir nysgjerrig når "alle andre" velger Debian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største grunnen til å velge Debian viser seg når man skal oppgradere fra en stabil versjon til en ny.

Og den dagen kommer 🙂

Dessuten, når Debian sier "stable", så mener de akkurat det.

 

Ubuntu er mere vinglete når det gjelder pakkevalg i basis-innstallasjonen, noe som gjentatte ganger har vist at den nye måten å gjøre ting på ikke nødvendigvis er den beste.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 17.4.2022 den 11.33):

i motsetning til SD-kortene

Det finnes selvfølgelig pålitelige SD kort. Problemet er ofte at det er der folk finner ut de skal spare penger og kjøper et med liten kapasitet og ellers et som ikke utmerker seg på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (2 timer siden):

Ubuntu er vel Debian-basert. Jeg har gått for Linux-Mint, som er Ubuntu-basert, fordi jeg liker brukergrensesnittet myyye bedre enn Ubuntu.

 

Har ikke prøvd Ubuntu Desktop på sikkert 10 år (jeg bruker som sagt Ubuntu Server, så "brukergrensesnittet" mitt er SSH gjennom MobaXterm), men syns jo Gnome 42 som vel brukes i Ubuntu Desktop 22.04 ser lovende ut. Har såvidt prøvd Linux Mint med Cinnamon, og det virka også bra.

 

NilsOF skrev (1 time siden):

Den største grunnen til å velge Debian viser seg når man skal oppgradere fra en stabil versjon til en ny.

Og den dagen kommer 🙂

Dessuten, når Debian sier "stable", så mener de akkurat det.

 

Ubuntu er mere vinglete når det gjelder pakkevalg i basis-innstallasjonen, noe som gjentatte ganger har vist at den nye måten å gjøre ting på ikke nødvendigvis er den beste.

 

Ja, har ikke prøvd å oppgradere fra en LTS til neste LTS ennå, håper det går smertefritt. Bortsett fra Docker og Docker-compose tror jeg den eneste pakken jeg måtte installere selv var zip, og jeg syns det var rart det ikke var en del av basis-installasjonen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NilsOF said:

Den største grunnen til å velge Debian viser seg når man skal oppgradere fra en stabil versjon til en ny.

Amen!

 

En opptelling i backupene viser at hjemmeserveren er nå på sin 8. Debian stable uten re-installasjon.  All hardware er selvsagt erstattet undervies - opptil flere ganger - men rot-filsystemet med Debian-installasjonen er det samme.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.