Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY solselleopplegg for å redusere bruk av "kjøpestrøm".


Anbefalte innlegg

Grubler på å sette i gang med solselleanlegg for bli litt mer selvberget og også spare litt på strømregningen. Nå er jo solselleanleggene fremdeles såpass dyre at en snakker jo lett om 10-15 års nedbetalingstid så det er egentlig mest for entusiaster fremdeles.

 

Har sett litt på løsning fra mitt lokale kraftselskap og sitter med en litt uggen følelse for hele pakken, bl.a. fordi en kan selge overskuddssrøm til en lav pris eller lagre i egen sky mot betaling av nettleie (sannsynligvis både når en fyller og tømmer skyen, står ikke så detaljert), jeg må kjøpe opprinnelsesgarantier!!?!?!?! (ikke så mange kronene da men likevel...), ja, i det hele tatt ser pakken ut til å binde meg veldig til kraftselskapet som allerede flår kundene sine litt mer enn det som sundt er (eierene er så store strømkunder at de må sette strømkjøp ut på anbud og da taper deres eget selskap med glans).

 

Jeg har et tak som ligger glimrende til og et estimat fra solsellespesialisten.no med 16x365W solseller antas å gi 7172 kWh i året. Ulempen er jo at de gir mest strøm om sommeren når forbruket normalt vil være minst men jeg har en 28m3 pool i hagen og bare filteranlegget bruker 400W kontinuerlig og 17kW varmepumpe som krever max 3kW men jeg vil anta at den normalt bruker 2kW omlag halve døgnet så der går jo allerede en god del av solstrømmen om sommeren.

 

Jeg tenker meg en løsning med maksimalt antall solsellepaneler på taket, hybridinverter og en større eller mindre batteripakke. Størst mulig lithiumbatteri er jo absolutt en fordel men koster jo litt...

 

Dette utstyret kan være aktuelt:

https://www.sparelys.no/solcellepanel-450watt-all-black-mono#tab-1

https://provolt.no/product/skanbatt-hybrid-inverter-48v-5000va-10000va-mppt-80a/

https://provolt.no/product/skanbatt-basic-lithium-batteri-12v-200ah-150a-bms/

 

Ser for meg å legge de kursene med jevnt lav belastning over på solkraft og beholde de store som stekeovn, vaskemaskin og slikt på ren nettstrøm. Totalforbruket i huset er sjelden særlig over 3kWh pr time.

 

Andre som har tanker om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, SveinHa said:

Har sett litt på løsning fra mitt lokale kraftselskap og sitter med en litt uggen følelse for hele pakken, bl.a. fordi en kan selge overskuddssrøm til en lav pris eller lagre i egen sky

Kan jo velge en annen strømleverandør enn Fjordkraft. Vanlig enkel avtale har vært å selge produsert strøm til fastpris 1 kr pr kWt. Nå kan man også velge å selge til spotpris. Hør med Tibber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solproduksjon med Tibber

https://support.tibber.com/nb/articles/4669873-solproduksjon-med-tibber

 

 

On 26/02/2022 at 13:57, SveinHa said:

Ser for meg å legge de kursene med jevnt lav belastning over på solkraft

Du kan jo la overskuddskraft varme opp varmtvannsbereder. Du får da et slags "blått batteri". For å finne ut hvor mye solenergi frem i tid kan du bruke: https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/

 

En fin ressurs om solceller finner du her: https://solcellekysten.no/

 

Solproduksjon med Tibber

https://support.tibber.com/nb/articles/4669873-solproduksjon-med-tibber

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese mer om det blå batteriet her: https://solcellekysten.no/2016/09/24/energistyring/

 

Enova har også økt tilskudd til de som satser på solceller og smart strømstyring:

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solcelleanlegg/

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/

 

Jeg satte opp solceller selv på garasjetaket og halve hustaket. Brukte mikroinvertere på hver fjerde solcellepanel fordi litt skygge på en solcelle vil redusere totalen på alle. Du trenger ikke eget firma for å montere solcellene, men det elektriske må du la en elektriker ta seg av. Dokumentasjon for elektrikerarbeid på sendes inn til Enova. Kjøpte mine solceller og mikroinvertere her: https://www.tradewindsolar.no/. Husk å kjøpe en inverter som er støttet i Home Assistant. Jeg har APsystem mikroinvertere som kommuniserer over zigbee. Addon jeg bruker er denne: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jobber videre med å finne en optimal løsning og begynner å falle ned der jeg har lyst til å være...

 

Jeg kan installere 8100W solsellepanel på garasjetaket, da er det sånn akkurat passe fullt, men med disse panelene i "worst case" scenario (=åpen krets spenning + 15% i kaldt vær) ender jeg opp i en spenning på ca 3.5% over inverterens max tillatte PV spenning. Jeg kan jo gå ned litt i panelstørrelse for å omgå problemet men da blir max effekt 7200W eller 6480W alt etter løsning til omtrent samme pris, eller dvs. det blir litt dyrere siden Enova-støtten reduseres... Vet jo at disse effektene her er ganske teoretiske så i realiteten blir det jo en smule mindre og derfor ønsker jeg absolutt max effekt installert.

 

Hvordan liker et solsellepanel seg med kortsluttet utgang? En brenner av litt gratisenergi til varme men ellers, tåler panelet det over tid? Jeg tenker rett og slett å ha 9 paneler seriekoblet og et rele som, under visse forhold, kortsluttet ett panel slik:

image.png.e69f29eb776f59a48575ed386f2bd0df.png

Releet kan styres etter utetemperatur erfaringstall eller direkte etter innspenning til inverter, kanskje det ikke er noe problem i det hele tatt men jeg må ha tenkt gjennom denne problemstillingen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 18.3.2022 den 9.18):

Hvordan liker et solsellepanel seg med kortsluttet utgang?

Har hatt en diskusjon gående om temaet på DIYSolarForum.com og kommet til konklusjonen at jeg bør/må redusere antall paneler fra 9 til 7 i hver serie inn på inverteren og serie/parallellkoble de 4 resterende panelene inn på en egen MPPT regulator, da er alle 3 MPPT seriene rikelig innenfor spec og alle får "mat nok". Dette øker bare totalprisen med et par prosent og anlegget blir mer "skuddsikkert" mht spenning, ingen ekstra leamikk som kan feile.

 

Har begynt å bestille inn utstyr men ser at festemateriell til solsellepanelene er enten mangelvare (leveringstid mange måneder fram i tid eller skamdyrt) så jobber med alternativer på det området. Det er selve brakettene som skrues fast i takstolene som er mangelvare, resten er ikke noe problem... Venter på flere tilbakemeldinger...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Festemateriell for solsellepanel ble lovet forrige uke men ikke dukket opp hos leverandøren enda... Batteribanken er på plass og koblet, Victron SmartShunt 500 på plass og ESP32 med VE.Direct2MQTT koblet opp og prøvekjørt, MPPT laderen henger på veggen, inverteren har i alle fall passert norsk toll, litt småknask på vei fra Kina, det begynner å nærme seg noe...

 

Skisse over opplegget ser for tiden slik ut men der blir kanskje noen endringer etterhvert...

SolarSystemskisse.thumb.png.dcb5e4e1a2cdcbf8f6db61d66a412ccd.png

 

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (10 minutter siden):

BMSene

Ikkeno BMS, det er blybatterier av den gamle sorten nå i starten... Lithium er jo langt bedre men første blypakken har jeg fått gratis og jeg ser for meg en tilsvarende pakke i tillegg om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten har funnet på noen krumspring med inverteren så da den kom fra Tyskland har den har vært innom Oslo, Karmsund, Oslo, Karmsund, Sauda, Karmsund og forventes å dukke opp i Post-i-butikk på mandag, om de får det tid denne gangen da... Både Posten og Postnord er noen merkelige greier for tiden... Festene til solsellepanelene ble lovet i slutten av forrige uke men nå snakkes det om neste uke... Ting tar tid...

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mens vi venter... får vi leke med det utstyret vi har.

 

Har fått på plass batterier og inverter og koblet inn halve sikringsskapet til inverteren. Solsellepanelene med festeutstyr er ankommet lokal godsterminal og blir kjørt ut i morgen.

 

Bare for å få litt feeling med off-grid anlegget har jeg sett meg ut noen perioder med dyr strøm og koblet over på batteri/inverterdrift for så å lade batteriene igjen når strømmen er billig. Så langt har det fungert helt supert og gitt noen kroner i avkastning også. Siste 2 døgn:

bilde.png.7cec714da11cc49b4a99a118b8eb57be.png

 

Den delen av sikringsskapet som nå går på inverter (7 stk 16A kurser) forsynes fra en 32A sikring så der kreves litt programmeringsakrobatikk for å gi en samtidighetsfaktor som er forenlig med max 32A.

 

Har gjort litt forsøk med å lage en variabel som inneholder tilgjengelig effekt (7.5kW - reell effekt nå) og bruke den til å slå på/av div laster. Prinsippet er at f.eks. vv berederen som har et 3kW element må ha 3.1kW effekt tilgjengelig for å bli slått på (etter en viss forsinkelse) og om den er på og der er mindre enn 0.1kW tilgjengelig så slås den av momentant.

 

Ser for meg tilsvarende funksjon på alle laster som kan nedprioriteres og bruke variabel tidsforsinkelse for å prioritere påslag. Har så langt bare laget det til på berederen og det fungerer som tenkt så langt.

 

Har så langt kjørt i opptil 4.5 timer sammenhengende på batteri og dypeste utlading av batteribanken på 225Ah er 75Ah. Ser bra ut så langt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et lite prøveoppsett i dag med 2 paneler a 450w så klarte jeg i alle fall å få 650w inn på batteribanken i litt halvsløv ettermiddagssol...

IMG_20220419_172348.thumb.jpg.948d77219f3496f1caff23b3e3edc358.jpg

 

Har begynt på festene på garasjetaket og tenker jeg kan få noen få paneler opp i løpet av morgendagen. Begynner med å få liv i de 4 panelene som går på tilleggsregulatoren først og fortsetter med de resterende 14 etterpå...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpassing av takkrok. Det har vært litt vakuum i markedet for disse så jeg endte opp med, etter noen ukers ventetid, å kjøpe takkrok for skifertak vel vitende om at de måtte tilpasses. Først en mal for å merke knekkpunkter:

IMG_20220420_135307.thumb.jpg.49fd3b5fd4c25f6c0fd39a5d72c4b1e2.jpg

 

Et lite adapter til vedkløyveren:

IMG_20220420_135104.thumb.jpg.cab9623172e197df0c6f9b5137b3721f.jpg

 

Det viste seg at det var veldig vanskelig å knekke nøyaktig nok så jeg endte opp med å knekke litt for mye og så manuelt rette ut knekkene litt i skrustikke for å tilpasse til ny mal. Begge endene må være i 90 grader og høyden til rød pil er avgjørende, det er avstanden fra takstol til overkant topp av takpanne:

IMG_20220420_135547.thumb.jpg.365495bb8e95794c4388087bb7becf1c.jpg

 

Og så langt kom jeg i dag. Montasje av skinner og opplegg av ledninger gjorde jeg selv men hadde hjelp med å få panelene opp på taket. De er jo drøye 2 m2 og 23 kg og det var tungt nok for en pensjonist og en nestenpensjonist:

IMG_20220420_201117.thumb.jpg.b18f6d51f999a0b371999711ec7f2ec1.jpg

 

Da er de 2+2 panelene til ekstra MPPT regulator oppegående men det ble litt seint i dag med tanke å se hvilken jobb de gjør, fikk bare 100w men da var sola svært nær ved å skinne bare i siden på panelene...

 

Neste skritt blir 2x7 panel til hovedinverteren men jeg ser skrotten vil at jeg tar det litt roligere enn det jeg har gjort i går og i dag så det vil nok ta et par uker eller så...

Endret av SveinHa
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da her jeg maxet solstrømmen på 1534W i dag. Ikke ille det med en foreløpig installert nominell effekt på 1800w og en max NMOT (Nominal module operating temperature: Irradiance 800W/m2,Ambient Temperature 20°C,AM 1.5,Wind Speed 1m/s) effekt på 1344w. Ikke er der helt knallsol i dag heller, litt lett dis, rett og slett litt over forventning...

 

Screenshot_20220422_131742_wifiapp.volfw.watchpower.thumb.jpg.aa17925db9502ec5b8fcc69de9a3fbe8.jpg

 

Har også kjørt på batteri siden solen gikk ned i går og da ladingen kom opp i noen hundre watt i dag var batteriet nede i 72% (av utnyttbare 5.4kWh). Hadde berederen av hele natten så den mista rundt 7 grader men noen timer med solstrøm er den oppe i temp igjen.

 

Edit: kl 13:49: 1569W

Endret av SveinHa
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så gode bilder men her viser takkrok fastskrudd i takstol,og tilpassing av takpanne:

IMG_20220427_164043.thumb.jpg.c3a78aefd151dc5de2de063aee3ce635.jpgIMG_20220427_164051.thumb.jpg.8e141bb64370a319061132f9973c4324.jpg

 

De stedene ledninger skal under taket er der plass i utskjæringen i takpanne ved siden av takkroken og der ligger flexirør under takpannene  fram til et fellespunkt der alle rørene går gjennom sutakplatene og med til inverter/MPPT.

 

Tusler på fram men gårsdagens økt med å flytte hele greiene 15cm vest og sette opp 3 av 6 skinner ble nok for en ikke helt god skrott...

IMG_20220428_135707.thumb.jpg.4a4de81671953659d446e6ce4eef3e27.jpg

 

Må få unna litt konfirmasjon også...

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... Et lite skjær i sjøen: Batteribanken (225Ah flytende bly/syre) mister spenning alt for kjapt i forhold til hva jeg hadde forventet, ved en SOC på 70 ligger spenningen på snaut 47V.

 

Noen som vet hvilke el.biler som har LiFePO4 batteri? Ser de aller fleste har Li-Ion og ønsker av flere grunner LiFePO4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet må det være helt nye bilmodeller (om noen) som har LiFePeo4 batterier.

Disse synest helt klart å foretrekke over Li-Ion og div. bly.


Har spekulert på å bygge eget skur i brannsikker avstand for Li-Ion, men prisen på Li-Ion fra brukte el-bil-batterier står ikke i stil med hva LiFePeo4 koster fra Kina.

(Nåvel, greier fra Kina kan være skikkelig hit&miss ! Og det gjelder ikke minst BMS)

Om det finnes el-biler som har LiFePeo, så bør prisen for brukte Li-Ion falle damatisk.

 

Jeg har sittet på gjerdet lenge for valg av batteriteknologi, første omgang for "offgrid" hytte, men ser definitivt fremtiden for en strømbuffer hjemme også.

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten bi-sak som å lade batteriene med billigstrøm og bruke når den er dyr gir pluss i potten men LiPoFe04 har en del mindre rente enn blybatterier så jeg lurer på å gå for en 48V/280Ah lithiumbank uansett. De nevnte EVE cellene loves å være innenfor 80% kapasitet etter 6000 sykluser (og da snakker vi 100% sykluser så 10 stk 10% utlading/lading er 1 syklus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.