Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY solselleopplegg for å redusere bruk av "kjøpestrøm".


Anbefalte innlegg

jkirkebo skrev (1 time siden):

Batterier kan man tjene inn litt på ved å lade de opp fra strømnettet de timene strømmen er billig og bruke strømmen når den er dyr, men det har da ingenting med om man har solcelleanlegg eller ikke å gjøre.

Det har med solcelleanlegg å gjøre på den måten at det er en funksjon i solcelleinverteren. Lade billig og bruke når strømmen er dyr er jo den ene fordelen, den andre er å lade gratis fra solen og bruke når du trenger, enten det er til vanlig forbruk eller el.bil... og selger du strømmen betaler du nettleie, lagrer du "i skyen" betaler du nettleie begge veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (2 timer siden):

Det har med solcelleanlegg å gjøre på den måten at det er en funksjon i solcelleinverteren. Lade billig og bruke når strømmen er dyr er jo den ene fordelen, den andre er å lade gratis fra solen og bruke når du trenger, enten det er til vanlig forbruk eller el.bil... og selger du strømmen betaler du nettleie, lagrer du "i skyen" betaler du nettleie begge veier...


Du får batterisystemer til huset med integrert inverter også som er helt uavhengig av solcelleanlegg. Ulempen med å ha det i solcelleinverteren er at disse svært ofte har begrenset funksjonalitet mhp. å styre hva batteriet skal brukes til. Ofte vil de kun lade batteriet fra solstrøm og begynne å tappe det når sola ikke lengre leverer nok. Rene batteriløsninger har som regel mye bedre styring og kan brukes mer fleksibelt. 

Ja, man må betale nettleie, men med strømstøtten er det en dråpe i havet. I morgen kan jeg få ca. 450 øre/kWh for eksportert solkraft. Hvis jeg bruker den selv "koster" det meg altså 450 øre/kWh. Men om jeg isteden kjøper strøm fra nettet koster denne 450*1,25+56-((450-70)*0,9*1,25))=191 øre. Inkludert nettleie på 56 øre/kWh. Jeg taper altså 259 øre for hver eneste kWh av solstrømmen jeg bruker selv. Det kunne et batteri fikset, om det hadde hatt styring kapabel til det. Men selv da hadde det neppe blitt lønnsomt. I Sverige får de 50% støtte til batteri og prisen er lavere i utgangspunktet. Da kan det muligens lønne seg. 

Og da har jeg ikke engang regnet med at nettselskapet betaler meg 14,63 øre for hver kWh jeg eksporterer pga. lavere tap i strømnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (58 minutter siden):

Ulempen med å ha det i solcelleinverteren er at disse svært ofte har begrenset funksjonalitet mhp. å styre hva batteriet skal brukes til. Ofte vil de kun lade batteriet fra solstrøm og begynne å tappe det når sola ikke lengre leverer nok.

Jeg har i utgangspunktet en 3-stillings "bryter" der jeg velger prioritet mellom solceller, batteri og nettstrøm som jeg setter enten manuelt eller fra hjemmeautomasjonen. I tillegg kan inverteren overstyre til en viss grad. Så langt har ikke jeg savnet noe funksjonalitet på det området. Jeg kjenner ikke til detaljene på grid-invertere, mulig de er mer begrenset på det området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 13.9.2022 den 12.01):

Problemet nå er at batterier på ingen måte er lønnsomt i sammenheng med solcelleanlegg. Det lønner seg å bruke minst mulig av solstrømmen selv og eksportere mest mulig (gitt at man ikke bor i Nord-Norge da...).

Det er også min konklusjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (11 minutter siden):

Dette må du/dere forklare. Så lenge prisen på strøm du kjøper er større enn hva du får når du selger, så får jeg ikke regnestykket til å gå opp.


Se regnestykket 4 poster lengre opp. Pga. strømstøtten må prisen på strømmen være rimeligere enn ca. 150 øre eks. mva. før det man faktisk betaler for strømmen inkl. nettleie og strømstøtte er under det man får betalt for å selge den. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (6 timer siden):

Dette må du/dere forklare. Så lenge prisen på strøm du kjøper er større enn hva du får når du selger, så får jeg ikke regnestykket til å gå opp.

Jeg kjøper og selger til spotpris.

Statens refusjon gjør at det beste ville være å selge all produksjon og kjøpe alt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så var endelig batteripakken tilbake til normalen (og litt til), 230+280Ah/12+14.5kWh (deksler fjernet for anleningen):

IMG_20221122_125606.thumb.jpg.69a2f9431f7463852b2f6bbd9d8f5b45.jpg

 

Kjørte aggregatet litt i dag og etter et kvarter med 8.5kW/150A lading ser det slik ut:

flir_20221122T125331.jpg.d66d4c8fe3d790d18715486ba5c08330.jpgflir_20221122T125308.jpg.5e27a60dcc4753513aa387e2e1ba2cc1.jpgflir_20221122T125421.jpg.bdaf71bdf8f19b803235239db3ddb774.jpg

 

Litt varme i plusskabelen mellom inverter og bus men den er helt i grenseland siden den ble dimensjonert for en mindre inverter...

flir_20221122T125346.jpg.7283aea8ef64edf43a43f254c94b2e78.jpg

 

 

Ellers har jeg fremdeles en slags dialog med EASunPower om inverteren som døde etter deres instruksjoner men det går fryktelig seint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Siden LiFePO4 batterier ikke skal lades i minusgrader og vi hadde en god kuldeperiode på slutten av året måtte der til en nødløsning. Batteriracket har godt åpne hyller så der er god luftsirkulasjon og med en 200W frostvakt stilt på helt lavest temperatur og low-e isolasjon rundt pakken holdt batteriene seg over 2 grader hele tiden:

image.thumb.png.329fb131d0cfa89a3b1e8cad32cee9d1.png

 

Ellers så sier loggede data at inntjeningen fom mai 2022 og ut året har endt på kr 3.214.- kun ved å kjøpe strøm når den er billig for å lade batteriene og kr 12.828.- på solcelleproduksjon, totalt for 8 mnd: kr 16.042.-. Det er ca 11.5% av kostnadene med hele anlegget og det må sies å være meget bra. Ligger an til 6 års nedbetaling.

 

Disse regnestykkene blir litt akademisk fordi det er vanskelig å sammenligne et reelt forbruk med et forbruk tilpasset både sol og strømpris men disse tallene er basert på følgende:

  • Strømpris/batterilading, teoretisk: Antall kWh brukt til batterilading * månedsgjennomsnittspris.
  • Strømpris/batterilading, reell: kWh * strømpris samme timen. Inntjening er differansen mellom disse.
  • Solcelleproduksjon: kWh * strømpris samme time.

Alle strømpriser er regnet + nettleie - strømstøtte. Jeg ser også på måling av energi inn/ut av systemene mine at der normalt er rundt 100W i tap. Dette kan jo være målefeil men ikke så usannsynlig at der går med 100W underveis, ville kanskje anta det var litt mer og... Uansett så regnes disse tapene som minus solcelleprod.

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (På 13.9.2022 den 12.01):

Problemet nå er at batterier på ingen måte er lønnsomt i sammenheng med solcelleanlegg.

De nevnte inntjeningstallene hadde blitt BETYDELIG lavere uten batteripakken. Selv nå rundt juletider med svært lav sol og bygninger/trær som gir skygge slik at bare omlag første halvpart av aktuelle soltimer kan brukes har jeg vært oppe i såpass solproduksjon at det holdt liv i huset i rundt 6.5 timer, uten batteri ca halvparten.

 

Der forsvinner 1 krone i nettleie for hver kWh du selger og må kjøpe tilbake og, samme om du lagrer den i røykskyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 timer siden):

De nevnte inntjeningstallene hadde blitt BETYDELIG lavere uten batteripakken. Selv nå rundt juletider med svært lav sol og bygninger/trær som gir skygge slik at bare omlag første halvpart av aktuelle soltimer kan brukes har jeg vært oppe i såpass solproduksjon at det holdt liv i huset i rundt 6.5 timer, uten batteri ca halvparten.

 

Der forsvinner 1 krone i nettleie for hver kWh du selger og må kjøpe tilbake og, samme om du lagrer den i røykskyen...


1 krone? Jeg ligger på 35 øre/kWh i nettleie hittil i januar, for den variable delen. Bruker solkonto, tok ut 2330kWh i desember som ble produsert i juli når strømmen kostet 167 øre. Fikk 268 øre for den i desember.

Og så må vi jo trekke fra det jeg får for å mate strøm ut på nettet. Det er pr. nå 23,25 øre november-april og 14,62 øre mai-oktober. Når nettleien koster 30,99 øre på natten blir det mao. nesten ingen kostnad igjen.

Personlig måtte jeg gått opp ett hakk på effektavgiftskalaen for å kunne utnytte et batteri, om jeg skulle ladet det på den billige tiden (på natten). Det ville kostet oss anslagsvis 2500,- per år i ekstra nettleie. Vanskelig å tjene inn et batteri da ;)

Endret av jkirkebo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (2 minutter siden):

1 krone? Jeg ligger på 35 øre/kWh i nettleie

Her er det 41 øre på natt og helg og 51 øre for resten... og du betaler nettleie begge veier når du driver å sjåpper strøm, BÅDE ved kjøp OG salg...

jkirkebo skrev (4 minutter siden):

Personlig måtte jeg gått opp ett hakk på effektavgiftskalaen for å kunne utnytte et batteri,

Jeg KAN lade med 150A men bruker i praksis 40-50A, da bruker jeg en stor del av natten men holder meg greit under 5kWh/h selv med luft/vann varmepumpe gående hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 timer siden):

Her er det 41 øre på natt og helg og 51 øre for resten... og du betaler nettleie begge veier når du driver å sjåpper strøm, BÅDE ved kjøp OG salg...

Jeg KAN lade med 150A men bruker i praksis 40-50A, da bruker jeg en stor del av natten men holder meg greit under 5kWh/h selv med luft/vann varmepumpe gående hele natten.


Øh, nei. Du betaler nettleie når du kjøper strøm og du får betalt nettleie (lavere takst) når du eksporterer. Når jeg får betalt 23,25 øre for å eksportere og betaler 30,99 øre for å kjøpe (på natten) så er nettoen bare 7,74 øre å spare per kWh. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (3 minutter siden):

Øh, nei

Det står veldig ullent i kontraktforslaget fra mitt lokale kraftselskap men det var det som ble svart på mitt spørsmål da jeg hadde de på besøk for noen mnd siden... men så skryter de også av å karnøfle kundene sine med grove priser og...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Da har vi hatt en uke med nydelig vintervær og det er 7 døgn siden jeg sist kjøpte strøm. Strømproduksjonen topper seg kl 13:00 og om jeg har 100% lading på batteriene (26.5kWh) når ladingen gir seg i 17 tiden så er batteriene rundt 45% når ladingen starter igjen neste dag i 9 tiden om jeg ikke har hatt noe unormalt forbruk i løpet av kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (40 minutter siden):

Da har vi hatt en uke med nydelig vintervær og det er 7 døgn siden jeg sist kjøpte strøm. Strømproduksjonen topper seg kl 13:00 og om jeg har 100% lading på batteriene (26.5kWh) når ladingen gir seg i 17 tiden så er batteriene rundt 45% når ladingen starter igjen neste dag i 9 tiden om jeg ikke har hatt noe unormalt forbruk i løpet av kvelden.


Om jeg hadde hatt batteri og lagret gårsdagens strøm hadde jeg endt opp med ca. 12kWh til overs. Men jeg hadde bare spart 108 øre per kWh inkl. nettleie, så jeg lagrer heller den strømmen på solkonto og satser på at jeg får mer enn 108 øre/kWh for den senere 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en utfordring; Solcellene på hytta produserer mer enn hva som brukes i transformatorkretsen og senere  vil det antagelig bli langt mer. (16kWp) 

Inverter kutter v/ca 253volt og 6,5kW. 

Batterier kunne kanskje ta unna en heldel.

Vurderer i første omgang å flytte paneler fra sør til nord. 

Bør gi lengre tid og lavere topp.

Andre forslag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (56 minutter siden):

Inverter kutter v/ca 253volt og 6,5kW. 

Det betyr vel at du har strukket strikken litt vel langt med antall paneler pr streng. Jeg har 18 panel men valgte å legge 7+7 inn på inverteren og en egen MPPT til de 4 siste for å være sikker på å ikke gå i taket på spenningen. Her i det kalde klimaet må en regne 15% høyere open-circiut-voltage enn databladet sier for å være sikker. Min inverter svelger unna 500V/2x18A og i praksis bare forsyner den seg mindre av solkraften når der ikke er behov for mer i stedet for å kutte. 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, SveinHa said:

Det betyr vel at du har strukket strikken litt vel langt med antall paneler pr streng.

Heller totalt antall paneler, 40 x 405w.

4 strenger, 2x12 øst og sør, 2x8 begge vest.

Inverter sier ikke noe om DC, men gir feilmelding (300) AC V Outrange.

Hvilket betyr høyere spenning enn tillatt på grid.

Dette oppstår i tiden ca kl 11-14.

2 Heatit TRM3 termostater viser 253,4  253,9 vAC kl 13:49 og 13:56. 

Tillatt på nettet er ca 253vAC.

 

Virker mest som om produksjonen er for stor, og dette er tidlig i sesongen... 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Jeg har fått en utfordring; Solcellene på hytta produserer mer enn hva som brukes i transformatorkretsen og senere  vil det antagelig bli langt mer. (16kWp) 

Inverter kutter v/ca 253volt og 6,5kW. 

Batterier kunne kanskje ta unna en heldel.

Vurderer i første omgang å flytte paneler fra sør til nord. 

Bør gi lengre tid og lavere topp.

Andre forslag?

 

 

 

Ja, aller først bør du kontakte netteier og forklare problemet. Spør så om de kan trinne ned trafoen et hakk eller to. Hva er spenningen inn på natten, når anlegget ikke produserer? Sannsynligvis er den ganske høy, kanskje over 240V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Inverter sier ikke noe om DC, men gir feilmelding (300) AC V Outrange.

Ahh.. Jeg tenkte på DC spenningen. Er dette en grid-inverter og at inverteren da øker nettspenningen for mye?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.