Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY solselleopplegg for å redusere bruk av "kjøpestrøm".


Anbefalte innlegg

Just now, SveinHa said:

Er dette en grid-inverter og at inverteren da øker nettspenningen for mye?  

Ja, det er problemet.

 

52 minutes ago, jkirkebo said:

Hva er spenningen inn på natten, når anlegget ikke produserer? Sannsynligvis er den ganske høy, kanskje over 240V?

Den ligger på ca 245V, se logg.

Logg viser spenning på to separate termostater. 

De er ganske like, grønn og rød kurve.

VoltHytta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Ja, det er problemet.

 

Den ligger på ca 245V, se logg.

Logg viser spenning på to separate termostater. 

De er ganske like, grønn og rød kurve.

VoltHytta.jpg

245V er alt for mye, du får ikke mye produksjon med så høy spenning. Be de trinne ned trafoen to trinn, det bør holde (10-14V).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Har begynt å få til litt solvarsel slik at jeg, nå på vinteren, kan planlegge hvor mye strøm jeg må kjøpe i løpet av natten for å overleve neste dag. Er ikke kommet helt i mål med automatikken men det er nå i alle fall langt bedre enn uten solvarsel. Oversikt over hvordan solvarselet virker vises slik:

image.thumb.png.b6722801ebca59db45572e2b92d75c96.png

Den 17.01 er et ganske stort avvik og det skyldes 3 dager med nedsnødde solceller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ville skjebnen det slik at min 7 år gamle luft/vann varmepumpe totalhavarerte. Siden varmepumpehavariet for et par uker siden har jeg satt meg ned med kalkulatoren.

 

For hele 2023 har varmepumpen generert 4863 kWh iflg energimåler på vannsiden. Varmepumpen har i samme periode forbrukt 1578 kWh og det gir en innsparelse på 3284 kWh. Om vi regner at strømprisen i 2023 har ligget på rundt kr 1.20 inkl nettleie og strømstøtte så blir da årlig besparelse/inntjeningspotensiale kr 3941. Om en skal tjene inn en reparasjon til kr 69.900 (skadetakst) så ender vi på tett oppunder 18 år og det blir da økonomisk forkastelig.

 

Jeg har jo allerede solcelleanlegg med stor batteripakke og ser for meg at det vil bli langt mer lønnsomt å utvide dette til en kostnad rundt det samme som varmepumpehavariet koster. Jeg har de siste ukene holdt gulvene og bereder varme med strøm fra solcelleanlegget og ser at det går men må utvide om jeg skal ha energi å gå på til skyggefulle dager.

 

Erstatninger som forsikringen dekker gjelder jo det havarerte anlegget så jeg ser en stor fordel i å heller utvide solcelleanlegget i stedet for å gjøre en økonomisk forkastelig handel med ny varmepumpe. Til info har jeg fått muntlige prisoverslag fra 2 andre varmepumpeleverandører og de antyder en reparasjonspris kr 100.000 til 120.000.

 

Har forelagt denne problemstillingen for forsikringsselskapet og de var veldig positive til det.

 

Har gjort avtale med forsikringsselskapet at jeg umiddelbart får utbetalt erstatningssummen uten mva og så får jeg utbetalt mva etterhvert som fakturaer med dokumentert mva sendes inn.

 

Har allerede 9.6 kWp solceller i bestilling og disse vil bli montert på treunderstell i en skråning borte fra bygninger.

 

De fleste MPPT regulatorene sliter med å takle såpass effekt så jeg regner med å kjøpe ny off-grid inverter som bare blir brukt til MPPT og som stand-by inverter i tilfelle den andre skulle få problemer.

 

...eller om jeg får liv i den inverteren som sovnet under firmware-oppgradering vil jeg bruke den...

 

Berederen har jo varmekolben stående på midten siden varmepumpen er ment å varme nedenfra så for å få få litt varme til gulvene installerte jeg en internsirkulasjonspumpe slik at det varme vannet øverst flyttes ned til bunn. Det skal ikke mye sirkulasjon til så pumpen står på laveste hastighet og går i en 5 minutt syklus, 5 min på, 5 min av og det ser ut til å være ganske passe..

image.thumb.png.353605d7bad92a866c32149988d8084e.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SveinHa said:

Erstatninger som forsikringen dekker gjelder jo det havarerte anlegget

 

Interessante betraktninger!

 

Men, hva slags forsikring har du som dekker at varmepumpe slutter å virke? (off topic, men...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen spesiell forsikring men havariet var plutselig og uforutsigbart. Ikke noe jeg kunne gjort for å forebygge.

 

Årsaken til havariet var varmeveksler mellom gass- og vann kretsen som fikk intern lekkasje. Gassen gikk inn i vann kretsen og ut automatisk lufter, deretter gikk vannet inn i gasskretsen og frostsprengte kompressoren/rørene i nærheten.

 

Når en kan dokumentere dårlig økonomi i reparasjon så synes jeg det er klokt av forsikringsselskapet å støtte alternativer som ikke koster mer for dem.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så er første 1/4 av de nye solcellene på plass og satt i drift. Det er lite jobb igjen for å få ferdig høyre halvparten som blir 2x4 panel og så kommer 2x4 panel til til venstre for disse:

image.thumb.png.a055d1d26611444746f893535086568d.png

Så langt er det "proof of concept" og det ser vellykket ut så langt. Fundamentet så langt er festet til bakken med 8 stolpesko støpt ned i bakken. Selv om dette stedet er relativt skjermet for vind tror jeg det er lurt med ekstra "fortøyninger" til bakken og jeg har en plan for det...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Lite arbeid å få opp de neste 4...

image.thumb.png.ce2bac39d51c1fa38b8cf04e124fb4e9.png

 

Fikk akkurat koblet de siste 4 til da solen gjemte seg bak noe store grantrær... Men de 4 første ga nå 1500W i flere timer i dag... Dette ble første dag helt uten strømkjøp i år.

 

Får grave og støpe litt de neste dagene. Ser at betongen trenger flere dager på å bli håndteringsherdet nå når det for det meste er under 5 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SveinHa said:

Får grave og støpe litt de neste dagene. Ser at betongen trenger flere dager på å bli håndteringsherdet nå når det for det meste er under 5 grader...

Ting tar uansett tid. Jeg har fått til grei støp i noen få kuldegarder med tildekking og varmekabler rundt, men det blir mye extra arbeide. 
Misunner deg den skråningen!

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Misunner deg den skråningen!

Jepp, den er super til dette bruket men et mareritt å holde fin med tanke på planter og slikt. Litt for bratt til å være grei å jobbe i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (11 minutter siden):

Hvor kjøper du panelene

Disse kom fra en bilsjapp på Oslokanten. Godt priset og forsvant fort...

 

image.png.5f5abebb2814dcaae43cd1eb24a5b213.png

 

Ser de har steget litt i pris nå, mine var nok litt for billige (kr 1990 inkl mva)... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=311355249&ci=4

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har lagt om litt på styringsregimet mitt. Har hatt en "planperiode" fra kl 16:00 til 16:00 i morgen og i det perioden startet prøver jeg å lage en plan for hvor mye strøm som må kjøpes i løpet av natten (eller når strømmen er billigst og det pleier å være om natten) basert på historisk døgnbehov og solvarsel. Har nå flyttet planperioden til kl 22:00-22:00 for å få ferskest mulig solvarsel samtidig som jeg da VET hvordan batteristatus er etter at solen har gått ned.

 

Det er jaggu ikke lett å finne noe solvarsel å stole noe særlig på. I dag og i morgen kan virke ganske så typisk:

  • I dag er meldt regn HELE dagen (yr/storm) men i praksis ble der bare regn å snakke om i skumring/kveld.
  • Forventet solproduksjon i dag er 26/12 kWh fra hhv tysk og australsk solvarsel. I praksis ble det 9.5 kWh.
  • I morgen er meldt 3 timer regn om morgenen (storm) og regn fra kl 19 (yr og storm). Dette skulle gi en god del produksjon siden bare lyst vær uten sol gir ganske ok produksjon...
  • ...men solvarselet for i morgen er identisk med i dag: 25.8/11.6, Det gjenstår jo å se hva det virkelig blir i morgen men de lokale varslene er jo veldig forskjellige for i dag og i morgen...

De siste 60 dager (fram til i går) ser slik ut:

image.thumb.png.07cb73e3369ef050517784866b4d0671.png

 

Det må påpekes at de siste par dagene har jeg ikke kunnet ta hånd om all strømmen og det gir jo et unødvendig/ikke-reelt avvik i grafene men det gjelder foreløpig bare de 2 siste dagene. Jeg har litt for lite effekt i berederen (2.9 kW) til å få varme i alle gulvene men der er utstyr på vei for å ordne det...

 

Om en måneds tid er det på tide å fyre opp poolen så da er det ikke noe problem med overskuddsstrøm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.