Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY solselleopplegg for å redusere bruk av "kjøpestrøm".


Anbefalte innlegg

Hr Kotelett skrev (15 minutter siden):

Og da har det vært i drift i ca 2 måneder da?

Var vel 1.mai jeg kom skikkelig i drift så litt mer enn 2 mnd.

 

Der finnes brukte elbilbatterier i massevis til en fornuftig penge men det er litt tryggere med LiFePO4 (og litt dyrere men langt bedre levetid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var et nytt sett med 16 stk 230Ah LiFePO4 seller installert så nå har jeg ca 24kWh lagerkapasitet. Med bare første batteribanken i drift gikk der med ca 75-80% av batteriene i løpet av natten så nå skal jeg være litt mer rustet for gråvær...

 

Status pr i dag (om solen fortsetter slik den har gjort fra 1. mai og det gjør den jo selvsagt ikke) er at anlegget er nedbetalt om 4.7 år eller 24.09.2027

image.png.b245b236ceeae40f275cdfbee2870e79.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stadig ny lærdom å hente. Nå vet jeg jo at å handle fra Kina er en viss risikosport men de pleier jo alltid å være flinke til rydde opp etter seg når pakker blir borte, feil varer sendt og slikt... Ikke slik denne gang. Inverteren, som jo er hovedkomponenten i solselleanlegget mitt skulle iflg. EASunPower trenge en firmware oppdatering for å løse problemet med at den sender bittelitt energi ut på nett og den oppdateringen gikk i dass for å si det pent så nå sitter jeg her uten solstrøm og verken 3 epostadresser hos EASunPower, som jeg tidligere har kommunisert med de på, eller 24 timers chat support gidder å svare meg. Har holdt på 5 dager nå og eneste responsen jeg har fått er at de spurte etter ordrenummer og siden ble det stilt... Så herved er dere advart: IKKE HANDLE HOS EASUNPOWER.COM De har forresten en annen nettside og: easun-energy.com Same shit...

 

Litt verre er det at både en Italiensk og en Britisk leverandør av samme type inverter sier at disse inverterene ikke kan sende noe ut på nett, det er bare snakk om en tilsynelatende effekt som AMS måleren tror finnes om det i det hele tatt er noe mens EASunPower altså mente at en oppgradering måtte til og den endte med katastrofe...

 

Nå er jo også markedet støvsugd for off-grid invertere i denne klassen og nedover men jeg har i alle fall sporet opp en litt større modell som er lagerført i Italia. Skal jeg vente på en lik min går der i alle fall 8 uker + forsendelse til Norge.

 

Shit happens... Med et minimalt forbruk i huset taper jeg rundt kr 150.-/døgn...

Endret av SveinHa
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter å ha grublet litt på saken så ser jeg hva som har skjedd:

  1. Inverteren sender ikke kraft ut på nettet, den er ikke utstyrt for å kunne gjøre det. Det handler om tilsynelatende effekt som på en måte bare er der uten at den kan brukes til noe (bekreftet av 2 forskjellige europeiske leverandører av samme type inverter). Derfor burde EASunPower ha skjønt at en oppdatering ikke var nødvendig.
  2. EASunPower fikk foto av merkeskiltet på min inverter og opplysninger om gjeldende firmware versjon så de visste hva de hadde med å gjøre.
  3. Firmware oppdateringen jeg fikk fra EASunPower er tydeligvis til en helt annen inverter og da jeg fikk beskjed om å laste opp denne gikk det galt. Gjeldende versjon som jeg fikk fra den ene europeiske forhandleren, lastet ned fra produsentens ftp server er 46.05. Jeg burde ha reagert på at versjonsnummeret gikk fra 46.05 til 90.13...
  4. Shit happens men den største shitten her er EASunPower som IKKE tar ansvar for sine egne handlinger og manglende kunnskap.
  5. Siden ingen i support eller salg vil ta i saken har jeg nå rapportert til EASunPower CEO så får vi se hva som hender. Neste skritt blir å lene meg litt hardt på PayPal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et hett tips her: https://diysolarforum.com/threads/bricked-easun-smw8k-inverter-during-fw-upgrade.44055/post-559827

og resultatet av det her: https://diysolarforum.com/threads/bricked-easun-smw8k-inverter-during-fw-upgrade.44055/post-559893

 

Er altså kommet et lite stykke lengre men ikke i mål likevel...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da dukket ny inverter opp fra Italia:

1640546187_SP24AxpertMaxII10K-48.thumb.jpg.31836d27efa28b200a8f3693a0d49b83.jpg

 

EASun support glimrer med sitt fravær fremdeles. På 2 uker nå har de sendt meg 3-4 meldinger uten noen verdi i det hele tatt... De tar DEFINITIVT ikke tak i problemet i alle fall...

 

Godt å få litt gulfarge i trendene igjen:

EnergiDB080822.thumb.png.7f24c7ffd127fe6d5d2a64482441c650.png

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 24.6.2022 den 11.07):

For noen få dager siden fikk jeg telefon fra Fjetne, Frapne, Fjutle, Fnepne eller hva de nå heter (likte bedre da de het Haugaland Kraft Nett, da visste vi i alle fall både hvem de var og hva de drev med...)

Da har Flompne vært på besøk. Gikk egentlig ganske greit. Største ankepunktet var manglende papirarbeid, akkurat som forventet. Ansvarsfraskrivelse og egenerklæringer er jo langt viktigere enn at anlegget er teknisk i god stand...

 

2 trivelige karer var på besøk i halvannen time og fant egentlig ikke noe graverende å sette fingeren på. I verste fall måtte jeg ha stengt ned anlegget der og da men slik saken nå står så lager de en rapport som jeg kan argumentere for/mot og etter såpass enighet som vi kan oppnå gjøres et vedtak med "mangelliste" som jeg da får en frist på noen mnd å oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noe om brannplate på DC-bryterene og det ble heller ikke nevnt. I utgangspunktet skal de stå ute men med batteri har det ingen verdi å ha de ute siden de ikke legger anlegget dødt og det var de enige i. MC4 connectorene måtte låses slik at ikke kunne åpnes uten verktøy, fixes lett med et strips rundt connectorene under låselippene slik at disse ikke kan presses inn. Merking utvendig på garasjen. Ble mye prat fram og tilbake men kommer ikke på stort mer, får se når listen kommer. Der var noen punkter de måtte sjekke mot forskrifter også... Komplett liste kommer etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de nok ikke helt oppdatert:

https://www.nek.no/nye-krav-til-dc-bryter-i-nek-4002022-skal-forhindre-brann/

 

Når brytere står nær oppunder tak av brennbart materiale vil det nok være lurt med ei plate i taket over også. Ikke noe krav men for å være ekstra sikker. Dumt å få svidd taket av en lite brann i en bryter. Enkle, billige tiltak dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel omtrent en meter opp til sutaket men det viser jo ikke på bildet. Bak inverteren og de greiene er en Primroc plate fordi den første inverteren ikke skulle monteres på brennbart underlag, ikke noe slikt krav til den nye for der er god avstand innebygget i festene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Satt i gårmorges og funderte på når jeg måtte endre skalaen på strømtrendene mine som da toppet på 8... gikk bare et par timer så var morgendagens strømpris oppe i kr 8.73...

 

Har hjulpet batterileverandøren min ut av en krise så for tiden har jeg bare halv batteribank men, til tross for litt ugunstig vær, så har jeg bare handlet strøm for kr 60.- til sammen de siste 5 dagene.

 

Ser i alle fall en ting helt klart, solselleanlegg uten batteri er bare et halvt solselleanlegg... 12kWh batteri holder huset i gang fra solnedgang til soloppgang på denne tiden av året. Om en måneds tid blir batteribanken øket til 26.5kWh så da er jeg godt rustet til strømrasjonering i vinter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (6 timer siden):

solselleanlegg uten batteri er bare et halvt solselleanlegg

Hmm, interessant.

Mye mulig du har rett.

Er i gang med å montere ett 16kW anlegg, men foreløpig uten batterier. 

Skal selge til Tibber for spotpris og kjøper ved behov (når sola ikke skinner tilstrekkelig).

Ved kjøp påløper nettleie noe det ikke gjør ved bruk av egne batterier.

Men batterier er dyre, har nettopp kjøpt et par slike: LiFePo4 12V 100Ah, BT, HEAT, Pro III

Pris ca kr 7.000,-/stk.

Det monner ikke til stort annet enn nødlys ved evt. strømutkobling.  

Må altså finne batterier til langt lavere pris enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (45 minutter siden):

Må altså finne batterier til langt lavere pris enn dette.

Mitt første 12kWh (48V/230Ah) LiFePO4 batteri kostet rundt 27.500.- som selvbygg inkl 200A BMS. Prisene er jo på vei nedover men det tar jo litt tid før det monner... Og i mellomtiden sørger batteriet mitt for pluss i kassen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 26.8.2022 den 13.58):

Satt i gårmorges og funderte på når jeg måtte endre skalaen på strømtrendene mine som da toppet på 8... gikk bare et par timer så var morgendagens strømpris oppe i kr 8.73...

I taket igjen, kr 10.29 i morgen... :$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo lagret en del timedata siden i fjor men så langt har jeg bare kunnet vise de siste 7 eller 31 dagene med eller uten SOC men siden dataene ligger klar for bruk i MariaDB SQL server måtte jeg snekre litt videre på løsningen min...

 

Dette her er slik jeg hadde det tidligere, et av 4 valg:

image.thumb.png.4af6419954bc8587620e4cf278a3cb9c.png

 

Men med knappene nederst er det kjapt å hente mer data ut:

image.thumb.png.44e1bf0696fc997ff83eb0cfd0778e87.png

 

image.thumb.png.6fc541d6f17d8a47054088886f9da1a5.png

 

Tenker å kanskje utvide med litt statistiske data for valgt periode men det får bli en annen gang...

arneolav skrev (På 13.8.2022 den 0.13):

Kanskje du kan "røpe" mangellista.

Kjapt fortalt:

  1. MC4 kontakter må sikres slik at de ikke kan åpnes uten verktøy. Strips som blokkerer låselippene er ok, da må du ha avbiter for å åpne de.
  2. Merking av div utstyr og kabler med gul trekant med lyn.
  3. Avdekking av alt 48V koblinger, også minus...
  4. Jordfeilvern type B
  5. Utvendig merking på bygg.
  6. Samsvarserklæring på inverter (NEK EN 62109)
  7. Jording av batterirack.
  8. Brukerdokumentasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass på taket til mer og elektronikken min er tilnærmet fullt belastet allerede men om jeg skulle utvide på andre tak så må jeg ha en passende mppt-regulator i tillegg slik at batteriene lades direkte på samme måte som 4 av dagens paneler gjør. Av de 18 panelene jeg har går 2x7 inn på inverteren og de siste 4 går via en ekstern mppt direkte til batteri.

 

Festeutstyr koster like mye som solcellepanelene så om du skal spare litt så kunne du jo handle mange panel men bare festeutstyr til noen få. Enova gir et fast tilskudd for solcelleanlegg som sådan og tilleggsstøtte pr kW paneler, ingen støtte for noe annet rundt solcelleanlegget selv om de ber om faktura for montasje og hele pakken.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (1 time siden):

Om jeg f.eks begynner i det små med 3 panel nå, og 3 panel da? En kan vel kanskje si farvel til Enova støtte men slipper å kjøpe inn i store bolker, og ha folk til å installere.

Du kan gjøre det i mindre bolker ved bruk av microinvertere.

De fleste microinvertere kan kobles med inntil 4 paneler i serie. Panelene bør helst være like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (Akkurat nå):

Med microinvertere snakker vi vel utelukkende grid-tie og ingen mulighet for batteri.

I prinsippet ja.

Med fare for å "kuppe" tråden tenkte jeg å sette HrKotlett inn på et mulig spor.

Siden det er div solcellespørsmål, oppretter jeg en egen "solcelletråd".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden EASunpower har vært svært så motvillige til å drive support, også etter at PayPal ble involvert, så eskalerte jeg saken til et krav for en ukes tid siden. Svaret kom i dag: "Vi har gjennomgått transaksjonene dine og har avgjort å avvise kravene. Vi forstår det slik at varen som er knyttet til denne saken, ble endret mens den var i din besittelse. Derfor kan vi ikke avgjøre om varen er vesentlig forskjellig fra den opprinnelige beskrivelsen, så vi kan ikke avgjøre kravet i din favør."

 

Det betyr i realiteten at PayPals kjøpersikkerhet er totalt fraværende. Jeg har detaljert forklart og dokumentert at jeg utelukkende har handlet etter ordre fra EASunpower men de sitter tydeligvis likevel helt uten ansvar. Dette er så graverende at det kunne friste med politianmeldelse av PayPal for bedrageri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (På 26.8.2022 den 20.53):

Hmm, interessant.

Mye mulig du har rett.

Er i gang med å montere ett 16kW anlegg, men foreløpig uten batterier. 

Skal selge til Tibber for spotpris og kjøper ved behov (når sola ikke skinner tilstrekkelig).

Ved kjøp påløper nettleie noe det ikke gjør ved bruk av egne batterier.

Men batterier er dyre, har nettopp kjøpt et par slike: LiFePo4 12V 100Ah, BT, HEAT, Pro III

Pris ca kr 7.000,-/stk.

Det monner ikke til stort annet enn nødlys ved evt. strømutkobling.  

Må altså finne batterier til langt lavere pris enn dette.


Problemet nå er at batterier på ingen måte er lønnsomt i sammenheng med solcelleanlegg. Det lønner seg å bruke minst mulig av solstrømmen selv og eksportere mest mulig (gitt at man ikke bor i Nord-Norge da...). Batterier kan man tjene inn litt på ved å lade de opp fra strømnettet de timene strømmen er billig og bruke strømmen når den er dyr, men det har da ingenting med om man har solcelleanlegg eller ikke å gjøre. Inntjeningspotensialet er uansett veldig begrenset da strømprisen er ganske flat mange dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.