Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkel løsning for deteksjon av ledig/opptatt i garasje?


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig kategori, men tror det :)
For lenge siden kjøpte jeg en ultralydsensor til raspberry pi, men den har blitt lagt vekk - helt til i kveld..
Det slo meg at det kan jo tenkes at det finnes enklere, mindre og kanskje rimeligere løsninger på markedet?
Tanken med ultralydsensoren var å måle distansen fra taket og ned for å vurdere om det står en bil der eller ikke.

 

Utfordringen er at jeg har flere biler selv, i tillegg til at det ofte kan stå andre biler i garasjen, så en kan ikke låse seg til èn bil..
(Tanken er selvsagt å automatisk åpne garasjenporten når jeg kommer hjem dersom det er ledig i garasjen.)
I tillegg kan det fort være litt røft miljø der da det hender jeg driver med enkel lakkering (med 2-komponent og tynner ja) der. Temperatur er ikke noe problem da det er ca 20c der året rundt.

 

Noen som har tips til enkel løsning?

EDIT: Det er (selvsfølgelig) kamera der som ser veldig godt om det står bil der eller ikke... kanskje det finnes software til formålet? :)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut deepstack i Home Assistant (Custom components). Det er objekt deteksjon via kamera. 

 

https://github.com/robmarkcole/HASS-Deepstack-object

 

Har testet det litt hjemme og det fungerer veldig bra på personer, da tenker jeg det funker sikkert veldig bra på biler også. 

 

Du kan publisere MQTT data fra Home Assistant du kan bruke i HomeSeer.

Endret av Kim123
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/03/2022 at 21:08, bjwanvik said:

Noen som har tips til enkel løsning?

Laser-avstandsmåler eller brutt stråle-detektor. 

 

Jeg har sistnevnte foran garasjeporten og den lukker porten etter at bilen har kjørt inn/ut. Game-changer! 

 

Skal snart montere en for å detektere om bilen er på plass, for da kan HomeSeer låse opp eller låse døren inn til garasjen når porten lukkes alt etter om bilen er der eller ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurant :) Hvor har du kjøpt slik detektor?

Endte opp med å kjøpe en Arduino med wifi i går, så får jeg se om jeg klarer å få til noe med det. Har fått den på nett og fått den til å måle avstand, men ser jeg har noen timer igjen for å sette meg inn i MQTT og få satt opp det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.